• Anni82

Föräldralediga, era bästa tips för att få pengarna att räcka:)

Ser fram emot att äntligen gå på föräldraledighet snart:) För oss blir det dock en rätt kännbar skillnad i inkomst. Funderar därför på hur vi kan få pengarna att räcka längre.

Vi veckohandlar, fixar matlådor för hela veckan, alltid något! Men veckohandlingen ligger kanske ändå rätt högt på ca 800-900 kr. Då har vi mat till alla veckans frukostar, luncher, middagar och mellanmål +hushållsprodukter iofs.

Hur har ni andra gjort för att hålla i pengarna? Alla tips är välkomna! :)

• Svar på tråden Föräldralediga, era bästa tips för att få pengarna att räcka:)
  • Rani
    Fjäril kär skrev 2016-02-08 16:26:19 följande:

fast allt är ju förstås relativt. Jag reagerade på att det var högt eftersom Ts ändå påpekar att föräldraledigheten blir en utgift som kostar en del pengar för dom. Då får man snåla in där man kan och matkostnaden är ju det som i regel det finns utrymme att skära ner på. 

Har man dessutom inte koll på vart dessa 4000 kronor egentligen läggs på så kan det vara en ide att se över vad man egentligen handlar och att man drar ner på det onödiga. 

om nu Ts ser över matkontot och ser att 4000 är en skälig kostnad och hon får koll på vad som egentligen kostar så kan hon givetvis fortsätta handla för dessa pengar om detta ryms inom deras budget. Då får hon kanske dra ner på annat istället.  

Så jag både håller med och inte håller med. 4000 kronor kan vara en väldigt hög kostnad om man inte har kollen och inte kan förklara kostnaden.  Samtidigt som det kan vara en fullständigt rimlig kostnad om man har kollen på priser och vad man faktiskt köper. 

Förstår vad du menar. Ville ge ts en bild av vad en "normal" matkostnad är.

Det enklaste sättet att få ner matkostnaden skulle jag annars säga är att äta vegetariskt.
  • Anni82

Bra poäng! Vi lagar mat varje dag, så större "storkok" än 4 portioner blir det ju inte och vi är nog inte så bra på att använda rester från dagen innan till ny matlagning. Utan vi bestämmer kanske 6-7 rätter vi veckohandlar till. Mycket baserat på det vi har hemma och erbjudanden men ändå.

Sen köper vi bröd + det pålägg vi vill ha också, kanske kan dras in på...

Annars ser jag inte så mycket som gör att det kan sticka iväg faktiskt. Vi handlar ju på Willys och där är ju hushållsprodukter etc inte särskilt dyrt så vet inte hur mycket vi skulle vinna på att handla på ÖB istället...

• Anonym (Lena)

ett tips som kommer direkt från lyxfällan är faktiskt ett "aha-moment" för väldigt många. 

vill man skära ner på sina kostnader men inte riktigt vet hur eller på vad eller inte ens har koll på vart pengarna tar vägen så gör en enkel budgetkalkyl.

Mestadelen av pengarna försvinner ju under kategorin "övrigt"   som då innehåller mobilabonnemang, prenumerationer, gymkort,, kontantuttag, spontanfika på stan, streaming av musik/film via nätet, diverse medlemsskap osv.  

Några hundralappar i bankomaten ser kanske inte så mycket ut men gör man det flera gånger i veckan hela månaden ut så poff har flera tusen försvunnit när månaden är slut och oftast har man ingen aning om vart dom tog vägen.

Så behöver du hålla i pengarna under tiden du är föräldraledig så rekommenderar jag att du verkligen tar reda på vart dina pengar tar vägen och vad du egentligen betalar för varje månad.  Behöver ni skära ner på utgifter är det ju ännu viktigare att ni skär där det behövs skäras ner. 

