VitaUgglan skrev 2016-02-09 12:16:01 följande:
Tack för era berättelser tips och kloka svar!!
Vill och vill jag vill självklart göra det som är bäst för mitt barn( har fortfarande inte vant mig vid tanken att jag faktiskt har en liten son) hehe.. Men visst, för mig har detta blivit en enda lång ond cirkel, i morse va det samma visa han sög och sög och grät och jag grät för att det gjorde ont och det verkade inte hända ett skit!! Han har ganska stort sugbehov så det är inga problem att växla mellan bröst napp och flaskan! Hela grejen känns bara hopplös just nu!!
Sambon va nu iväg och köpte en pump, medela swing, det kom ca 40ml i ena bröstet 0 ml i andra!! Inte för att detta gjorde mig klokare men hur gör ni som pumpar? Hur mycket ska man ha?
Det är svårt att säga utifrån hur mycket man lyckas pumpa ut om man har mycket mjölk eller inte då pumpen är, som flera redan sagt, inte lika effektiv som bebisen. Det bästa sättet att få reda på om bebisen får i sig något är att väga den både före och efter en måltid. Den vikt den har gått upp, lika många ml har den också fått i sig.
Jag har två barn och den första delammade jag under barnets första sex månader. Mjölkstockningarna avlöste varandra så jag lyckades aldrig få full mjölkproduktion så jag körde med amning, pump och ersättning. Den andra tog det tid innan jag fick balans på amningen, men även henne fick jag till en början komplettera med pumpad bröstmjölk och ersättning, men sen fick jag det hela att fungera.
Har din bebis rätt grepp? Be BVC eller amningsrådgivningen att kolla upp det. Om det är så och du känner att mjölken inte vill räcka till så rekommenderar jag att du testar sk amningste. Du hittar det på hälsokosten alternativt om du gör egen själv, googla så hittar du recept på det. Och så drick mycket! Det underlättar mjölkproduktionen.