Jag har sponsrat ett projekt på Kickstarter. Primärt för att det är en kompis projekt och att produkten är intressant. Jag har även deltagit lite i framtagandet av produkten vilket gör att jag litar på att det blir något av det. Vidare så handlade det bara om 100 kr så det är inte en jätteförlust om det inte skulle bli något.
Generellt är jag tveksam till att sponsra projekt via crowdfunding, dels för att man inte vet om projekten faktiskt slutförs och dels för att de första versionerna av en produkt oftast är undermåliga. Det är många gånger bättre att vänta någon eller några versioner av en produkt för att få bättre kvalitet och en bättre produkt.
Sen brukar priserna i början vara i rejäl överkant eftersom serierna i produktionen är så små och rätt verktyg, formar etc. inte har tagits fram.
Om det handlar om någon till några hundra kronor så kan man våga chansa.
Att köpa produkter via crowdfunding ser jag som ett väldigt dåligt och osäkert alternativ. Särskilt om det är dyrare än några hundralappar. Jag vill ha en seriös webbplats där jag kan kontrollera företaget bakom produkten, titta på färdiga produkter, videofilmer där produkterna används, gärna att produkten säljs via flera olika butiker så att det finns någon slags extern kontroll av produkterna.
Leveranstiden brukar vara fruktansvärt lång via crowdfunding och det är ju inte intressant att vänta flera månader eller något år för en sak till barnet. Mycket händer med barn på kort tid. En utpräglad barnprodukt växer barn lätt i från på kort tid och sen är det bara "vuxen"-produkter som gäller.
Det är självklart ett måste att produkten måste vara CE-märkt. Hur fungerar det med CE-märkning av produkten? Tar inte sånt lång tid?
Den produkt du beskriver låter som en ganska dyr och tekniskt avancerad produkt så för mig känns det inte aktuellt att köpa eller sponsra via crowdfunding.