• pigglet
    Anonym (Lena) skrev 2016-02-08 11:25:03 följande:

Sen skulle jag vilja ge ett motsatt tips...  Visserligen är det bra att försöka få ut så mycket pengar som möjligt, genom att på alla sätt försöka maxa föräldradagarna.  MEN ett problem då är ju att dagarna tar slut fortare. 

Tänk på att dagarna ska täcka upp inskolning på dagis och kanske ni behöver vänta innan ni får en förskoleplats rent av?  Då är det dumt att inte ha dagar kvar . 

Snåla hellre på föräldradagarna genom att tex INTE ta ut helgerna utan spar dom dagarna så ni tex kan täcka upp för just inväntan på förskolan och inskolningen.

Jag var nog otydlig. Mitt råd var tänkt så här: den som får ut bäst fp tar flest dagar, speciellt under första året när man kan vara hemma hur man vill utan att förlora SGI.
    Har mamman ingen/dålig SGI men vill vara hemma första året, medan pappan har en bra SGI. Då kan pappan ta 1 dag ledig/vecka, ta 3 hela fp-dagar. Medan mamman inte tar några dagar alls. Man får ut lika mycket pengar, sparar fp-dagar och får mer tid tillsammans.  :)
  • Anonym (G)
    Anni82 skrev 2016-02-08 07:49:39 följande:

Tack för detta! Funderat en hel del på detta med. Vi handlar på Willys, kollar först vilka erbjudanden som finns, vad vi redan har hemma och bygger på det i en veckomeny som görs innan handling. Inga dyra avancerade rätter. Lagar alltid 4 portioner så det blir matlåda. Frukost är ofta havregrynsgröt, på helgerna lite lyxigare med hembakat bröd & smoothie. Hur kan det bli så dyrt...vi måste missat något viktigt här. Vi äter ute/tar take away max 1 gång/månad.

Vi gör i princip likadant. Vi är 2 vuxna och 1 barn på 1,5 år. Vi storhandlar, köper det som är erbjudande på. Skippar falukorv och billiga charkprodukter (vill ej köpa fläskkött från Danmark osv), väljer gärna ekologiskt och alltid ägg från frigående höns utomhus vilket är lite dyrare. Vi lagar minst en vegorätt per vecka och fyller matkällaren när det är någon stapelvara som säljs billigt. Vi hamnar också på ca 4 000 kr mat på en månad (och då har vi blöjor, babywipes och välling inkluderat) och sparar in med lunchlådor. Så helt fel ute är ni inte! Man hamnar omkring där skulle jag säga.

Mina tips är att köpa på er billiga ekovaror när det är erbjudande. Laga minst en rätt per vecka som är lite billigare än de andra, soppa, vegetarisk gryta, osv. Baka eget bröd är bra, men det har man kanske inte tid med när barnet har kommit. Gör egen sylt och marmelad.

Just nu väntar vi barn nummer två. Vi fyller nu matkällaren med diverse stapelvaror (vi har turen att ha bra förvaring).

Fler tips: Gå med i Liberoklubben och få rabattkuponger. Handla Pampers på Coop med MedMerakort (20% rabatt). Handla saker till barnet på rea så att du har nästa storlek innan behovet uppstår. Köp klädpaket på Tradera och köp saker på barnloppis. Babyskor är utmärkt att köpa billigt på barnloppis.
  • mammalovis

Enligt min budget som inte riktigt håller vad gäller maten, så är det tänkt att vi via Icakortet ska lägga 4000-4500 kr på mat, blöjor och hygien för 2 vuxna och 3 barn varav 2 blöjbarn plus 1 barn vh. Jag är fl och äter all mat hemma förutom någon fika på öppna förskolan och en shoppingtur till stan vissa månader som inte är medräknad. De två barnen äter lunch på förskolan 3 dagar per vecka. Sambon äter bara middag på vardagar och lunch och middag på helgen, då han aldrig äter frukost p g a tidigare sjukdom. Dels lägger jag väl till lite per månad och sedan småhandlar sambon en del samt hämtmat 1 eller 2 gånger per månad som jag inte har koll på.

