Embla twopointoh skrev 2016-02-25 17:08:27 följande:
Du ser verkligen oerhört svartvitt på detta. Jag har ju i tråden skrivit att detta handlar inte enbart om den sjukas begränsningar och förmågor, utan minst lika mycket att det ska finnas arbetsgivare som vill/kan anställa den sjuka också. Inse att det ofta är skillnad på teori och praktik! Och inse att det är stor skillnad mellan olika sjukdomar, och individer!
Den här missunnsamheten är beklämmande, och den bottnar i empatilöshet och oförmåga att inse att människor är olika och att världen inte är svartvit.
Anonym (Mia) skrev 2016-02-25 17:28:54 följande:
Jag undrar om det är det som det bottnar i. Jag är annars inne på en blandning av snålhet och okunskap. Man ser att det försvinner något som heter "skatt" från ens lön. Sedan ser man att det finns personer som inte arbetar. Då drar en del den (oftast) felaktiga slutsatsen att "aha, det är de där lata jävlarna som tar MINA pengar. Hoppas de jävlarna lider ordentligt eftersom de anser sig ha rätt till det". Typ.
När "jävlarna" sedan inte ser ut att lida tillräckligt väcks en ilska som övergår i (nät)aggressivitet. Tragiskt.
Men allt är ju en rundgång; de sjuka har stora trygghetsformåner så de inte behover arbeta när de är sjuka, vilket kostar både samhälle/individer och foretag stora pengar, vilket gor att foretagen anställer minimalt och långsiktigt. Skulle inte alla trygghetsformåner och andra kostsamma formåner, tillsammans med en generell mycket hog lonenivå for "låglonenivåyrken", finnas i den utsträckning de gor, skulle foretag anställa mycket mera på de villkor folk vill och kan jobba. I dag kan de inte anställa en sjuk person på 2 timmar i veckan som kanske underpresterar, for de kan inte bli av med personen om det inte fungerar eller deras behov ändras, och det blir alldeles for dyrt att inte anställa en som inte kan bidra med 100% prestationsformåga.
Det bottnar ju sen i i vilken utstrackning man som arbetande taxerande person stodjer hela denna rundgång.