• Quriuos

Familjeliv är ojämställt

Hej,

är det bara jag som tycker att Familjeliv känns ojämställt? Det känn som att män pappor får vara med på ett hörn bara för att det skall vara kryss i den rutan.

Jag anser att Familjeliv med all tydlighet visar hur cementerade könsrollerna är i praktiken. Det känns mer som Kvinnoliv.se :) 

Man känner tydligt att sidan i första hand vänder sig till kvinnor och i forumdelen blir det uppenbart att man är och hälsar på hos kvinnorna.

Frågan är om Ebba & Co i ledningen är nöjda med läget eller om de har några planer på att inkludera HELA familjen?

• Svar på tråden Familjeliv är ojämställt
  • Anonym (...)
    Quriuos skrev 2016-02-15 22:29:01 följande:
    Annonsörerna riktar sig inte till män alltså är vi ointressanta.
    Anonym (...) skrev 2016-02-15 21:10:34 följande:
    Ja, absolut, jag hade tänkt ta upp det i mitt inlägg.

Tilläggas bör att jag inte "gnäller" över att det finns kvinnodominerade forum, verkligen inte. Jag ville bara svara på det där om att "ta plats". Det går inte att "ta plats" på ett forum där man modereras bort när man försöker.

Sedan har jag heller ingenting emot strikt moderering och anser att det papperskorgas trådar alldeles för sällan. Där är Flashback bättre.

Det finns ju vissa personer som skapar tråd efter tråd efter tråd på väldigt skumma teman och som tillåts hållas.

• Quriuos
    Aniiee skrev 2016-02-15 22:40:36 följande:
    Jag ser inga annonser (undantaget nu då när jag för förra inlägget stängde av adblock, och... mosade din tes.... Har du själv adblock på?)

• Anonym (håller med)
    Anonym (...) skrev 2016-02-15 21:36:07 följande:
    Apropå din man så beklagar jag sorgen!
    Varför då? Både han och jag är av åsikten att person är viktigare än kön och att män och kvinnor ska behandlas likvärdigt och få samma (reella) möjligheter. Alla ska få vara sig själva och inte förutsättas vara på det ena eller andra sättet bara för att man föddes som man eller kvinna. Ser inte problemet.
  • Anonym (...)
    Aniiee skrev 2016-02-15 22:29:51 följande:
    Jag uttrycker mig kritiskt mot feminism och feministiska idéer stup i kvarten. Jag har även varit väldigt religionskritisk (mot alla religioner), jag har ifrågasatt både det ena och det andra och jag har till och med anmält oegentligheter, från felkategoriseringar till, tja... inte dödshot, för det har jag aldrig sett några, men både reklam, hot, utlämning av personuppgifter (doxxing), och diverse tillmälen.

Jag har aldrig, ever blivit avstängd, och ytterst, ytterst sällan får jag "avslag" på anmälningar. Även jag har "armbågat mig in" och tagit den plats jag anser mig behöva på Familjeliv. Jag vet att jag är extremt synlig på forumet, goes with the territory om man vill vara närvarande i och påverka debatten och sidan, och jag har tagit mig dit. Det fick jag inte genom att gapa som en fågelunge och förvänta mig stekta sparvar. 

Jag tvivlar extremt på att det är ledningen och moderatorerna som du har emot dig. Jag tror att det är DIG du har emot dig. För jag är knappast deras gullegris, men jag har klarat mig ändå.

Så, nä. Du låter faktiskt mest som en offerkofte-feminist..... "Mamma! De är dumma när jag inte gör något jag borde för att få som jag vill, lös det åt mig!"

Men vad vet jag. Jag är kanske sidans gullegris, som inte kan göra fel i deras ögon..... De tjänar i alla fall knappast pengar på mig....
    Det kan ju vara så att du har lättare att passera sållet för att du "är kvinna".

Om du är det i praktiken eller inte spelar inte så stor roll eftersom ditt användarnamn uppfattas som att du är en kvinna.

Jag har blivit avstängd flera gånger med konton som jag knappt ens använt, utan förvarningar och utan att ge mig in i särskilt kontroversiella diskussioner. Så det där stämmer inte.

