Mitt bonusbarns medicinering oroar mig.
Mitt 5-åriga bonusbarn har precis fått diagnosen ADHD med inlärningssvårigheter samt autism av ngt slag, vet inte exakt vad då pappan glömde vad mamman sa. Inte asperger iaf.
Jag och min man är lite fundersamma över ADHD diagnosen då barnet här är väldigt väldigt lugnt och stillsamt, mina syskonbarn utan diagnoser är BETYDLIGT mer livliga och även andra barn med ADHD diagnoser har varit v'ldigt annorlunda i sitt beteende gentemot bonus. Men, nu har mamman efter många turer fått den diagnosen på barnet så jag hoppas att den inte satts för lättvindigt.
Nu har barnet precis fått medicinering. Dels circadin för att kunna somna/sova bra och dels något annat som jag inte uppfattade namnet på (pratade i mobil med maken och det sprakade en del).
Jag tycker inte att medicinering låter som en bra utväg för en 5-åring, särskilt inte efter detta: www.svt.se/opinion/article2429200.svt
Kan också påpeka att under tiden mamman tjatat om utredning så har hon även ringt oss och velat att vi ska stödja henne (med det menar hon bekräfta det hon har skrivit ner om barnets beteende) men vi har sagt att vi inte skriver under på något som vi inte vet om det stämmer. Här har vi som sagt inga som helst problem med vare sig koncentrationen, sömnen eller maten. Inte heller far han omkring och skriker, kastar grejer. slåss etc. Vi har däremot inte motsatt oss utredning, upplever hon problem så gör hon och bör få hjälp.
Är det någon här som har haft sitt barn på långvarig medicinering (3 år eller mer) som kan berätta lite?