• Tiildaa

Timvikarie & vill ha barn OBS långt..

Hej!

Har googlat runt och kollat försäkringskassans sida och allt möjligt, men jag blir inte ett dugg klokare för det..

Vad som går genom mina tankar nu är;

Jag är timvikarie, tjänar ungefär 10000kr/ månad i snitt.

Min sambo tjänar för tillfället 13000kr/månad, men söker nytt jobb och kommer då förhoppningsvis få lite mer i inkomst.

Jag har blivit mer och mer bebissjuk, vill verkligen ha en liten bebis och vill börja försöka redan nu. Men min sambo är inte riktigt på samma sida när det gäller barn. Han vill ha de, men inte precis just nu. Eftersom han vill flytta till en lägenhet närmare centrum, han är orolig ekonomiskt, men jag tror faktiskt att där skon egentligen klämmer är vad hans familj och vänner kommer tycka om att vi skulle få en bebis.

Jag är helt säker på att vi skulle klara det ekonomiskt. vi har inte så mycket utgifter egentligen, det är hyra, mat, telefoner och bil. Vilket blir ca 11-12 tusen i månaden. Sen köper vi ju massa skit vi inte ens behöver eftersom vi har pengar över. Men skulle vi sluta med det och prioritera ett sparande och köpa saker till bebisen pö om pö skulle det ju fungera hur bra som helst.

En lägenhet kan vi ju lika gärna få sen när bebis kommit eller under graviditeten som innan.

Men tillbaka till det jag egentligen undrar, är det någon annan här som varit timvikarie och mammaledig?

Hur fungerade det med sgi?

Hur mycket fick du i månaden?

Har dom rätt att säga upp en under mammaledighet?

Svar på dessa frågor skulle verkligen lugna både mig och min sambo, och förhoppningsvis få honom att inse att det GÅR om man prioriterar rätt.

Vill också tillägga:

Har nyligen genomgått en operation där jag fick ta bort ena äggledaren efter ett utomkved, och har problem med cystor på den kvarvarande som har kommit och försvunnit 3 gånger änsålänge. Så jag är orolig över att jag kommer behöva ta bort den också eller att den blir skadad så jag inte kommer kunna bli gravid på naturligt sätt senare.

Har länge velat ha barn, men efter denna händelse är jag helt säker på att jag vill. Och jag vill nu, innan det kan vara för sent.. Vilket det nödvändigtvis inte måste vara men man vet aldrig.

Blev ett långt inlägg, men hoppas ni förstår och kan hjälpa mig!

Kram ????

• Svar på tråden Timvikarie & vill ha barn OBS långt..
  • mrskreiz

När jag fick min första så var jag i snarlik situation. Jag trotsade "normen" och vågade bli mamma trots att jag inte hade fast anställning. 

Det du ska veta är:

Din SGI beräknas på vad du har tjänat under sista tiden. Den som fått en helt ny anställning kan kräva att få motsvarande den. Den som är duktig på att formulera sig kan även få högre om de kan visa på att de har lägre lön än sig bör - men det är inget att räkna med. 

Som timanställd har du förmodligen inga rättigheter till ditt jobb. Dvs eftersom du inte har någon fast anställning så har du heller ingen garanti till att få jobbet tillbaka. Olika arbetsgivare ser olika på timanställda som blir gravida. En del tar emot en med öppna armar, andra får du inte ens tag på igen.

Jag förstår att du är orolig över din kropp och tycker du ska prata med din läkare om vilka risker/chanser du har inför framtiden. 

Man ska våga leva livet, det är ett av mina motton. Men gör för den sakens skull inget förhastat. Tänk igenom det noga, speciellt om det blir tufft sedan, för det är DÅ - inte nu - du kommer prövas mest i beslutet.

Lycka till!

-- Jag bloggar om livet som långtidssjukskriven. -- www.familjeliv.se/blogg/thewaiting/ --
Svar på tråden Timvikarie & vill ha barn OBS långt..