• VitaUgglan

Amningsfrustration!! Hjälp!

Jag har en liten bebis på 12 dagar! Jag har försökt amma från start men känner att jag helt enkelt inte får till det!! Jag behöver hjälp!!?

Det började redan på BB, jag verkade inte ha tillräckligt med mjölk för att liten ska bli mätt!! Jag ammar och ammar men ändå skriker han sig tröstlös efteråt! Han får lite ersättning så han blir nöjd! Men ska det va såhär? Vad ska jag göra?! Det är så frustrerande att inte kunna trösta sitt barn!!

• Svar på tråden Amningsfrustration!! Hjälp!
  • Livet är underbart

Hej! Jag var i samma situation. Babyn klarade inte av att suga rätt första veckan. Jag fick hyra en amningsmaskin vid barnrådgivningen. Det var jobbigt, men barnet fick modersmjölken. Jag blev faktiskt mycket trött i början. Men efter tre veckor, då vi låg sida vid sida vid varandra började plötsligt babyn att dia. Sen tänkte jag sluta amma vid fem, sex månader, men barnrådgivningen här i Raseborg tyckte att vi skulle fortsätta tills barnet var 8 månader. Vi hade turen att vara på babysim, där såg jag mammor som efter simmet ammade sina barn i tre år. Jag gjorde likadant. Det har jag aldrig ångrat. Läste också om föräldrar i t.ex. Indien som sover och ammar sina barn i upp till fem år.Men som sagt det började dåligt, barnet ville dia, men det tog några veckor innan det hade utvecklats så det klarade av det. Ett viktig tips som jag fick av en väninna: Lär aldrig barnet att det får dia, ammas, får bröst eller något sådant. Hitta på något som funkar för er. Något som funkar även då barnet börjar prata. Kanske " vill du komma till mamma", "aha du "vill mysa". Då kommer barnet att säga "jag vill mysa" då det egentligen vill dia. Men du behöver inte känna dig utpekad, för ingen annan än du och barnet förstår att "jag vill mysa" betyder just att jag vill dia. Vi sov i samma säng hela familjen ända tills barnet var 2 år och 11 månader och förklarade att hen ville sova i eget rum. Så efter de första veckorna eller det var nästan en månad, så blev det lätt att vara mamma, trots att jag hade en baby som ville ammas ofta. Hade en kollega på jobbet som hade fem barn. Hen berättade att deras barn varit olika. Några ville ammas sällan, var tredje timme eller så, men ett barn var tydligen som mitt, det ville ammas litet, men ofta, tio, elva gånger per dygn. Minns att det än är litet tabu att berätta om man ammar länge. Sånt talar man bara om med andra som gör likadant. Hjärtligt lycka till ! Kom ihåg allt du gör är rätt, bara babyn får näring och kärlek. 

• isolande

Å, jag känner igen den där frustrationen när man inte kan göra bebisen nöjd! I den åldern ammade mina barn kanske 30-45 min/ tillfälle, 20-25 (!) gånger/ dygn. Alltså i princip heeela tiden. Det var bara att byta blöja emellan som hanns med, sen skulle det ammas igen. Jag räknade ut att jag i snitt ammade 8 timmar/dygn de första månaderna med båda barnen. Föräldraledig? Nä skulle inte tro det, det var ett heltidsjobb för mig att BARA amma mina barn.

Jag var så himla avundsjuk på mina kompisar som ammade var 3-4 timme och verkade ha grädde i brösten för ungarna var tjocka som michelingubbar. Mina var normalviktiga trots att jag ammade hela jävla tiden. Såhär i efterhand fattar man ju att min mjölk förmodligen var som vatten och att både jag och barnen mått bättre av  att ge ersättning. Jag såg ut som ett skelett till slut och det var delvis därför jag slutade amma efter 5-6 månader.

Kämpa på TS, men gör det inte till någon prestigegrej. Funkar det att fylla upp med ersättning efter amning så gör det, bara ungen är nöjd!

• Livet är underbart
    Ge ersättning, men också modersmjölk parallellt. Det kommer bara någon ynka milliliter då man använder mjölkmaskin. Hyr en riktig maskin, som pumpar, ingen handpump. Sen om en dryg månad så kanske det går som för oss, att babyn själv är tillräckligt utvecklad och börjar suga på rätt sätt. Babyn ville inte ha mjölkersättning efter det. Men efter fem månader började babyn äta annan mat parallellt. Ge er själva en chans! Men allt är rätt.
  • pigglet

Först: VILL du amma? Känns det viktigt, eller känns det mer som att huvudsaken är att alla blir nöjda så smidigt som möjligt?
    Det går ju alldeles utmärkt att ge barn ersättning. Känns inte amningen så viktig för dig så är det bara köra på det.