Om man vill vara säker på att inte bli avstängd från Familjeliv, få trådar raderade (de raderar friskt bort trådar som anses "opassande") eller inlägg bortplockade så gör man säkrast i att aldrig bli medlem överhuvudtaget.

Riktigt jobbigt är det om man precis knåpat ihop en lång, genomarbetad tråd där man seriöst vill diskutera någonting och så får den tråden bara ligga uppe tio minuter innan den "försvinner", numera sker det helt utan förvarning.

Det är som om att alla trådar som inte handlar om Familjelivs standardtugg blöjbyten, mens, "nu är SD störst", "varför vill hon inte ha sex" mm inte är välkomna här.
  • Haskel

För min del får FL gärna bestå av merparten kvinnor...jag älskar kvinnor.

Dock tycker jag tonen många gånger blir tråkig, och män per automatik ses som "boven" i alla draman/problem. En typ av "manshatjargong". 
    Vilket troligtvis beror på att flertalet kvinnor på detta forum, inte alls har något "familjeliv", utan lever som bittra singlar.

I övrigt får det gärna vara betydlig fler kvinnor, och könsrollerna får vara hur gamla eller nya de vill.

• Anghammarad
    Quriuos skrev 2016-02-15 22:44:06 följande:

Och kan du tänka dig. Jag, som heterosexuell man som inte är feminist, har gjort flera skönhetsoperationer. 
  • Quriuos
    Anghammarad skrev 2016-02-16 10:10:26 följande:
    Och kan du tänka dig. Jag, som heterosexuell man som inte är feminist, har gjort flera skönhetsoperationer. 
    Och? Du är fortfarande inte den lilla tuvan som välter hela lasset. Annonsörens målgrupp är huvudsakligen kvinnor.
  • Johan75
    Quriuos skrev 2016-02-16 10:19:33 följande:
    Och? Du är fortfarande inte den lilla tuvan som välter hela lasset. Annonsörens målgrupp är huvudsakligen kvinnor.
    Men - annonsörer vänder sig till den målgrupp som finns på ett ställe. Familjeliv är ett forum där kvinnor är i majoritet. Då kommer sidan locka annonsörer med produkter som kvinnor efterfrågar. Visst kan det bli lite av ett moment 22, men så är det ju överallt? 
    Behold, i come as a thief.
  • KingOfKings
    Anonym (...) skrev 2016-02-15 21:43:34 följande:
    Sedan vill jag återigen påpeka att jag inte har något emot att Familjeliv är ett kvinnoforum där bara vissa åsikter släpps fram.

Jag tror liksom inte på feminism eller jämställdhet som koncept eftersom män och kvinnor är olika. Det är helt naturligt att det finns vissa forum som attraherar kvinnor och andra som drar till sig män.

Det jag är kritisk till däremot är att det sprids en hel del hat och hot i trådarna. Och mycket av det låter moderatorerna stå kvar helt enkelt eftersom det riktas mot män och inte anses bryta mot sajtens ideologiska huvudspår.
    Exakt på pricken.
  • Quriuos
    Johan75 skrev 2016-02-16 10:29:01 följande:
    Men - annonsörer vänder sig till den målgrupp som finns på ett ställe. Familjeliv är ett forum där kvinnor är i majoritet. Då kommer sidan locka annonsörer med produkter som kvinnor efterfrågar. Visst kan det bli lite av ett moment 22, men så är det ju överallt? 
    Familjeliv har alltså inget innehåll som intresserar flertalet män? Är det annonsörerna som skall ställa krav på Familjeliv att balansera artiklarna så att fler män besöker sidan?
  • Smecker
    Anonym (...) skrev 2016-02-15 20:56:49 följande:

Och det går inte att TA PLATS när man har en sajts moderatorer och ledning mot sig.

Anonym (...) skrev 2016-02-15 22:51:20 följande:

Det kan ju vara så att du har lättare att passera sållet för att du "är kvinna".

Om du är det i praktiken eller inte spelar inte så stor roll eftersom ditt användarnamn uppfattas som att du är en kvinna.

