• Indiansommar

Hittelön för upphittad nyare mobil?

Jag hittade en nyare Iphone 5 på köpcentrats parkering, hittade ägaren och lämnade tillbaka den. Min fråga är nu, vad hade du tyckt var en rimlig hittelön att ge för att någon är ärlig och lämnar tillbaka din mobil om du tappat den? Åtminstone jag har "hela mitt liv" i mobilen och man blir väldigt handikappad om man blir av med den.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-12 12:20
    Ska tillägga, hade du förväntat dig att få något om det var du som hittat telefonen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hittelön för upphittad nyare mobil?
  • Pkb

Min borttappade mobil blev hittad och hemkörd till min dörr! Hade inte så mycket pengar på den tiden men ville ge 400, hon tog inte emot dem.

Jag skulle själv inte förvänta mig något eller ta emot något i en sådan situation.

• Drottningen70

Om folk på allvar börjar förvänta sig belöningar för att man uppför sig civiliserat och lämnar tillbaks nåt man hittar så är det ILLa..,,,

• Pastella

Ett genuint tack hade jag velat ha. Kanske en kram om det kändes spontant. Varför skulle man få pengar för att man beter sig som folk?

• Utflykt i verkligheten

Hittade en mobil en gång vid en busshållsplats. Letade reda på ägaren som kom och hämtade telefonen. Han log inte, verkade mest irriterad över att han fick komma över själv för att hämta den, och mumlade knappt fram ett tack.

Det var en udda upplevelse. Hade det varit min telefon så hade jag kastat mig om halsen på personen i fråga , och haft med mig blommor, fin choklad eller liknande. Men alla är vi olika...

Ett leende och ett uppriktigt tack tycker jag är civiliserat. Någon hittelön hade jag inte velat ha.

• Carambolan
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-02-12 22:02:55 följande:

Hittade en mobil en gång vid en busshållsplats. Letade reda på ägaren som kom och hämtade telefonen. Han log inte, verkade mest irriterad över att han fick komma över själv för att hämta den, och mumlade knappt fram ett tack.

Det var en udda upplevelse. Hade det varit min telefon så hade jag kastat mig om halsen på personen i fråga , och haft med mig blommor, fin choklad eller liknande. Men alla är vi olika...

Ett leende och ett uppriktigt tack tycker jag är civiliserat. Någon hittelön hade jag inte velat ha.

Åh det där har hänt mig med. Hittade en mobil på vägen till jobbet och tog med den till kontoret. Lyckades komma i kontakt med ägaren (han ringde den) som kom och hämtade den senare under dagen. Han verkade mest sur och stressad, typ som att jag hellre borde lämnat den på vägen där han kunnat leta efter den själv.
  • Gizmo

Det hör väl till vanligt folkvett att man tackar så mycket om någon hittar ens borttappade mobil?! Jag hade gärna gett personen en blombukett som tack för hjälpen.

• StevenDiese

100kr hade jag gett.

Hade jag vart upphittaren så hade jag tackat nej.

• Utflykt i verkligheten
    Carambolan skrev 2016-02-13 08:12:32 följande:

Åh det där har hänt mig med. Hittade en mobil på vägen till jobbet och tog med den till kontoret. Lyckades komma i kontakt med ägaren (han ringde den) som kom och hämtade den senare under dagen. Han verkade mest sur och stressad, typ som att jag hellre borde lämnat den på vägen där han kunnat leta efter den själv.

Ytterst märkligt... Det är ju så självklart att visar att man är tacksam. Givetvis förväntar jag mig inte samma reaktion som min egen, men att bete sig surt och knappt tacka är under all kritik. Men som tur är det en minoritet som skulle bete sig på det sättet. De allra flesta reagerar nog som vi.
  • Anonym (Jonna)

Hade gärna gett en blomma om någon hittade min borttappade mobil :) om jag själv hittade en mobil skulle jag inte vilja ha pengar. Det skulle kännas konstigt.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Den lagstadgade hittelönen är nog en rimlig utgångspunkt i det här fallet. Enligt praxis ungefär 10% av värdet.

Men det beror också på var föremålet hittas, om det är i exempelvis en affär eller på en skola så finns inte rätt till hittelön. Om man däremot hittar det i en park eller på gatan så är saken en annan och då har man rätt till hittelön.

Själv skulle jag inte kräva hittelön i något av fallen, däremot så förväntar jag mig att ägaren betalar mina omkostnader för att lämna tillbaka telefonen.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Claara

Ett tack och att någon gjorde det samma för mig om det vore min telefon.

• sextiotalist

Jag skickade biocheckar till din som hittade min mobil. Eftersom mobilen var inköpt för under tusenlappen och flera år på nacken, så var det inte värdet på telefonen jag ersatte, utan för det besvär personen ifråga hade gjort för att se till att jag fick igen mobilen.

Svar på tråden Hittelön för upphittad nyare mobil?