VILL du amma, att det är något som känns viktigt och värt att kämpa för? I så fall kan det vara bra att läsa på mycket om amning, speciellt amning just i början. Det vanligaste är att bebisen vill amma hela tiden. Det kommer också alltid finnas perioder när bebisen inte blir nöjd och inte får i sig tillräckligt med mjölk. Speciellt på kvällarna blir det ett amningsmaraton med missnöjd bebis.

Ju oftare bebisen ammar ju mer mjölk produceras. Så nackdelen med att ge ersättning (OM man vill amma) är att bebisen blir mätt en längre stund och därför inte vill amma igen så snabbt. Det är där en del pratar om pump, för att kunna "amma" oftare än bebisen vill äta. Men bebisen suger effektivare än en pump, så en hungrig bebis ökar produktionen snabbare än en pump.

Vill man ge ersättning efter amning så ge gärna i kopp, eftersom det är ganska vanligt att bebisar som får flaska inte vill amma efter ett tag. Det är bekvämare med flaskan, där mjölken kommer i lagom fart och direkt man börjar suga. Sedan ger man så lite som möjligt, eftersom man vill att bebisen ska vara hungrig snabbt igen. Att amma varje timme är bra.

Misslyckad som mamma är du verkligen inte! Du kämpar ju på för att ge ditt barn en bra start, att den får må bra! Den första tiden är omvälvande för många, och att det strular med amningen första månaderna är mer vanligt än ovanligt. Grattis till bebisen!

• TeresB
    VitaUgglan skrev 2016-02-08 19:03:22 följande:

Jag har en liten bebis på 12 dagar! Jag har försökt amma från start men känner att jag helt enkelt inte får till det!! Jag behöver hjälp!!?

Det började redan på BB, jag verkade inte ha tillräckligt med mjölk för att liten ska bli mätt!! Jag ammar och ammar men ändå skriker han sig tröstlös efteråt! Han får lite ersättning så han blir nöjd! Men ska det va såhär? Vad ska jag göra?! Det är så frustrerande att inte kunna trösta sitt barn!!

Har en liten tjej på snart en månad. Mitt 2:a barn. Kände sj att ammningen kom igång lite segt. Tog 3-4 dagar av konstant ammning med såriga o blödande bröst som följd.

Vill du amma el del amma rek jag amningsnapp. Nej BVC kommer avråda men det har fungerat superbra för mig och mina barn. Mitt 1:a är prematur och på neonatalen var de väldigt stöttande i att göra det som fungerar. Barn 1 ammades blandat med ersättning och han har vuxit fint på det.

Det finns för o nackdelar med allt. Fördel ersättning är mindre stress o mätt bebis mannen kan mata.

Vi upplevde det som att vår sons mage krånglade lite mer med ersättning samt att det är dyrt.
  • Emelius

Skulle detta kunna vara ett alternativ?
    www.apotea.se/medela-sns-tillmatningsset

Använd den medan du ammar så stimuleras fortfarande mjölkproduktionen samt att bebisen får i sig tillräckligt för att bli nöjd. På så vis vänjer du inte barnet vid flaska vilket i vissa fall kan förstöra för framtida amning, det gjorde det för mig

• VitaUgglan

Tack för era berättelser tips och kloka svar!!

Vill och vill jag vill självklart göra det som är bäst för mitt barn( har fortfarande inte vant mig vid tanken att jag faktiskt har en liten son) hehe.. Men visst, för mig har detta blivit en enda lång ond cirkel, i morse va det samma visa han sög och sög och grät och jag grät för att det gjorde ont och det verkade inte hända ett skit!! Han har ganska stort sugbehov så det är inga problem att växla mellan bröst napp och flaskan! Hela grejen känns bara hopplös just nu!!

Sambon va nu iväg och köpte en pump, medela swing, det kom ca 40ml i ena bröstet 0 ml i andra!! Inte för att detta gjorde mig klokare men hur gör ni som pumpar? Hur mycket ska man ha?

• Sussaa

Precis som nån annan skrev så säger pumpningen egentligen inget om hur mycket mjölk du har.

