• AngelandDevil

    Bebistillverkning under sommaren/hösten 2016, någon mer?

    Vi känner oss ganska sugna här hemma på att börja försöka bli gravida under sommaren 2016, börja runt juli/augusti ungefär. Någon mer som kommer börja försöka eller har tankar på det? Har två barn sedan innan på 1,5 år och snart 4,5 år.

  • Svar på tråden Bebistillverkning under sommaren/hösten 2016, någon mer?
  • earthchild
    AngelandDevil skrev 2016-02-13 14:11:49 följande:

    Välkommen earthchild! Jag är också 26 år, fast fyller 27 i år då. Min partner är 28 år. Spännande att starta bebisverkstaden snart. Jag tror tiden kommer flyga förbi och mysigt att ha nånting att se fram emot mot sommarslutet.

    Härligt "namn" du har förresten!


    Tack! Jaha, jag är också 89:a :) Ja mycket spännande, men också läskigt. Tänk om det inte funkar liksom? Det känns som att tiden går jättefort och jättesakta på en gång typ, även om sekunderna segar sig fram (det är fler saker vi går och väntar på) så tror jag nog att man i augusti känner att det bara sa vips!

    Tack, väldigt "mig" :)
  • AngelandDevil
    earthchild skrev 2016-02-13 18:02:59 följande:
    Tack! Jaha, jag är också 89:a :) Ja mycket spännande, men också läskigt. Tänk om det inte funkar liksom? Det känns som att tiden går jättefort och jättesakta på en gång typ, även om sekunderna segar sig fram (det är fler saker vi går och väntar på) så tror jag nog att man i augusti känner att det bara sa vips!

    Tack, väldigt "mig" :)

    Ja, det där tankarna tror jag alltid finns där. Oavsett vilket barn man väntar. Flört Man hör/läser ju så mycket om de som har svårt att bli med barn och att det kan ta tid osv. Vi har haft lyckan att jag har blivit väldigt lätt gravid och jag hoppas att vi kommer ha lika mycket "tur" även denna gång. Glad


     


    Så som du beskriver tiden är nog ganska bra att vänja sig vid för vet att det känns likadant när man väl är gravid. Haha! Fort men ändå sakta så det är en bra förberedelse väntan nu för vad som väl kommer under graviditeten. Skrattande Men jag känner likadant egentligen, det går segt tiden men mest för att jag inte har så mycket annat jag vill lägga fokus på för stunden. Tungan ute Men helt plötsligt är man där, det händer oftast när man inte lägger märke till det.


    Kanske vi har en del gemensamt i och med att du känner igen dig i namnet "earthchild" om vi nu definierar namnet på samma sätt vill säga.Flört

  • AngelandDevil

    Åh här känns det extra jobbigt just nu. Närmar mig ÄL och längtar efter att försöka få en liten till. Och så kan jag inte hjälpa att tänka om det tar lång tid att bli gravid denna gång! Vi har ju haft tur de två första gångerna, då det gått fort, och jag hoppas vi har det igen men åh tänk att först vänta ett par månader till att börja försöka och sedan vänta ytterligare en tid innan man bli gravid??


    Men jag vill gärna vänta tills minsta är liiiite större. Vill inte ha barnen allt för tätt både med för kroppens skull men även att jag gärna vill att minsta ska hinna vara liten ett tag till innan en ny medlem landar.


     

  • earthchild
    AngelandDevil skrev 2016-02-14 13:45:34 följande:

    Ja, det där tankarna tror jag alltid finns där. Oavsett vilket barn man väntar. Flört Man hör/läser ju så mycket om de som har svårt att bli med barn och att det kan ta tid osv. Vi har haft lyckan att jag har blivit väldigt lätt gravid och jag hoppas att vi kommer ha lika mycket "tur" även denna gång. Glad


     


    Så som du beskriver tiden är nog ganska bra att vänja sig vid för vet att det känns likadant när man väl är gravid. Haha! Fort men ändå sakta så det är en bra förberedelse väntan nu för vad som väl kommer under graviditeten. Skrattande Men jag känner likadant egentligen, det går segt tiden men mest för att jag inte har så mycket annat jag vill lägga fokus på för stunden. Tungan ute Men helt plötsligt är man där, det händer oftast när man inte lägger märke till det.


