• Anonym (Kaffedraken)

    min sambo slutar inte röka

    Hej!

    Min sambo och jag har försökt få barn i 2år utan att vara ens i närheten av ett plus. Det har varit skitsvårt för mig, han har inte lika bråttom. Jag är 30 nu. Och nu har vi gjort en utredning där han har en låg spermiekoncentration (3 milj /ml) och väldigt dåliga swim-up resultat (0.05). Inget fel på mig. Läkarna har vid varje besök anmärkt på att han röker och snusar. MEN han slutar inte!!!! 

    Efter första spermieprovet trappade han ner till en cigg om dagen och när vi fick resultatet från det andra provet var det sämre än det första, vilket har fått honom att tro att han inte kan påverka resultatet och då kan han gott fortsätta röka. 
    Vi väntar nu på IVF (start i april) och jag vill verkligen inte göra det, jag är väldigt rädd. Min sambo säger hela tiden att det är SÅ svårt att sluta röka och jag kontrar med att det jag ska gå igenom vid ett IVF är väl fan så svårt. Men uppenbarligen är sluta röka det svåraste som finns. 

    Nu vet vi ju inte om det är rökandet/snusandet som gjort att vi har dåliga resultat (flera i hans familj har haft likande problem med dåliga spermier så det kan vara en ärftlig faktor) men jag kan känna att vi skulle göra allt för att lyckas. 

    Hur hade ni resonerat i detta läget? Jag funderar på att bryta allt för jag känner inget stöd inför min situation.

  • Svar på tråden min sambo slutar inte röka
  • Anonym (Kaffedraken)

    Trist att du får så dålig respons. Du får nog vara hårdrock ställa ultimatum. De har jag får göra med min sambo varje gång vi ska ha barn. Jag vägrar nämligen att ha rökare i närheten av Lina bebisar. Så han får valet att sluta eller inte få röra bebisen. (Tyvärr har han varit dum nog att börja igen något år efter varje barn.) Så även om ni blir gravida utan att han slutat röka så vill du väl ändå inte ha en rökare som hanterar en mycket efterlängtad lite bebis. Nej var stenhård tycker jag. Och lycka till.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Jill 79 skrev 2016-02-14 12:08:24 följande:

    Trist att du får så dålig respons. Du får nog vara hårdrock ställa ultimatum. De har jag får göra med min sambo varje gång vi ska ha barn. Jag vägrar nämligen att ha rökare i närheten av Lina bebisar. Så han får valet att sluta eller inte få röra bebisen. (Tyvärr har han varit dum nog att börja igen något år efter varje barn.) Så även om ni blir gravida utan att han slutat röka så vill du väl ändå inte ha en rökare som hanterar en mycket efterlängtad lite bebis. Nej var stenhård tycker jag. Och lycka till.


    Tack för ditt svar. Det har jag inte ens tänkt på, jag är så fokuserad på nuet att jag inte ens tänker på hur det kommer ser ut sen, såklart jag inte vill ha rökare som håller mina barn. Det är ju så vidrigt! Jag försöker vara hård men han bara börjar smygröka istället..
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nja svår fråga. Men, han gav det ett försök och resultatet blev sämre. Så förmodligen beror det inte på ciggen. Jag kan också tänka mig att det ni går genom nu gör att det är ännu svårare att sluta, än när man mår bra. Däremot kanske du kan pusha honom att åtminstone lägga ner ciggen och "bara" snusa eller använda tex nikotinplåster.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du kan ju aldrig tvinga honom att sluta röka, han måste vilja sluta av egen fri vilja! Det blir inte bättre av att du tjatar heller...

  • Anonym (Kaffedraken)
    Gizmo skrev 2016-02-15 08:29:47 följande:

    Du kan ju aldrig tvinga honom att sluta röka, han måste vilja sluta av egen fri vilja! Det blir inte bättre av att du tjatar heller...


    Jag har aldrig nämnt att jag funderar på att tvinga honom att sluta. Frågan var hur ni hade resonerat i detta läget.
Svar på tråden min sambo slutar inte röka