• Skjortan

Mat och dricka till stor fest

Hej alla glada, 

I vår ska vi ha en stor födelsedagsfest för 60-70-personer ungefär och för att hålla ner kostnaden vill vi fixa så mycket som möjligt av maten själva, och då hålla det så enkelt som möjligt för att slippa stå i köket tre veckor innan. 

Hittills har vi kommit på
    Förrätt: Har inte kommit på någon rätt. Alternativt bara tilltugg på stående fot när gästerna kommer.
    Varmrätt: Rökt lax med potatis av något slag och kanske rostbiff/kyckling för de som inte gillar lax.
    Efterrätt: Pannacotta.

Kaffe: Muffins/bulle och tårta

Vilka är era bästa lättlagade menyförslag som även är lätta att transportera då vi ska hyra lokal?

Sen har jag en fundering angående drickat. Jag har som förslag att vi ska bjuda på läsk/alkoholfritt/bubbelvatten hela kvällen, och vin/öl+eventuellt snaps till maten. Vill man ha mer alkohol utöver det så får man ta med sig eget. Min sambo tycker dock att vi ska bjuda på alkohol hela kvällen, men jag tycker det blir en för stor kostnad.

Hur har ni andra gjort eller varit med om på fester eller bröllop?

Senast vi var bjudna på en sån här större fest så fick varje gäst betala in 50 kronor som bidrag till mat och dricka och då fanns allt på plats. Det var dock en fest för enbart vänner, men vi ska även bjuda in familj och släkt och då känner inte någon av oss att det är ett alternativ att "ta betalt".

• Svar på tråden Mat och dricka till stor fest
  • Mälaröbo

När det gäller alkohol kan ni ju kompromissa:Köp på er och ha en "bar" som sköter sig själv. En ask att lägga pengar efter samvete när man hämtar nåt att dricka. Oöppnat får man lämna åter på systemet. Att be folk ta med eget tycker jag är helt ok om det är kutym i kretsen av bjudna. Bland några i mitt umgänge är det helt ok då vi gillar så olika saker och bland andra är det otänkbart.

• ostpaj

Min bror hade en hejdundran 30-års fest för några år sen. Tror de bjöd på pastasallad, bl,a.

Det smarta de hade gjort, var att de åkte till Tyskland, köpte massor med öl,vitt och rött vin. Sen fick gäster köpa. Oavsett öl eller vin kostade det 20 kr. Ibland sätt han bakom bordet (baren) och så ställde några kompisar upp. Tror t.o.m de flesta hann stå där en stund. Då behöver man ju inte stå länge.

Har du inte möjlighet att åka till Tyskland, köp massor från bolaget och gör likadant. Det som inte blir sålt går ju att lämna tillbaka.

Och i somras var jag på en fest. De bjöd på välkomstdrinkar och snittar. Alltså, typ rostbröd med olika fyllningar och sen skuren diagonalt, så det blev en triangel. Billigt att göra mkt av, enkelt och går att göra dagen före :)

• Twixi

vet inte om nån skrivit det än men potatisgratäng och kallskuret plus någon sås som varmrätt

vill man göra det lätt för sig kan man göra gratängen med skalet kvar på potatisen och skiva den i matberedare =)

• Anonym (tips)
    Skjortan skrev 2016-02-02 14:24:21 följande:

Och jag som tyckte pannacotta lät så enkelt, bara att röra ihop och hälla upp ;) Men håller med om att det räcker med en av dem, så förrätt, huvudrätt och sedan kaffe och tårta efter ett tag är nog ett bra alternativ.

Men bra idé med att hotta upp tillbehören för så långt har jag inte tänkt än.

Dock vet jag inte om jag håller med om alkoholen. Kanske är det bara i mitt huvud, men det känns snålare att be dem betala på plats än att ta med eget. Men fråga mig inte varför jag tycker det =P Och då tillkommer ju också problemet att man ska ha med sig kontanter, vilket ju idag är något många inte har i plånboken. Men får fundera på saken. 

Har du haft större fester utan serveringspersonal? Hur har det funkat?

Betalbar efter middagen är helt normalt, däremot att släpa med egen alkohol hör typ till tonårstid/studenttiden. Jag har aldrig sett det på större fester i vuxen ålder, däremot betalbar, både på bröllop och andra fester. Skaffa swish om ni inte vill hantera massa kontanter. Folk kan skriva upp vad de dricker och sen swisha hela summan. Smidigt.

Ja, buffé har jag haft utan personal. Det går bra om man har mycket utrymme att duka fram flera fat av samma rätt samtidigt så att den inte behöver fyllas på och folk plockar undan sin egen tallrik i slutet. Sittande middag kräver personal som vet vad de gör.

Inget som kräver att man gör massvis med individuella portioner är enkelt, som pannacotta. Man måste ju ha alla små glas osv. Och sen ska de diskas. Paj i stora formar, tårtor och annat som kan lagas i många portioner samtidigt är att föredra.

Lycka till!
  • mocha8676

På vår fest hade vi buffé för ca 25 personer bjöd vi på grillad marinerad fläskytterfilé som vi skar upp i bitar (serverades kallt), köpte färdigskivad rostbiff från charken på Ica, köpte även kalla kycklingspett från charken. Vi körde på färdig potatisgratäng som vi värmde upp i ugnen och potatissallad. Två sorters bröd, några goda ostar och en god sallad. Folk åt som galningar. Dom tyckte det var så gott. Billigt vart det också!

• mocha8676

Vi hade ingen serveringspersonal, vi köpte snygga rejäla engångs tallrikar, bestick, glas och uppläggningsfat. Bara att kasta allt :)

• Anonym (Tipstipstips)

Ett boxvin är som fyra flaskor vin! Det kan vara en idé. (En flaska är ca 4-5 glas). Till maten ni ska äta funkar det bra med Chapel hill! Rökiga tonen går bra ihop med lilla restsötman i vinet och är tillräckligt smakrikt. Rött går bort, kommer smaka en bismak av metall pga umamin i fisken. Mousserande skulle ni kunna ha också. En flaska räcker till 10 pers. (Japp). Så det är rätt smidigt också och kan kännas rätt så festligt!

• Anonym (Tipstipstips)

Ni kan ju ha en bar och så kan folk swisha pengar. ha en lista...

• Anonym (Bruden)
    Anonym (Tipstipstips) skrev 2016-02-04 18:39:31 följande:

Ett boxvin är som fyra flaskor vin! Det kan vara en idé. (En flaska är ca 4-5 glas). Till maten ni ska äta funkar det bra med Chapel hill! Rökiga tonen går bra ihop med lilla restsötman i vinet och är tillräckligt smakrikt. Rött går bort, kommer smaka en bismak av metall pga umamin i fisken. Mousserande skulle ni kunna ha också. En flaska räcker till 10 pers. (Japp). Så det är rätt smidigt också och kan kännas rätt så festligt!

Hej!

Vi ska servera varmrökt lax på vårt bröllop; går rött bort då menar du? Har du något tips på något gott vin som passar till varmrökt lax? Även mouserande? Lägre alkoholhalt? Alkoholfritt? Cider?

Överrös mig!!!
  • Skjortan

Nu har jag varit borta ett tag här, men tack hörrni för era svar. De uppskattas =)

Svar på tråden Mat och dricka till stor fest