    Kanske vi har en del gemensamt i och med att du känner igen dig i namnet "earthchild" om vi nu definierar namnet på samma sätt vill säga.Flört


    Ja jag misstänker att det kommer kännas likadant under en graviditet, men kanske med skillnaden att man ändå rent konkret är på väg. Och man kan ju förbereda på riktigt på ett annat sätt. Oj vad jag ska sticka och virka! haha. Mycket som ska ordnas och köpas, allt från kläder till större bil. Vill inte göra det nu för det känns lite som att "utmana ödet".
    Ja kanske det! Jag är en naturmänniska, skulle säkert beskrivas som lite flummig av många. Väldigt inne på lantliv och självförsörjning och en sådan människa som helst vill ha tygblöjor.
    AngelandDevil skrev 2016-02-16 13:54:49 följande:

    Åh här känns det extra jobbigt just nu. Närmar mig ÄL och längtar efter att försöka få en liten till. Och så kan jag inte hjälpa att tänka om det tar lång tid att bli gravid denna gång! Vi har ju haft tur de två första gångerna, då det gått fort, och jag hoppas vi har det igen men åh tänk att först vänta ett par månader till att börja försöka och sedan vänta ytterligare en tid innan man bli gravid??


    Men jag vill gärna vänta tills minsta är liiiite större. Vill inte ha barnen allt för tätt både med för kroppens skull men även att jag gärna vill att minsta ska hinna vara liten ett tag till innan en ny medlem landar.


     


    Förstår det! Själv ska jag snart ha mens och det känns skönt. En mens närmare målet liksom ;)
    Ett par månader går fort, även om det inte känns så nu! Jag brukar försöka tänka på allt roligt som kommer hända emellan.

  • AngelandDevil
    earthchild skrev 2016-02-18 13:32:59 följande:
    Ja jag misstänker att det kommer kännas likadant under en graviditet, men kanske med skillnaden att man ändå rent konkret är på väg. Och man kan ju förbereda på riktigt på ett annat sätt. Oj vad jag ska sticka och virka! haha. Mycket som ska ordnas och köpas, allt från kläder till större bil. Vill inte göra det nu för det känns lite som att "utmana ödet".
    Ja kanske det! Jag är en naturmänniska, skulle säkert beskrivas som lite flummig av många. Väldigt inne på lantliv och självförsörjning och en sådan människa som helst vill ha tygblöjor.

    Förstår det! Själv ska jag snart ha mens och det känns skönt. En mens närmare målet liksom ;)
    Ett par månader går fort, även om det inte känns så nu! Jag brukar försöka tänka på allt roligt som kommer hända emellan.

    Kul att du stickar och virkar. Är ingen höjdare på det själv men tycker det är kul med de som har det som intresse. Solig Min mamma stickade och sydde massa fina saker till mig när jag var liten och det minns jag med värme! Små saker kan man säkert sticka för att ha om man ändå tycker det är kul. Men nä andra saker börjar man ju allt som oftast införskaffa när man kommit lite längre in på graviditeten. Själv tycker jag sådant är så kul dock så brukar kika på olika grejer även om jag inte köper det. Flört Sedan är det egentligen ganska lite man behöver när man skaffar barn men det är ju skillnad på behov och vad man vill ha. Tungan ute


    Ja, det där med självförsörjning har funnits i tankarna här med sedan ett par år tillbaka. Men så har jag drömmar att resa lite mer också med familjen vilket inte går så bra ihop med att ha en gård att ta hand om. Har funderat på kollektiv ibland där man gemensamt tar hand om en gård. Jag är ju dock vegan så är inte så intresserad av djur för mat/produktions skull. Glad Men några djur som har behov av ett nytt hem hade jag tyckt om att vårda/ge en fristad. Det ligger långt fram i mina tankar just nu dock då jag har många kulturer och platser jag skulle vilja uppleva! Sedan är det ju inte gratis såklart, något av det, men det är en annan (tråkig) femma.
    Jag är "flum" jag med egentligen. Glad Använt/använder tygblöjor på de barn vi har, samsover och bär/burit i sjal/sele och andra barnet födde jag hemma. Det vill jag göra med nästa också! Vad den bästa upplevelsen någonsin.
    Tiden kommer gå fort som du säger. Vissa dagar är man mer otålig än andra bara. Flört Jag har haft ägglossning nu i dagarna (har ganska bra koll på kroppen och cyklerna genom naturlig familjeplanering) så väntar väl en mens nu i slutet av februari/början av mars.