Jag har blivit avstängd flera gånger med konton som jag knappt ens använt, utan förvarningar och utan att ge mig in i särskilt kontroversiella diskussioner. Så det där stämmer inte.

Om man vill vara säker på att inte bli avstängd från Familjeliv, få trådar raderade (de raderar friskt bort trådar som anses "opassande") eller inlägg bortplockade så gör man säkrast i att aldrig bli medlem överhuvudtaget.

Riktigt jobbigt är det om man precis knåpat ihop en lång, genomarbetad tråd där man seriöst vill diskutera någonting och så får den tråden bara ligga uppe tio minuter innan den "försvinner", numera sker det helt utan förvarning.

Det är som om att alla trådar som inte handlar om Familjelivs standardtugg blöjbyten, mens, "nu är SD störst", "varför vill hon inte ha sex" mm inte är välkomna här.

Om man inte klarar av att ta plats utan påhopp och kränkningar så kanske man skall överväga att lämna tillbaka sitt internet.

Om man är avstängd från FL så är det inte tillåtet att skapa ett nytt konto. Att bli avstängd är en hint som det är tanken att man skall lära sig något av. Tyvärr saknar en del personer förmåga att lära sig något alls, då blir det som det blir med raderade trådar och avstängningar gång på gång.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Johan75
    Quriuos skrev 2016-02-16 14:42:41 följande:
    Familjeliv har alltså inget innehåll som intresserar flertalet män? Är det annonsörerna som skall ställa krav på Familjeliv att balansera artiklarna så att fler män besöker sidan?
    Uppenbarligen inte tillräckligt många. 

Det är liksom inte konstigare än att det är reklam för olika typer av produkter om du tittar på morgon-Tv med Malou och ifall du tittar på fotboll. 

Varför ska fler män besöka sidan? 
  • Quriuos
    Johan75 skrev 2016-02-16 18:12:14 följande:

Uppenbarligen inte tillräckligt många. 

Det är liksom inte konstigare än att det är reklam för olika typer av produkter om du tittar på morgon-Tv med Malou och ifall du tittar på fotboll. 

Varför ska fler män besöka sidan? 

Män brukar vara väl vara en i familjen och då bör väl även detta återspeglas här på Mammaliv.se?
  • Anonym (fyllehund)

det finns massor med olika forum på internet med massor av olika inriktningar, Varför söker du dig inte till ett där du känner dig mer välkommen?

• Johan75
    Quriuos skrev 2016-02-16 18:38:08 följande:
    Män brukar vara väl vara en i familjen och då bör väl även detta återspeglas här på Mammaliv.se?
    Ja, det kan man ju kanske tycka. Men kanske män väljer andra forum för att diskutera sitt familjeliv, eller inte känner samma behov av att diskutera det alls. 
  • sandlilja

Quriuos skrev 2016-02-16 10:19:33 följande:[/quote-nick]Och? Du är fortfarande inte den lilla tuvan som välter hela lasset. Annonsörens målgrupp är huvudsakligen kvinnor.[/quote]

Just nu ser jag i mobilversionen annonser för kvarg, en apparat mot bukfett, blöjor och möbler. Neutralt. Fast just bukfett är väl ett mera manligt problem.

• Anonym (...)
    Smecker skrev 2016-02-16 15:23:40 följande:
    Anonym (...) skrev 2016-02-15 22:51:20 följande:

Om man inte klarar av att ta plats utan påhopp och kränkningar så kanske man skall överväga att lämna tillbaka sitt internet.

Om man är avstängd från FL så är det inte tillåtet att skapa ett nytt konto. Att bli avstängd är en hint som det är tanken att man skall lära sig något av. Tyvärr saknar en del personer förmåga att lära sig något alls, då blir det som det blir med raderade trådar och avstängningar gång på gång.
    Att jag blivit avstängd från FL har absolut ingenting med att jag skulle ha kommit med påhopp eller kränkningar mot någon. Om FL hade lagt sin energi på att stänga av dem som sysslade med sådant så hade många av trådarna haft en betydligt trevligare ton än de har nu...
Svar på tråden Familjeliv är ojämställt