Vi är medlemmar i Liberoklubben, så vi får extra blöjrabatter där, så blöjor handlar vi i princip aldrig till fullpris sedan storlek 2. Under helgen gör vi en veckomatsedel och handlar utifrån den. Som regel blir det alltid mat över, så jag äter tidigare kvällars mat till lunch, ibland gör vi det även på helgen, så gissningsvis lagas ca 40 måltider per månad. Dessutom passar vi på när det är bra pris på varor som alltid går åt som pasta, storpack på kött mm, så frysen är oftast välfylld.

Vår och höst går jag på flera barnklädesloppisar och handlar en del träpussel, spel, fleecekläder, extrastövlar, extra vinterkläder, vårjackor, halskragar, kläder till förskolan som jeans, klänningar, t-shirts, tröjor. Däremot borde jag lära mig att köpa bodies med bättre urskiljning då jag oftast har hittat för breda och korta. Vid halva reapriset och bra rabatter i vanliga affärer fyndar jag kläder i större storlekar, så jag behöver sällan panikköpa något dyrt när de byter storlek plötsligt.

För egen del köper jag några amningströjor, i övrigt klarar jag mig oftast på de kläder jag har, så i budgeten finns 500 kr till mina nöjen. Bilen tar jag så gott som aldrig, så max 250 kr för min del.

Sedan en rejäl buffert för oförutsedda utgifter, om det händer något med t ex bilen. Likaså är det ju bra att ha ett sparande avsett som större saker som bilbarnsstol vid halvåret, ev gåstol, lära gå-vagn o s v om man inte kan få det i julklapp eller så.

• Ät mer vegetariskt

Jag skulle vilja tipsa om att skippa slentrianköttet och satsa på helvegetariska rätter istället. Då får ni alla näringsämnen ni behöver samt fin kvalitet på maten till ett lägre pris än halvtrökigt kött. Tomatbaserade grytor typ ratatouille, currygrytor med massa goa grönsaker och ris, veg. lasagne med zucchini och morötter, pasta med svamp och mozzarella exempelvis. Dessutom är det fräschare med hackade grönsaker istället för en halvtaskig köttfärs gjord på köttrens. Jag är inte vegetarian men äter mycket veg ändå.

• mammalovis
    Ät mer vegetariskt skrev 2016-02-08 21:55:05 följande:
    Jag skulle vilja tipsa om att skippa slentrianköttet och satsa på helvegetariska rätter istället. Då får ni alla näringsämnen ni behöver samt fin kvalitet på maten till ett lägre pris än halvtrökigt kött. Tomatbaserade grytor typ ratatouille, currygrytor med massa goa grönsaker och ris, veg. lasagne med zucchini och morötter, pasta med svamp och mozzarella exempelvis. Dessutom är det fräschare med hackade grönsaker istället för en halvtaskig köttfärs gjord på köttrens. Jag är inte vegetarian men äter mycket veg ändå.
    Betänk bara att om du ammar kan gasbildande grönsaker påverka bebisens mage, så välj med urskiljning.
  • sobrio88

Många bra tips är det redan men ett från mig är att kolla i olika affärer på blöjrabatter. Den affären jag brukar handla i har erbjudanden 2 veckor i månaden ungefär att handlar man för minst 800 kr så får man ett liberopaket gratis (ej touch). Det erbjudandet gjorde att vi betalade inte för blöjor på 3-4 månader :D

Sen beroende var du bor om ni har nära till Norge så har dom jättebilliga blöjor där. Vi har åkt dit nån gång och köpt hur mycket som helst :)

Så bara man kollar upp lite så kan spara in på en grymt tråkig utgift :)

• Anonym (Sara)

Om man är medlem i Coop får man alltid 20% rabatt på Pampers blöjor och Hipp barnmat. Eftersom man även får hem kuponger från Pampers på newborn (stl 1-3) då och då blir blöjorna inte alls dyra. Säkert billigare än icke-märkesblöjor. Men köp inte för mkt i förväg och testa olika märken för de passar olika bra till bebisens kropp.