  • earthchild
    AngelandDevil skrev 2016-02-19 13:03:47 följande:

    Kul att du stickar och virkar. Är ingen höjdare på det själv men tycker det är kul med de som har det som intresse. Solig Min mamma stickade och sydde massa fina saker till mig när jag var liten och det minns jag med värme! Små saker kan man säkert sticka för att ha om man ändå tycker det är kul. Men nä andra saker börjar man ju allt som oftast införskaffa när man kommit lite längre in på graviditeten. Själv tycker jag sådant är så kul dock så brukar kika på olika grejer även om jag inte köper det. Flört Sedan är det egentligen ganska lite man behöver när man skaffar barn men det är ju skillnad på behov och vad man vill ha. Tungan ute


    Ja, det där med självförsörjning har funnits i tankarna här med sedan ett par år tillbaka. Men så har jag drömmar att resa lite mer också med familjen vilket inte går så bra ihop med att ha en gård att ta hand om. Har funderat på kollektiv ibland där man gemensamt tar hand om en gård. Jag är ju dock vegan så är inte så intresserad av djur för mat/produktions skull. Glad Men några djur som har behov av ett nytt hem hade jag tyckt om att vårda/ge en fristad. Det ligger långt fram i mina tankar just nu dock då jag har många kulturer och platser jag skulle vilja uppleva! Sedan är det ju inte gratis såklart, något av det, men det är en annan (tråkig) femma.
    Jag är "flum" jag med egentligen. Glad Använt/använder tygblöjor på de barn vi har, samsover och bär/burit i sjal/sele och andra barnet födde jag hemma. Det vill jag göra med nästa också! Vad den bästa upplevelsen någonsin.
    Tiden kommer gå fort som du säger. Vissa dagar är man mer otålig än andra bara. Flört Jag har haft ägglossning nu i dagarna (har ganska bra koll på kroppen och cyklerna genom naturlig familjeplanering) så väntar väl en mens nu i slutet av februari/början av mars.


    Ja det är jättekul faktiskt. Skönt att ha något att göra framför TVn (fast när vi flyttar till gård, förhoppningsvis snart, ska vi inte ha någon TV längre så då får jag väl göra det framför kaminen istället ;) )
    Tror att det kommer bli många babyplagg i produktion. Skönt att känna att man gör något för att komma närmare målet tror jag.
    Nej, jag tror att många köper mer och dyrare än vad som motsvarar det faktiska behovet, men man får ju så klart bestämma själv hur man vill göra :)
    Jag har kollat runt en del och räknat lite på det, men det är svårt att veta i förväg exakt hur mycket som behövs. Det beror ju också på vad vi kommer ha för tvättmöjligheter.

    Vi har också pratat om att resa och äventyra, men vi har kommit fram till att det äventyr vi är mest sugna på är trots allt det mer spartanska självförsörjningsäventyret. Vi tänker ta reda på hur låg standard det går att leva med och fortfarande vara bekväm med, och se hur mycket offgrid vi kan gå. Sedan vill vi resa också, men vi har ju förhoppningsvis lång tid på oss att göra det.
    Vi är inte veganer men har båda två under tidigare perioder varit vegetarianer i många år.  Vi kommer ha djur även i produktionssyfte, men tycker att det är väldigt bra att det finns folk som vill erbjuda fristäder också!

    Skönt med fler "flummiga" här :) Jag är själv ett tygblöjebarn och har ett antal gamla gröna vågare i släkten. Har funderat mycket på hemförlossning, men det känns som att det är så stora risker med en förlossning (även om situationen i sig inte är sjuklig) och vi har 40-50 minuter till närmaste sjukhus. Hur resonerade ni om det?

