• tussan

Vill inte vara gravid en dag till!!!! mår så dåligt bara kräks o kräks får inte behålla nåt. Va ska ja göra!???

Är gravid i vecka 7 och har mått illa sen två veckor tillbax men de har bara blivit värre o värre o värre. Har kräkits hela dagen idag..får inte behålla nåt inte äns lite vatten. Jag är helt slut o bena bär mig inte. ..får krypa från sängen till toan när sambon inte e hemma annars bör han mej dit typ...jag mår så dåligt av detta ja e såå törstig! !! O hungrig men bar kräks upp allt.

Har provat åksjuke arband o dom där postafen tabletterna från apoteket men hjälper inte ett skit!!

Hört att de finns något som heter legigan comp och primperan men då måste en läkare skriva ut o nu e de helg o kan inte ringa min vårdcentral förns på måndag. .fyfan ja står inte ut!!!!!!

Kan man ringa 1177 tro o be o få en akut tid te sjukan..kanske nån snäll läkare där kan skriva ut nåt..ja orkar inte me detta!!!!

Mitt i natten o ja ligger här o kämpar för o inte kräkas o de här jävla illamående o bara grinar ska man behöva må såhär...

• Svar på tråden Vill inte vara gravid en dag till!!!! mår så dåligt bara kräks o kräks får inte behålla nåt. Va ska ja göra!???
  • skatergirl81

Som en liten tröst kan jag säga att jag mådde likadant tills igår då jag plötsligt började må bättre och idag har jag känt mig som en helt ny människa.

min gravidapp säger att nu tar moderkakan över mer och då kan man må bättre då hormonpåverkan inte är lika stor . Postafen funkade inte på mig heller! Jag låg förra helgen och bara spydde upp precis allting och tjöt för jag mådde så dåligt.

Är nu i vecka åtta.

Hoppas du också mår bättre snart!

• annieh897

Det finns även en medicin som heter Zofran (Ondansetron). Det var den enda som hjälpte mig. Men Legigan Comp ges alltid i första hand för den är mer beprövad, förhoppningsvis hjälper den för dig!

• tussan

Nuu är man äntligen hemma. Blodprovet visa att jag var uttorkad/hade vätskebrist o näringsbrist så jag va glad att ja åkte in idag. Fick ligga där med två dropp påsar o så fick jag lergigan comp 50mg utskrivet...gissa vem som e glad ikväll jo jag haha inge illamående alls o har idag fått i mig en stor tallrik mat herregud vad gott de var!

• tussan

Ja verkligen men nu vakna jag kl 4 imorse av illamående från helvetet så tog en lergigan comp direkt..hoppas de hjälper!!:( läst endel som det slutat hjälpa för ush får panik. Funderar på om man ska ta dom regelbundet?????? Om de kan förebygga? Elr vid behov?

• Curlingmorsan
    tussan skrev 2016-02-14 05:46:38 följande:

Ja verkligen men nu vakna jag kl 4 imorse av illamående från helvetet så tog en lergigan comp direkt..hoppas de hjälper!!:( läst endel som det slutat hjälpa för ush får panik. Funderar på om man ska ta dom regelbundet?????? Om de kan förebygga? Elr vid behov?

Jag tar både Lerigan Comp och Primperan tre gånger/dag. Tar de med ca 5-6 timmars mellanrum. Märker direkt när de börjar gå ur kroppen, då mår jag extra illa.
  • Milleman

Du ska inte ta dem på fastande mage. Ät något litet samtidigt. För mig räckte nyponsoppa.
    Ta regelbundet. Jag tog direkt jag vaknade och sen 8 tim senare. Men så hade jag inte det så hemskt som dig. Nu första dagarna bör du ta så många du får per dygn så du får i dig vätska och mat och kan må bättre
  • lolo82