Sen skulle jag vilja tipsa om att skippa nappen och flaskan medan ni lär er att amma.

Vår första flaskades för att min mjölk tog slut efter en månad pga stress och vår andra ammades länge. Men det var kämpigt som tusan i perioder i början. Märkte dock att hans grepp om bröstet blev helt fel när han hade fått snutta på napp. Istället för flaska kan man koppmata med ersättning eller utpumpad mjölk.

• Maramina
    VitaUgglan skrev 2016-02-09 12:16:01 följande:

Tack för era berättelser tips och kloka svar!!

Vill och vill jag vill självklart göra det som är bäst för mitt barn( har fortfarande inte vant mig vid tanken att jag faktiskt har en liten son) hehe.. Men visst, för mig har detta blivit en enda lång ond cirkel, i morse va det samma visa han sög och sög och grät och jag grät för att det gjorde ont och det verkade inte hända ett skit!! Han har ganska stort sugbehov så det är inga problem att växla mellan bröst napp och flaskan! Hela grejen känns bara hopplös just nu!!

Sambon va nu iväg och köpte en pump, medela swing, det kom ca 40ml i ena bröstet 0 ml i andra!! Inte för att detta gjorde mig klokare men hur gör ni som pumpar? Hur mycket ska man ha?

Det är svårt att säga utifrån hur mycket man lyckas pumpa ut om man har mycket mjölk eller inte då pumpen är, som flera redan sagt, inte lika effektiv som bebisen. Det bästa sättet att få reda på om bebisen får i sig något är att väga den både före och efter en måltid. Den vikt den har gått upp, lika många ml har den också fått i sig.

Jag har två barn och den första delammade jag under barnets första sex månader. Mjölkstockningarna avlöste varandra så jag lyckades aldrig få full mjölkproduktion så jag körde med amning, pump och ersättning. Den andra tog det tid innan jag fick balans på amningen, men även henne fick jag till en början komplettera med pumpad bröstmjölk och ersättning, men sen fick jag det hela att fungera.

Har din bebis rätt grepp? Be BVC eller amningsrådgivningen att kolla upp det. Om det är så och du känner att mjölken inte vill räcka till så rekommenderar jag att du testar sk amningste. Du hittar det på hälsokosten alternativt om du gör egen själv, googla så hittar du recept på det. Och så drick mycket! Det underlättar mjölkproduktionen.
  • Grön elefant

Om bebisen släpper taget och skriker; prova lyft upp mot axeln och vänta och se om det kommer en rap. Annars byt bröst. Det brukade funka för mig. Drick mycket vatten och vila så mycket du kan. Ät ordentligt och stressa inte.

• VitaUgglan

Har nu pumpat vid två tillfällen och fått ut 40ml ganska exakt i vänster bröst båda gångerna i höger kommer det ingenting.. Funderar på om det kan va därför han blivit så frustrerad varje gång jag försöker amma, för att det bara kommer ur det ena!?

Jag försöker nu ta detta med ro och pumpar innan han vaknar och ser hur mycket jag får ut och sen ger jag han det och lite ersättning om det skulle behövas! Är denna metoden helt fel? Eller kan detta kanske fungera?

• TeresB

[quote=76319233][quote-nick]VitaUgglan skrev 2016-02-09 12:16:01 följande:[/quote-nick]Tack för era berättelser tips och kloka svar!!

Sambon va nu iväg och köpte en pump, medela swing, det kom ca 40ml i ena bröstet 0 ml i andra!! Inte för att detta gjorde mig klokare men hur gör ni som pumpar? Hur mycket ska man ha?[/

Jag pumpade var 3:e timme dygnet runt i nästan 3 månader med första barnet som kom 11 v förtidigt. Det tog tid innan mjölken kom igång. Iaf 10 dagar..

Vill du amma så se till att dricka massor och missa inga måltider. Jag märker direkt om jag slarvat med att dricka. Det finns tyvärr få genvägar. Pumpa när du suttit hud mot hud, och man har ofta bättre produktion på natten så det kan löna sig att pumpa då.

Men man ska orka också och fungerar det inte är man inte en sämre mamma för att man ger ersättning.

Vid ammning rek jag amningsnapp tills brösten läkt. Då gör det mindre ont, du spänner dig mindre och mjölken rinner till lättare.

Hoppas ni hittar en väg som funkar för er!!

Svar på tråden Amningsfrustration!! Hjälp!