Köp inte färdiga våtservetter annat än att ha i undantagsfall när ni måste byta blöja ute. Vanliga tvättlappar (tex ICAs egna) är billigare och bättre för huden.

• Anonym (G)

Ett annat sätt att få grytorna mer matiga och räcka längre är att dryga ut den med mer grönsaker och sås än vad som står i receptet (och får alltså ner köttkonsumtionen). En bit bröd till drygar också ut maten.

• Anonym (G)
    sobrio88 skrev 2016-02-09 07:19:32 följande:

Många bra tips är det redan men ett från mig är att kolla i olika affärer på blöjrabatter. Den affären jag brukar handla i har erbjudanden 2 veckor i månaden ungefär att handlar man för minst 800 kr så får man ett liberopaket gratis (ej touch). Det erbjudandet gjorde att vi betalade inte för blöjor på 3-4 månader :D

Sen beroende var du bor om ni har nära till Norge så har dom jättebilliga blöjor där. Vi har åkt dit nån gång och köpt hur mycket som helst :)

Så bara man kollar upp lite så kan spara in på en grymt tråkig utgift :)

Oj, sådant butikserbjudande har vi inte här (aldrig sett). Väldigt generöst! Vi har som mest sett mindre rabatter vid köp om 3-500 kr och eftersom vi redan har Liberokuponger och Coop-rabatt på Pampers (och kuponger) så har vi inte nappat på dem.
  • Rani

Ett tips:

Beställ inga gratis babyboxar! Det kan tyckas bra att få smakprover gratis men sedan har du företag som ringer till dig heeeeeeela tiden. Jag gjorde misstaget med första barnet men gör aldrig om det. En gång var den en som ringde och ville sälja tvättmedel som skulle räcka i 3 ÅR! Jag bara skrattade och la på. Allt ringer de om. Gratis men inte gott.

• mammalovis
    Rani skrev 2016-02-09 13:01:17 följande:
    Ett tips:
    Beställ inga gratis babyboxar! Det kan tyckas bra att få smakprover gratis men sedan har du företag som ringer till dig heeeeeeela tiden. Jag gjorde misstaget med första barnet men gör aldrig om det. En gång var den en som ringde och ville sälja tvättmedel som skulle räcka i 3 ÅR! Jag bara skrattade och la på. Allt ringer de om. Gratis men inte gott.
    Jag har inte haft några större bekymmer med försäljare. De enda som ringer är om pensionen och försäkringar och de antar jag ringer ändå. Det är väl Goboken som är efterhängsna.

Jag tycker det har varit bra att få testa andra våtservetter än de vi brukar ha. Lloyds hade tokmycket parfym medan hjärtats och Liberos fungerade bra. Tyvärr gillar inte Lilleman napp, men det hade vi inte behövt köpa själva om jag fått tag på boxarna tidigare. En del fick man vänta länge på och sedan var jag sjukskriven sista 4 veckorna och kom inte iväg till en större stad.
  • mammalovis

Willys har ibland köp 3 paket och betala för 2, men å andra sidan kostar blöjorna 108 kr där mot 99 kr på Ica (Liberos).

• Fjäril kär

Har du facebook kan du via sökfunktionen hitta mängder med grupper som är renodlad köp/sälj för barnsaker och väldigt många grupper där man skänker/tigger (gratis) . 
    Det brukar finnas mängder med prylar och kläder i dessa grupper och söker du något har du garanterat det du vill ha hängandes utanför dörren efter bara någon timma.

Det är stor ruljangs i dessa grupper och saker försvinner på en gång och dom grupper jag är med i har dessutom en bra och trevlig ton och alla är hjälpsamma och taggar varandra när någon lägger ut annonser/efterlysningar som kan vara av intresse för någon.

