Anonym (Snart utbränd) skrev 2016-02-18 10:49:22 följande:
Samma problem här! Min sambo har 2 barn med sitt ex, och vi har ett gemensamt. Hans ungar är här 2 dagar varje vecka + vh, alltså 5 dagar en vecka och 2 dagar veckan efter. Han tar ansvar och där finns inte så mycket att klaga på. MEN han tar också hit dom på våra lediga dagar, och inte alltför sällan ska vi också ta hand om exets barn som hon har med sin nya man, bara så att de ska få "egentid". Kanske vi också behöver egentid!? Jag skulle aldrig lägga mitt barn åt henne om vi behöver egentid, så jag förstår inte varför vi ska passa hennes unge.
Hon har dessutom flera gånger bokat resor och räknar med att jag ska ta hand om ungarna medan deras pappa jobbar, utan att ens fråga mig. Jag tycker nog att jag har tillräckligt mycket jobb med min 1:åring redan, orkar inte ta hand om 3 barn dygnet runt. Bör tilläggas att vi inte får nån ledig vecka efteråt heller, och underhåll ska hon ha fast vi ibland har dom 15-20 dygn på en månad. (Hon får totalt 3000 kr i månaden av oss.) när jag frågar henne vad jag har för rättigheter och skyldigheter som bonusmamma säger hon att min rättighet är att jag får vara med hennes barn. FÅR vara?? Känns mer som att hon tvingar dem på mig och jag inte har rätt att säga nej.
Har du hört talas om tjänster och gentjänster? Varför inte låta ert barn vara hos exet ibland så att ni får egen tid?
Min sambos ex har ofta tagit hand om mitt barn så att jag och hennes ex/min sambo har fått egen tid. Då är det inte ens mannens barn utan mitt sedan tidigare förhållande, men våra barn är som syskon och hans ex är fantastisk
Hon kan ju knappast ha lämnat ungarna hos DIG när hon bokat resor utan att ha fått det "godkänt" av pappan, så det är HAN och inte mamman du ska gnälla på!
När det gäller underhåll är det bara att räkna ut hur mycket ni kan dra av på underhållet om barnen varit mer hos er någon månad. Inte svårare än så med andra ord!