Jag hade som du ett extremt illamående från ca v 6. provade först seaband och sedan postafen men det hjälpte inte särskilt mycket. Fick knappt i mig mat och orkade inte göra mycket annat än sova bort eländet. När jag hade tappat ett par kg ringde jag mvc och fick lergigan utskrivet, vilken räddning!! Var lite skakigt i början tills magen hade lugnat sig och börjat vänja sig vid att äta mat igen men stor skillnad. Jag tog 3 tabletter om dagen, 1 så fort jag vaknade, en på eftermiddagen efter ca 6-7 h och en på kvällen efter ytterligare 6-7 h. För mig kom illamåendet smygandes tillbaka om jag glömde ta tablett vid något tillfälle. Att sluta med tabletterna skedde naturligt då jag märkte att jag inte blev illamående på eftermiddagarna när jag glömt tabletterna och valde då att sluta med en tablett i taget. För mig hjälpte det även att dricka lite te (snabb dopp med påsen) med socker och mjölk på förmiddagarna. vet inte om det var teet som lugnade magen eller om det var sockret som gjorde att det resterande illamåendet som kunde komma ibland lade sig. glöm inte att äta lite mellan de vanliga målen också så inte magen blir helt tom. Lycka till!!

• tussan

Tog tabletten imorse när ja vakna av att ja höll på o kräkas..efter en stund försvann näsgan allt illamående o ja kunde få i mig frukost phuu.. får se imorn hur de funkar då ja ska försöka jobba...jobbar ju natt o äter inte så mkt på nätterna då magen blir så trälig men hoppas tabletterna hjälper mig :(

• Anonym (stackars dig)

Stackars, stackars dig TS. Gravidillamående är verkligen hemskt och ju mer desto hemskare Du borde bli sjukskriven om du mår så dåligt. Åtminstone deltid. Ansträngningar gör det värre. Undvik allt koffein, det blir värre. Socker och blodsockersvängningar förvärrar också så ät regelbundet men inte godis, läsk eller kakor. Undvik matos, sopor och sådanan lukter så gott det går. Legrigan hjälper ganska bra. Ta dem regelbundet samma tid varje dag, en när du går upp och en vid fyratiden på eftermiddagen. Jag måde pyton när jag gick upp, åt lite youghurt som jag kräktes direkt, tog en legrigan och kunde sedan äta frukost och klara mig hyfsat. Det brukar bli åtminstone lite bättre efter vecka 12. Själv kräktes jag varje dag i nio månader men nu har jag två barn som båda föddes stora och fullt friska. Det är värt det sedan. Härda ut!

• Pkb

Lugn lugn, du ska ta dem regelbundet. Dosen beror på hur du mår. Jag tog dem med 4 timmars mellanrum all vaken tid. Det är normalt att vakna och vara illamående då du inte tagit tabletterna på ett tag.
  • Colourfulrainbow
    tussan skrev 2016-02-14 11:42:02 följande:

Tog tabletten imorse när ja vakna av att ja höll på o kräkas..efter en stund försvann näsgan allt illamående o ja kunde få i mig frukost phuu.. får se imorn hur de funkar då ja ska försöka jobba...jobbar ju natt o äter inte så mkt på nätterna då magen blir så trälig men hoppas tabletterna hjälper mig :(

Ojoj, jobbar du trots detta hemska illamående, och uttorkning? Kan du inte se till att bli sjukskriven? I alla fall bara tillfälligt?
  • tussan

Nepp läkaren på akuten sjukskrev mej inte...trodde ja skulle må prima efter tabletterna ja fick men dom verksr bara hjälpa sådär..alltså ja kräks inte men mår fortfarande illa om jag rör mig men sitter ja stilla elr ligger ner funkar de fint:( sen blir ja helt däckad av dom känner jag elr så e de graviditeten oxå som gör de..vette fan om ja kommer palla jobba imorn..jobbar natt oxå o de e ganska krävande på de stället ja jobbar på:( funderade o fixa så ja får jobba dagrid nån månad men de e mkt tunga lyft på dagen o tror ibte min diackbråcks rygg kommer palla dagtid inom vården igen..blev sjukskriven sist:( åh känner mig så anti mot allt nu suck.....mår ja illa imorgon så tänker ja sjukskriva mej en vecka iaf:( men blir de längre så måste försäkrings kassan godkänna de o va ja hört så e dom inte så glada o betala ut sjukersättning till gravid illamående symptom....min jobbarkompis neka dom ersättning för dom mena på att man viste kan jobba med gravid illamående. ..suck....så hon gick hemma utan ersättning tre månader...hon hade en rik man så hon fixa de men ändå. Nån aom vet hur försäkrings kassan ställer sig till sjukskrivning av just gravid illamående? ????:(

• annieh897

Jag var sjukskriven pga graviditetsillamående i 1,5 månad. Det gäller att träffa en läkare som fattar.

