• Äldre 8 Feb 13:19
    1862 visningar
    2 svar
    2
    1862

    Endometrioscysta, operation eller inte?

    Jag är en tjej på 25 år, är diagnosticerad med Endometrios sedan 3 år tillbaka,och har precis fått veta att jag förmodligen har en chokladcysta på min vänstra äggstock. Dom ville avvakta några veckor för att se om den avtar (om det kan vara en "vanlig" cysta). Läser så mycket olika överallt .. Vissa säger "låt som inte bara punktera den, utan kräv en operation för borttagning" och andra "operera absolut inte för då försvinner din äggreserv och du hamnar i tidigt klimakterie". Så förvirrande! 


    Barn har inte varit på kartan förrän idag när jag fick detta beskedet. Jag har alltid velat göra karriär och ta barn vid 30, men känns skrämmande att avvakta, oavsett operation eller inte .. Vore ju helt fruktansvärt att bli ofrivilligt barnlös! 


    Någon som är i samma sits här?

  • Svar på tråden Endometrioscysta, operation eller inte?
  • Äldre 8 Feb 14:55
    #1

    Har ingen erfarenhet av chokladstation men har Endo. Kolla i den stora endotråden här på fl. någon där inne kanske vet eller så kan du skruva i vår medlemsgrupp på face. Där får du säkert svar på direkten.

  • Äldre 9 Feb 13:50
    #2
    Hej! 
    Jag hittade denna tråden då jag själv har en endometrios- cysta på 7,5 cm, har försökt bli gravid på såväl naturlig väg som via IVF en gång. 
    Min läkare tycker nu att jag skall operera bort cystan för att få chans att bli gravid. 

    Hur har det gått för dig? Opererade du bort cystan? 

    Supertacksam för svar då allting är så oklart och man är rädd för att "ta fel beslut" med tanke på risken att skada ägganlag. 

    Med vänliga hälsningar

    Cecilia 
Svar på tråden Endometrioscysta, operation eller inte?