• egw

Har jag vad som krävs?

Hej! 
    Jag har under en period funder över att söka in till högskolan som psykolog. Jag tycker det är ett intressant ämne och jag brinner för att hjälpa andra människor. Däremot är jag en känslomänniska och funderar över om jag verkligen har mentaliteten som krävs för att klara av att jobba med människor som går igenom hemska saker och inte mår bra, jag är rädd att jag ska ta på mig för mycket och bli allt för influerad av mina patienter om jag nu skulle bli psykolog. Och om jag nu skulle söka till psykologprogrammet, vad finns det för yrken att bli? Är det ända att sitta och ha terapisamtal med människor eller finns det andra jobb? 
    Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Har jag vad som krävs?
  • jhk88

Hej, 

Det är en väldigt fin egenskap som du har och den kommer komma till nytta i ditt yrke som psykolog. Det du får tänka på är att man under utbildningens gång kommer att själv gå i terapi plus att man kommer träna på att ha ett professionellt förhållningssätt. Jag tror att du definitivt kommer att lära dig att hantera vissa situationer och en del situationer kommer att ta mer på dig än vad du vill att det ska göra. Det är en del av jobbet när man arbetar med människor. 

Jag tycker att du absolut ska söka in till psykologprogrammet och ha dessa tankar med dig och reflektera med dina lärare, kursare m.fl. Lycka till! 

• egw

Tack så mycket för ditt svar! Jag hoppas verkligen att det är till en fördel men jag är just nu själv drabbad utav en väldigt extrem existensiell ångest och har blivit skickad till läkare. Jag har även ADD och jag är så rädd att det är något som ska vara i vägen för mig. Jag har väldigt nära till mina känslor men som sagt är det att hjälpa andra som är min dröm och jag hoppas egentligen på att mina egna erfarenheter ska vara till nytta men är rädd att de istället ställer till med problem. Tror du fortfarande att det är möjligt för mig att klara av yrket? Det är ju verkligen något jag vill göra och ämnet intresserar mig så himla mycket. 

• jhk88
    Om du låter din ADD och din existentiella kris vara ett hinder för dig så kommer det också att bli det. Jag tror att allting går bara man vill och har rätt motivation till det. Jag tror också att din existentiella kris inte kommer att vara för evigt, speciellt inte om du får hjälp med den. Kom ihåg det här; du är inte din sjukdom och sjukdomen definierar inte dig som person. Heja dig!
Svar på tråden Har jag vad som krävs?