• Anonym (Lider med dig)

Ush va jag lider med dig! För mig funkade det att äta gurka, isglass, vindruvor och tugga på isbitar. Bättre än att inte få i sig något.

• 8295

Hej kära medgravida... roligt det här, eller hur?

Är själv i v.10 just nu. Har sen v3 haft konstant illamående, men VÄGRAT kräkas. De gånger jag inte kunnat hålla emot har jag inte haft något i magen. Tur i oturen. Har varit sängliggandes de senaste veckorna, levt på smörgåsrån som mest och kan inte hantera för mycket smaker eller matos.

Är otroligt glad att jag har en sambo som gör allt han kan för att hjälpa mig. Men jag mår otroligt dåligt både fysiskt och psykiskt, längtar sååå tills den här underbara perioden alla pratar om i mitten av graviditeten. Jag kan gråta dagar i sträck, få dåligt samvete över att jag inte orkar hjälpa till i hemmet, leka med hundarna eller svara i telefon när nära och kära ringer.

Har en bästa vän som säger "du det kommer bara bli värre" och en mamma som själv hade en hemskt jobbig graviditet med mig, som försöker ge tips och tricks för att underlätta för mig. Men banne mig inget funkar. Är så slut fysiskt och psykiskt, vill bara att detta lilla mirakel ska komma ut och bevisa att denna resa är värt det.

• Spegelbilden
    8295 skrev 2016-03-05 21:03:07 följande:

Hej kära medgravida... roligt det här, eller hur?

Är själv i v.10 just nu. Har sen v3 haft konstant illamående, men VÄGRAT kräkas. De gånger jag inte kunnat hålla emot har jag inte haft något i magen. Tur i oturen. Har varit sängliggandes de senaste veckorna, levt på smörgåsrån som mest och kan inte hantera för mycket smaker eller matos.

Är otroligt glad att jag har en sambo som gör allt han kan för att hjälpa mig. Men jag mår otroligt dåligt både fysiskt och psykiskt, längtar sååå tills den här underbara perioden alla pratar om i mitten av graviditeten. Jag kan gråta dagar i sträck, få dåligt samvete över att jag inte orkar hjälpa till i hemmet, leka med hundarna eller svara i telefon när nära och kära ringer.

Har en bästa vän som säger "du det kommer bara bli värre" och en mamma som själv hade en hemskt jobbig graviditet med mig, som försöker ge tips och tricks för att underlätta för mig. Men banne mig inget funkar. Är så slut fysiskt och psykiskt, vill bara att detta lilla mirakel ska komma ut och bevisa att denna resa är värt det.

Har du provat åksjuketabletter? Gjorde det hela uthärdligt för min del.
  • tussan

Postafen recept fritt på apoteket elr lergigan comp utskrivet av läkare is the shit..säger de till alla illamående gravida sök hjälp o be om lergigan comp!! De finns hjälp o få..man ska inte behöva ligga nerbäddad veck efter vecka o må skit...

Nu går jag in i vecka 12 snart o mitt illamående har snart försvunnit helt..ja kan äta dricka o kliva ipp på morgonen utan illamående oftsst...nån dag kan ja känna av men de e hanterbart nu... så alla gravida där ute me hemskt illamående be om lergigan comp o ta en dag i taget....... för mig hjälpte de o äta mkt frukt o vindruvor o isglass...hålla blodsockret på en jämn nivå är viktigt sa barnmorskan..lågt blodsocker kan få en mer illamående. ..

Svar på tråden Vill inte vara gravid en dag till!!!! mår så dåligt bara kräks o kräks får inte behålla nåt. Va ska ja göra!???