• Anonym (Orolig)

Det extrema mansöverskottet dåliga nyheter för kvinnor. Vad göra?

Våldtäkter, misshandel och sexuella övergrepp på kvinnor kommer troligtvis bli allt vanligare.

Pga invandringen, där 70% är män och dessutom män från patriarkala kulturer, har vi ett mansöverskott i Sverige. I länder med stort mansöverskott minskar tryggheten för kvinnor.

Samtidigt som den svenska jämställdheten hotas - mängden misogyna män kan ju till slut ändra politiken i fel riktning (redan nu tycker många tonåringar i skolor med många invandrare att kvinnor som blir våldtagna får skylla sig skälva) - blir de kvinnor som lämnats kvar i flyktinglägren våldtagna, misshandlade och sexuellt trakasserade.

Jag är rädd för framtiden. Hur ska vi lösa detta???

Pernilla Ois:

"Nu frågar hon sig vad det växande mansöverskottet kan leda till.

- Miljöer med många unga män är inte roliga. Jag säger inte att det bara handlar om invandrarkillar. Det kan vara i en fotbollsklubb eller något annat väldigt manligt sammanhang. Det blir lätt tråkiga normer som dominerar.

Hon pekar på Indien och Kina.

- Man skulle ju kunna tro att kvinnor värderas högre i samhällen där de är få. Men det är precis tvärtom. Förtrycket av kvinnor tycks bara bli värre.

Pernilla Ouis tycker det verkar som att politiker och myndigheter i Sverige tagits på sängen av den nya situationen.

Svårigheterna för en pojke från ett extremt patriarkalt samhälle som Afghanistan att anpassa sig till den svenska friheten och jämställdheten har gravt underskattats.

- Det är lätt att förstå de här killarnas förvirring. De kan ha blivit hitskickade av sina familjer som ankarbarn. Hela släkten förväntar sig förmodligen att de ska ta hit en kusin att gifta sig med. De har en stor försörjningsbörda. De är långt ifrån fria. Många av dem lever under stor press att upprätthålla det patriarkala systemet.

- Sådana mönster kräver en väldig kraft för att bryta. Det gör man kanske inte på en hel generation.

Många flyktingar kommer från länder där kvinnor mer eller mindre betraktas som männens ägodelar.

Om de männen ska ha en chans att integreras måste det svenska samhället sluta tassa och tydligt stå upp för goda värderingar, tycker Pernilla Ouis.

- Vi har kommit långt i Sverige när det gäller individualism och jämställdhet. Det är moderna värderingar vi ska vara stolta över. Det har krävt en lång kamp för att nå fram till detta. Män och kvinnor är, enligt våra ideal, fria individer som gifter sig av kärlek."

• Svar på tråden Det extrema mansöverskottet dåliga nyheter för kvinnor. Vad göra?
  • Anonym (mm)

Jag har muslimska vänner som är välutbildade och medelklass. Dessa muslimer har oftast inte alls radikal syn på islam (även om de kan vara fromma). Tycker att samhället borde rekrytera såna individer till lösningen. Och engagera imamer och mosker med moderna åsikter om religion. Tror det skulle fungera mycket bättre om vägledningen kom från välfungerande landsmän eller andra "fellow muslims".

• Fanclub
    Anonym (mm) skrev 2016-02-09 03:11:25 följande:

Jag har muslimska vänner som är välutbildade och medelklass. Dessa muslimer har oftast inte alls radikal syn på islam (även om de kan vara fromma). Tycker att samhället borde rekrytera såna individer till lösningen. Och engagera imamer och mosker med moderna åsikter om religion. Tror det skulle fungera mycket bättre om vägledningen kom från välfungerande landsmän eller andra "fellow muslims".

Det är radikal islam som gör sin röst hörd i svenska politiken och dom talar för alla muslimer, vare sig dom vill det eller inte. Tyvärr.

De använder sig av den svenska demokratin för att långsamt föra in sina sharialagar i det svenska samhället. Och de naiva svenska politikerna, som inte fattar ett skit bara lallar med utan att inse att det finns en grupp muslimer som inte håller med.

Jag vet att det finns flyktingar som inte vill annat än att få studera och arbeta och bidra positivt till det svenska samhället. Men faktum är att det är näst intill omöjligt för dessa att få komma in i cirkeln. De får ingen bostad, de får ingen utbildning, de får inget arbete.

Sen finns det även invandrare/flyktingar som hamnar på SFI och medvetet kuggar proven så dom får "plugga svenska" i flera år utan motprestering och kammar in bidrag. Många muslimska kvinnor varken vill eller får arbeta för deras män, som begår bigami här i Sverige.

Allt detta kostar Sverige multum. Vilken framtid förespår du med miljoner flyktingar/invandrare som endast sitter och rullar tummarna, rekryterar unga muslimska pojkar till att föra jihad, viglar upp dom till att gå med i terrororganisationer, skapar ett stort apartheid i vårt land där det sekulära samhället vi byggt upp inte kan fungera pga vandalisering, kriminalitet och våldsbrott?

Tack vare denna "integrering" så har vi på nytt getton som liknar bakgatorna i Syrien, dit ingen vågar åka, inte ens polisen. Hur fan ska vi lösa detta?

