• Anonym (seriös fråga)

    Tvätta mina fötter vill hon inte göra

    Med denna tråd vil jag INTE väcka aggression eller starta någon slags pajkastning. Jag vill bara dela med mig av mina verkliga åsikter. Vi har åsiktsfrihet i Sverige och jag är inte en sämre människa för stt jag tycker som jag gör. Okej, nu till ämnet.

    Jag är en man med en gnutta konsvervativt tänk. Detta kommer hemifrån. När jag växte upp jobbade pappa och mamma var hemmafru och tog hand pm hushållet. Min mamma brukade inland tvätta min pappas fötter när han kommer från jobbet. Han jobbade med järnvägen och var ofta trött i benen när han kom hem. Så hon brukade tvätta hans fötter i en balja med tvål och massera dem lite.

    Jag arbetat på lager. Jag brukar också komma hem och vara trött i benen. Jag har berättat för min fru att min mamma brukade tvätta pappas fötter när han kom hem från jobbet, ett sätt för att rehabilitera honom och visa kärlek och uppskattning för den insats han gjorde för familjen. Jag har då frågat om hon kan tänka sig göra samma sak. Jag tycker det är bra för man visar uppskattning och kärlek, man kommer närmre varandra osv. Men hon säger tvärnej. Hon tycker jag är en "idiot" och att jag kan resa tillbaka till stenåldern om jag så vill och skaffa mig en "pantad" fru därifrån.

    Så min fråga till er nu är, vad gör ni för era män/kvinnor när de kommer hem trötta från jobbet? Masserar ni dem? Tvättar ni deras fötter?

    Ställer jag orimliga krav på min fru?

  • Svar på tråden Tvätta mina fötter vill hon inte göra
  • Olympia

    Vare sig din fru är hemmafru eller jobbar så tycker jag att du ställer orimliga krav på henne om du förväntar dig att hon ska sköta din hygien.

  • zemer

    Orimliga krav? Om det är ett krav från din sida så handlar det ju inte om att hon visar uppskattning och kärlek. Alltså kommer ni inte att komma närmare varandra.

    Jag skämmer gärna bort min man. Jag passar upp på honom. Masserar och så vidare. Så länge jag gör det av egen fri vilja. Skulle han börja beordra eller kräva saker så kan han glömma det. Självklart har han ibland önskemål men det är just önskemål, och jag väljer själv om och i så fall när utan sura miner från honom.

  • Bell81

    Om det blir en skyldighet och en förväntning från din sida att hon "borde" pyssla om dig efter jobbet så kvittar det nog vilken typ av aktivitet det handlar om. Fråga henne vad du kan göra för att pyssla om henne och va hon gillar så har hon kanske lättare att förstå.

  • sextiotalist

    Håller med de övriga.

    Jag hade svarat exakt likadant som din fru. Jag misstänker att din fru arbetar också så hon är lika trött hon också.

  • sextiotalist

    Och en motfråga. Om dun fru var den som hade längst dagar, vad hade du gjort då ?

  • Stårschan

    Nej, jag tycker inte att du är pantad. Man får ha vilka önskemål man vill. Att önska att ens fru någon gång emellanåt tvättar och masserar ens fötter är inte ett värre önskemål än att önska sig nackmassage när man känner sig sliten. Jag skulle gärna tvätta min mans fötter någon gång då och då om det satte lite guldkant på hans tillvaro. Han gör så mycket för mig.

    Men som flera här säger så är det stor skillnad på att önska, och att kräva. Det låter som om du har lagt fram det som "om du älskar mig så borde du tvätta mina fötter, för det gjorde min mamma på min pappa". Att jämföra frun med svärmor är ett big no no, och väääldigt avtändande.

    När vi kommer hem från våra jobb är vi ungefär lika slitna båda två, så då gör man inget speciellt. Den som kommer hem först fixar maten. Om man däremot är osedvanligt trött så säger vi "gå och lägg dig och vila en stund, så tar jag hand om tvätten/disken/snöskottningen/veckohandlingen". Det är väl mest så vi visar den typen av kärlek och omtanke. Att låta den andre vila.

  • sextiotalist

    Jag lägger till. Jag hade inte ens under vapenhot tvättat någon annans fötter. Lite överdrivet, men nej, hade min sambo bett mig tvätta hans fötter, så hade jag förklarat för honom att det är något jag aldrig kommer att göra för jag tycker direkt illa om det.

Svar på tråden Tvätta mina fötter vill hon inte göra