Enligt min budget som inte riktigt håller vad gäller maten, så är det tänkt att vi via Icakortet ska lägga 4000-4500 kr på mat, blöjor och hygien för 2 vuxna och 3 barn varav 2 blöjbarn plus 1 barn vh. Jag är fl och äter all mat hemma förutom någon fika på öppna förskolan och en shoppingtur till stan vissa månader som inte är medräknad. De två barnen äter lunch på förskolan 3 dagar per vecka. Sambon äter bara middag på vardagar och lunch och middag på helgen, då han aldrig äter frukost p g a tidigare sjukdom. Dels lägger jag väl till lite per månad och sedan småhandlar sambon en del samt hämtmat 1 eller 2 gånger per månad som jag inte har koll på.
Vi är medlemmar i Liberoklubben, så vi får extra blöjrabatter där, så blöjor handlar vi i princip aldrig till fullpris sedan storlek 2. Under helgen gör vi en veckomatsedel och handlar utifrån den. Som regel blir det alltid mat över, så jag äter tidigare kvällars mat till lunch, ibland gör vi det även på helgen, så gissningsvis lagas ca 40 måltider per månad. Dessutom passar vi på när det är bra pris på varor som alltid går åt som pasta, storpack på kött mm, så frysen är oftast välfylld.
Vår och höst går jag på flera barnklädesloppisar och handlar en del träpussel, spel, fleecekläder, extrastövlar, extra vinterkläder, vårjackor, halskragar, kläder till förskolan som jeans, klänningar, t-shirts, tröjor. Däremot borde jag lära mig att köpa bodies med bättre urskiljning då jag oftast har hittat för breda och korta. Vid halva reapriset och bra rabatter i vanliga affärer fyndar jag kläder i större storlekar, så jag behöver sällan panikköpa något dyrt när de byter storlek plötsligt.
För egen del köper jag några amningströjor, i övrigt klarar jag mig oftast på de kläder jag har, så i budgeten finns 500 kr till mina nöjen. Bilen tar jag så gott som aldrig, så max 250 kr för min del.
Sedan en rejäl buffert för oförutsedda utgifter, om det händer något med t ex bilen. Likaså är det ju bra att ha ett sparande avsett som större saker som bilbarnsstol vid halvåret, ev gåstol, lära gå-vagn o s v om man inte kan få det i julklapp eller så.