JA!!!! Som den naiva idiot till svensk som jag är så föreslår jag ju självklart att vi löser detta med att ta in några miljoner till!! Yesss!!! Eller what the heck, låt oss slumpa begreppet "Sverige" och bara låta gränsen till vårt land försvinna, slopa begreppet stadskassa och låt vem som vill bara ta för sig hur som helst och bara skiiit i allt! Whoohooo!
  • Anonym (Orolig)
    Fanclub skrev 2016-02-09 01:34:13 följande:
    Jag är extremt villig till att hjälpa dom tillbaks till sina länder, där dom kan hjälpa sina kvarlämnade kvinnor, barn och åldringar att slåss för sitt land och etablera en fungerande regim. Men, de flesta muslimer, inklusive muslimska föreningar här i Sverige, vill ju införa sharialagar för muslimer i Sverige. Bla presenterade dom redan år 2005 en lista på en segregerad sharialag för muslimer boende i Sverige, därav i går bla att det ska bli svårare (läs; omöjligt) för muslimska kvinnor att få skilja sig i Sverige. Och att brodern ärver dubbelt så mycket än systern då föräldrarna avlider, etc etc.

Eftersom jag avskyr allt som sharia står för och anser att det inte har nåt att göra i mitt vackra land så hänvisar jag dess anhängare att åka tillbaka. Isis tex står ju för sharia, så varför flydde dom till att börja med? Det borde ju falla dom rätt i smaken kan man tycka.

Den dagen en enda liten sharia införs i Sverige är det jag som kommer starta ett inbördeskrig här. Som tur är har jag många (läs; väldigt många) som håller med mig och om de svenska politikerna i all sin naivitet vägrar att skydda vårt land så får vi invånare ta saken i egna händer.
    Håller med till viss del.

Vi har haft sharialiknande lagar i Sverige, s.k mosaiska lagar. Detta var dock på 1600-talet och vi har utvecklats sedan dess och förkastat dessa lagar. Vi vill inte tillbaka till den tid då man högg handen av tjuvar.
  • Anonym (mm)

Varför inte stänga gränserna för asylsökande män och bara ta emot kvinnor och barn?

• Anonym (Orolig)

Varför kan inte rika länder som Saudiarabien, Kuweit, Qatar och Dubai ta emot dessa flyktingar? De har råd, plats och liknande värderingar och kultur. I Saudiarabien finns en massa luftkonditionerade tält för pilgrimer. Jag tror att Allah inte skulle ha något emot om de användes för att hjälpa flyktingar.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (mm) skrev 2016-02-09 03:11:25 följande:

Det tror jag definitivt! Islam behöver en upplysningstid precis som kristendomen haft och ta hjälp av de goda krafterna!
  • Anonym (H)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-02-09 08:22:37 följande:

Varför kan inte rika länder som Saudiarabien, Kuweit, Qatar och Dubai ta emot dessa flyktingar? De har råd, plats och liknande värderingar och kultur. I Saudiarabien finns en massa luftkonditionerade tält för pilgrimer. Jag tror att Allah inte skulle ha något emot om de användes för att hjälpa flyktingar.

Frågan bör ställas till dem och inte till FL. Men många kan nog gissa svaret i alla fall. Det ligger inte i dessa staters intresse att hjälpa dem.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (mm) skrev 2016-02-09 08:22:22 följande:

Varför inte stänga gränserna för asylsökande män och bara ta emot kvinnor och barn?

Kanada tar endast emot flyktingar direkt från flyktinglägren och väljer då endast familjer och kvinnor. Då vet man att de verkligen ÄR flyktingar och dessutom minskar man incitamentet att ta den livsfarliga vägen över Medelhavet.
  • defo
    Anonym (Orolig) skrev 2016-02-09 08:38:36 följande:

Det tror jag definitivt! Islam behöver en upplysningstid precis som kristendomen haft och ta hjälp av de goda krafterna!

Absolut, fast tar nog lite tid där oxå. Ska vi tippa på att det blir "bra" om 500år?
  • Anonym (mm)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-02-09 08:45:11 följande:

Kanada tar endast emot flyktingar direkt från flyktinglägren och väljer då endast familjer och kvinnor. Då vet man att de verkligen ÄR flyktingar och dessutom minskar man incitamentet att ta den livsfarliga vägen över Medelhavet.

Det är ett bra initiativ.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (mm) skrev 2016-02-09 08:57:53 följande:
    Det är ett bra initiativ.
    Och Kanade brukar inte kallas främlingsfientligt eller rasistiskt. Då kan ju knappast vi heller vara det om vi gör så.

• Anonym (Orolig)

En bra idé:

www.sydsvenskan.se/opinion/huvudledare/ja-jamstalldhet-ar-typiskt-svenskt-vaga-saga-det/

Att skriva under ett kontrakt där migranterna förbinder sig att respektera den svenska värdegrunden med demokrati ? och jämställdhet.

Vi ska stå upp för och försvara det vi uppnått när det gäller demokrati, jämställdhet, sekularisering, homosexuellas rättigheter mm. SD hatar invandrare i allmänhet och muslimer i synnerhet, men delar ironiskt nog många av dessas värderingar. Därför hoppas jag att de andra partierna nu tar sig i kragen.

Svar på tråden Det extrema mansöverskottet dåliga nyheter för kvinnor. Vad göra?