• villbildafamilj

Hur starkt ska ett gravtest bli när man gått 13 veckor?

Ja som rubriken lyder. Hur staket borde ett gravtest bli när man är i vecka 13? Jag tog ett test idag, bara för att se att det fortfarande är positivt, testet visade positivt DIREKT, men det är ju inte lika starkt som kontrollstrecket! Det fick jag nog aldrig men mitt första barn heller. Men är det någon som har ett bra lugnande svar? ???? jag har inte fått missfall för att strecket inte är lika starkt va?

• Svar på tråden Hur starkt ska ett gravtest bli när man gått 13 veckor?
  • Carambolan

Nej, du har inte fått missfall.

• syntharen

Jag har läst nånstanns att gravtest inte klarar av så höga halter hcg som har när man gått så långt som efter v 12 att testen visar svagare än när man t.ex är i v 7. Här på Familjeliv finns en tråd (hook-effekt eller nåt sånt) där dom tar två test, ena med koncentrerat urin och en med urin som utspätt med vatten. Då blir testet som är utspätt starkare än det med bara urin. Jag tänkte själv testa det när (om, har haft 4 MA/MF efter jag fick min son för snart 6 år sedan) jag har gått till v 13, jag är i v 10 (9+0 idag) nu.

• villbildafamilj

Tack för era svar! ???? Då ska jag testa det också! Hoppas att det klarar sig denna gången. Jag håller tummarna för dig syntharen.

• CatEyes

Fortsätt inte att testa, ger bara mer oro.

Mina test har varit starka, andå har jag fått både MF och MA. Så det är ju ingen garanti.

• Pimpinellan

Starka eller svaga streck säger ingenting om huruvida man fått m.f. Det är ytterst ovanligt med m.f efter v.12, ja egentligen efter v.9.  I så fall MA, men vi hoppas lillen mår bra!

• zarizael

Dessutom sjunker hcg nivåerna i kroppen efter vecka 11/12 någon gång. Därför man börjar må bättre då :)

• villbildafamilj

Tack igen för era svar. :) här blir inte något mer testande. Som sagt, det skapar bara oro. :/ Får hoppas jag kan få till ett ultraljud på läkarbesöket nästa måndag. :) annars får jag snällt vänta till rul den 31/3.

Svar på tråden Hur starkt ska ett gravtest bli när man gått 13 veckor?