Jag sålde för någon månad sedan en stor IKEA-kasse med barnlakan av olika modeller och en del retro o en del nytt. 100 kr begärde jag och det tog en kvart så var den påsen hämtad och betald. 

• Vestra
    Rani skrev 2016-02-08 13:00:15 följande:

4000 kr i månaden för mat till 2 personer är inte mycket.

Nej det tyckte inte jag heller. Då är det ju ändå alla måltider 7 dagar/vecka + hushåll och hygien i det. Inte dyrt alls. 

Till ts. Stryp alla onödiga utgifter. Kanske måste man inte ha både hbo och netflix t ex. Kanske andra småsaker som drar iväg. Dyra parkeringar mm. Det är dyrt att vara hemma faktiskt. Man gör av med en del när man har tiden liksom. :)
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (Hur?!)
    mammalovis skrev 2016-02-08 21:33:57 följande:

Enligt min budget som inte riktigt håller vad gäller maten, så är det tänkt att vi via Icakortet ska lägga 4000-4500 kr på mat, blöjor och hygien för 2 vuxna och 3 barn varav 2 blöjbarn plus 1 barn vh. Jag är fl och äter all mat hemma förutom någon fika på öppna förskolan och en shoppingtur till stan vissa månader som inte är medräknad. De två barnen äter lunch på förskolan 3 dagar per vecka. Sambon äter bara middag på vardagar och lunch och middag på helgen, då han aldrig äter frukost p g a tidigare sjukdom. Dels lägger jag väl till lite per månad och sedan småhandlar sambon en del samt hämtmat 1 eller 2 gånger per månad som jag inte har koll på.

Vi är medlemmar i Liberoklubben, så vi får extra blöjrabatter där, så blöjor handlar vi i princip aldrig till fullpris sedan storlek 2. Under helgen gör vi en veckomatsedel och handlar utifrån den. Som regel blir det alltid mat över, så jag äter tidigare kvällars mat till lunch, ibland gör vi det även på helgen, så gissningsvis lagas ca 40 måltider per månad. Dessutom passar vi på när det är bra pris på varor som alltid går åt som pasta, storpack på kött mm, så frysen är oftast välfylld.

Vår och höst går jag på flera barnklädesloppisar och handlar en del träpussel, spel, fleecekläder, extrastövlar, extra vinterkläder, vårjackor, halskragar, kläder till förskolan som jeans, klänningar, t-shirts, tröjor. Däremot borde jag lära mig att köpa bodies med bättre urskiljning då jag oftast har hittat för breda och korta. Vid halva reapriset och bra rabatter i vanliga affärer fyndar jag kläder i större storlekar, så jag behöver sällan panikköpa något dyrt när de byter storlek plötsligt.

För egen del köper jag några amningströjor, i övrigt klarar jag mig oftast på de kläder jag har, så i budgeten finns 500 kr till mina nöjen. Bilen tar jag så gott som aldrig, så max 250 kr för min del.

Sedan en rejäl buffert för oförutsedda utgifter, om det händer något med t ex bilen. Likaså är det ju bra att ha ett sparande avsett som större saker som bilbarnsstol vid halvåret, ev gåstol, lära gå-vagn o s v om man inte kan få det i julklapp eller så.

Är bara nyfiken. Vad ligger er kostnad på ica på då? Fattar inte hur du klarar det. Vi är också 2 vuxnar, 3 barn (varav 2 blöjbarn), brukar också handla blöjor med erbjudanden, tycker jag har bra koll på priser via matpriskollen, handlar allt på ica supermarket eller maxi. Men vi ligger på 8-9000:-/mån varje gång. Tips mottages!! :) 
    Jag äter hemma, 2 av barnen på förskola 3 dagar/vecka. Ja ganska likt er mao. 
  • Anonym (G)
    Rani skrev 2016-02-09 13:01:17 följande:

Ett tips:

Men Liberos box är det inte så med? Ingen ringde mig..
Svar på tråden Föräldralediga, era bästa tips för att få pengarna att räcka:)