• ametisten

Synkning Google+ till GoogleFoto eller byta till ex Onedrive?

Hej,

Jag fick följande mail från Google häromdagen. Första frågan - är det spam?

-----------------

Hej!

Din automatiska säkerhetskopiering av foton och videor på Google+ ändras till hög kvalitet (kostnadsfritt obegränsat lagringsutrymme med minskad filstorlek) den 16 februari.

Google+ kommer inte att ha stöd för automatisk säkerhetskopiering i framtiden, så skaffa Google Foto om du vill fortsätta säkerhetskopiera.

----------------

Jag har synkning mot Google+ för de foton/video jag tar med min mobil. Nu fick jag mail därifrån att de kommer minska storleken på sparade foton/filmer samt att det inte sparas automatiskt dör längre - och det vill jag ju inte. Jag vill ju kunna hämta tillbaka eventuella förlorade bilder/video i orginalstorlek och jag vill känna mig trygg med att fotona spras dör automatiskt... Dessutom är jag uppenbart tvungen att gå över till Google Foto.

1. Vet du om det stämmer att de verkligen kommer att minska storleken på sparade foton/video? Och att det inte kommer ske automatiskt framöver?

2. Vet du hur man gör för att föra över från Google+ till GoogleFoto?

3. Eller är det bättre att synka mot annat som låter en spara i orginalstorlek och där det faktiskt sker automatiskt? Ex Onedrive?

4. Kan man spara foton/video i orginalstorlek i ex. Onedrive och sker det automatiskt??

5. Vilken är helt enkelt bäst att synka mot vad gäller storlek på bilder/video samt storlek på lagringsutrymmet? Och det måste ske automatiskt.

Tack på förhand!

Känner du till detta?

• Svar på tråden Synkning Google+ till GoogleFoto eller byta till ex Onedrive?
  • volvo142

1. Vet du om det stämmer att de verkligen kommer att minska storleken på sparade foton/video? Och att det inte kommer ske automatiskt framöver?

Har ingen aning trodde man fixade det i inställningarna.

2. Vet du hur man gör för att föra över från Google+ till GoogleFoto?

uppdatera appen tryck på synkronisera bilder skulle jag tro på ett ungefär.

3. Eller är det bättre att synka mot annat som låter en spara i orginalstorlek och där det faktiskt sker automatiskt? Ex Onedrive?

det skulle jag vilja påstå ;)

4. Kan man spara foton/video i orginalstorlek i ex. Onedrive och sker det automatiskt??

5. Vilken är helt enkelt bäst att synka mot vad gäller storlek på bilder/video samt storlek på lagringsutrymmet? Och det måste ske automatiskt.

Google foto och Dropbox känner jag bara till. ALLA borde göra det automatiskt om man klickar i det annars känns det riktig oseröst..

• Timoleon

Jag kör på Google Foton i hög kvalitet (16mp) men vill man ha original så har ju Flickr 1 tb gratis.

• GräveJörgen

me tanke på alla fel stavnignar i mailet skulle ja tro att de är spam gå inte på de

bästa gräv maskin? Hitachi!
  • sportpappa
    GräveJörgen skrev 2016-03-18 22:50:20 följande:

me tanke på alla fel stavnignar i mailet skulle ja tro att de är spam gå inte på de

Det är inte spam utan det är precis så det är nu. Vad är det för felstavningar i mailet från Google?

Tråden är lite äldre, men jag kan ju ändå svara på den.
    1. De ändrar inte på redan sparade bilder. Du ställer själv in vilken storlek på bilderna som ska skickas upp. Precis som tidigare i G+-appen. Ändringen är att du nu kan ladda upp större bilder och att du gör det med Google Foto-appen.

2. Installera appen och ställ in. Det är inte simpelt.

3. Storleken som är gratis på Google är väldigt stor. 16 MP räcker gott och väl för de flesta. Om man ändå vill spara några bilder i ännu större format så gör det vid sidan av eller så köper du bara extra utrymme hos Google.

4. Ingen aning. 

5. Det är en smaksak. Jag tycker att 16 MP räcker gott och väl för mina bilder. Fördelen är att du kan lagra oändligt många bilder hos Google av den storleken. 

Man kan ju börja med att kolla hur många megapixlar som kameran på mobilen har. Det är inte många mobilkameror som är över 16 MP.
  • sportpappa
    sportpappa skrev 2016-03-19 16:29:02 följande:
    2. Installera appen och ställ in. Det är inte simpelt.
    Det är simpelt menar jag. Väldigt enkelt till och med.
Svar på tråden Synkning Google+ till GoogleFoto eller byta till ex Onedrive?