• Mrs.Brightside

skriva barnet hos pappan, vad riskerar jag?

För att vårt barn ska kunna gå klart förskolan här i kommunen den här terminen behöver jag skriva över honom på pappan. Att han bor där. Folkbokföra honom hos han tills han flyttar till mig och vår nya bostad i höst för att börja sin nya förskola. Behöver veta vad jag riskerar med att skriva honom hos pappan? Eller är det bara en adressändrings grej?
    Det gäller bara i tre månader ca.... Sen ska han ju skrivas tillbaka hos mig

• Svar på tråden skriva barnet hos pappan, vad riskerar jag?
  • Birgitta02

Begriper inte frågan ärligt talat. Det handlar ju bara om boendeadress, inte om vårdnad etc. Är ni föräldrar på god fot med varandra så är det väl lugnt.

• Kasperina

Kommer pappan att skriva på flyttanmälan sen? Det är väl egentligen den enda risken du tar. Vägrar han så kommer du få väldigt svårt att få hjälp då det är han som bor kvar och lagen säger att det är den förälder som inte flyttar som får boendet vid en tvist.
    När vi separerade gick mitt ex med på att skriva på flyttanmälan enbart om han fick en signerad flyttanmälan från mig så att jag inte kunde flytta från kommunen.
    Jag skrev in ortsnamnet i den flyttanmälan han fick
    Förhoppningsvis är tilliten oss emellan lite bättre nu

• Mrs.Brightside

Vi flyttade isär för två år sedan så boendet är en annan historia. Men verkar inte som om jag behöver vara så orolig iaf. Är bara en adress grej tydligen. Skönt.

• Brumma

Om pappan vägrar skriva under ny flyttanmälan så kan du inte skriva in barnet på nya förskolan eller flytta på barnet.

Barnet kommer att bli inskriven på skolan där han är skriven när han blir äldre. Så vägrar pappan godkänna flytt sedan kommer barnet börja skola hos pappan.

• cykeln

Pappan blir också rent juridiskt boendeföräldern med de fördelar, nackdelar och ansvar som kommer med det. Han kan t.ex. kräva dig på underhåll, du kan inte flytta tillbaka sonen till dig utan hans underskrift (om ni har gemensam vårdnad). Erhåller du bostadsbidrag eller andra ekonomiska bidrag påverkas detta av att sonen inte längre bor hos dig och myndigheter bryr sig inte om att det handlar om bara tre månader.

Sen självklart, tilliten måste vara mycket hög om detta ska gå utan gnissel.

Svar på tråden skriva barnet hos pappan, vad riskerar jag?