    Ja, snart är det mars redan! Använder ni något preventivmedel förutom naturlig familjeplanering? (om man får fråga?). Jag brukar känna väldigt tydligt när jag har ägglossning så jag har inte hållit koll på något annat sätt. Har dock en app som håller räkningen åt mig.
  • Quirall

    Hej hej :)

    Jag har två barn innan en -11 och en -12

    Själv är jag 36 och börjar känna att tiden rinner iväg så vill försöka på en trea i sommar, vi vill inte börja för tidigt eftersom risken finns att jag måste föda prematurt igen, gjorde det med -12:an eftersom jag blev väldigt sjuk. Och vi vill att barnet skall födas i början av 2017 och inte i slutet av 2016 ;)

    Har inte varit ett helt okomplicerat beslut att ta att försöka bli gravida igen då både jag och sonen kunde strukit med förra gången och läkarna då sa att risken för att jag skall bli sjuk igen i en nästa graviditet är extremt hög :/ Men har pluggat på så gott jag kunnat själv och pratat med andra mammor som drabbats av samma som mig och de har fått helt andra riskkalkyler av sina läkare. Och när jag pratat med bm och spec.mvc nu så ser de inget problem i att jag blir gravid utan vill bara att jag skall höra av mig när jag väl är gravid.

    Men nu när beslutet väl är taget att vi faktiskt skall försöka kan jag knappt hålla mig!! Skall ta ut kopparspiralen nästa vecka och är såå sugen på att börja försöka direkt haha minns hur mysigt det var att räkna dagar och gissa och planera och kissa på sticka :D

    Men behöver fylla på folsyradepåerna lite först och dessutom var ju tanken att jag skulle gå ner några kg i vikt och framför allt jobba upp kondition och styrka en del först. Tanken var först att försöka runt augusti nästa år, sen blev det augusti i år och nu har vi flyttat fram det ända till juni/juli haha

  • Quirall

    Vad roligt att läsa om tygblöjor förresten, det var inget som lockade alls med de tidigare baren, var nog mest rädd för tvättberget med två blöjbarn samtidigt ;)

    Men lyckas vi bli gravida igen har jag redan bestämt mig för att prova på det, sparar ju oerhört på både ekonomi och miljö :)

  • AngelandDevil

    Längesedan jag var inne här och skrev nu men nu har helt plötsligt tiden flugit iväg och "sommaren" är här. Åtminstone juni månad, haha! Finns det några där ute som planerar att starta upp bebistillverkning nu redan eller inom ett par månader? Hade varit superkul att få börja så sakta och följas åt. Solig


     


    Hur går det för er andra härinne som skrev för ett par månader sedan? Är planen densamma? Hur går tankarna idag? Skrattande

  • sjmw
    AngelandDevil skrev 2016-06-10 19:30:54 följande:

    Längesedan jag var inne här och skrev nu men nu har helt plötsligt tiden flugit iväg och "sommaren" är här. Åtminstone juni månad, haha! Finns det några där ute som planerar att starta upp bebistillverkning nu redan eller inom ett par månader? Hade varit superkul att få börja så sakta och följas åt. Solig


     


    Hur går det för er andra härinne som skrev för ett par månader sedan? Är planen densamma? Hur går tankarna idag? Skrattande


    Hej!
    Här har bebistillverkningen startat. Sonen föddes december 2015 och nu försöker vi med nummer två! :D
  • Quirall
    AngelandDevil skrev 2016-06-10 19:30:54 följande:

    Längesedan jag var inne här och skrev nu men nu har helt plötsligt tiden flugit iväg och "sommaren" är här. Åtminstone juni månad, haha! Finns det några där ute som planerar att starta upp bebistillverkning nu redan eller inom ett par månader? Hade varit superkul att få börja så sakta och följas åt. Solig


     


    Hur går det för er andra härinne som skrev för ett par månader sedan? Är planen densamma? Hur går tankarna idag? Skrattande


    Vi bestämde oss för att börja i juni och helt oväntat fick vi plus på första försöket! Är i v.6+2 enligt sista mens och 7+0 enligt äl test :)
  • silhuett

    Planerar att ta ut spiralen i slutet av augusti/början av september!

    Har två stora barn och 2 bonusbarn.

Svar på tråden Bebistillverkning under sommaren/hösten 2016, någon mer?