• Anonym (mamma)

Vem hjälper barnen med present till sina föräldrar?

Brukar era barn och bonusbarn ge födelsedagspresenter till sina föräldrar?
    Från vilken ålder fixar dom det själva? Behöver dom hjälp med tips och idéer? Påminnas? Vem gör det? Vad brukar dom ge? Mindre barn funkar det ju bra med en teckning, men efter hand som dom blir större vill dom ge nåt mer. Brukar era barn köpa något eller göra något pyssel?

Nu fyller sonens pappa år och har hjälper honom att köpa nån liten grej. Hade inte tid att ta med sonen till affären, så det blev att jag frågade ungefär vad han vill ge och så köpte jag och han får betala själv. (ca 30 Hoppas pappan (och hans nya) uppfattar att det är från barnet och inte från mig.

Sonen tycker det är väldigt viktigt och är väldigt glad och nöjd att ha något att ge. Samtidigt lyckas han inte själv planera och fixa utan min hjälp.

• Svar på tråden Vem hjälper barnen med present till sina föräldrar?
  • volvo142

Tycker du verkar va en bra bonus mamma! Det beror väl på ålder och vad barnet vill tror det är väldigt olika.

• Anonym (what?)
    volvo142 skrev 2016-02-17 22:16:35 följande:

Tycker du verkar va en bra bonus mamma! Det beror väl på ålder och vad barnet vill tror det är väldigt olika.

Bonusmamma som hjälper sitt eget barn att uppvakta sin pappa. Har jag missat något?
  • S c h n a

Vi brukar köpa något litet som barnen kan ge till oss, och det är ju för barnens skull då såklart. I annat fall brukar de fixa teckningar.

• Anonym (mamma)

Jag är mamma, inte bonusmamma.

• volvo142
    Anonym (mamma) skrev 2016-02-17 22:46:52 följande:
    Jag är mamma, inte bonusmamma.
    okej tolkade fel då!
  • Anonym (K)

Jag brukade hjälpa mina barn att handla något till sin pappa även efter skilsmässan. Jag påminde dem, de fick stå för idéerna och jag skjutsade till affären. När de blev lite äldre fixade de själva.

• smulpaj01

Jag förstår inte frågan? Ja, självklart hjälper man sitt barn att ordna present till den andra föräldern om barnet ber om den hjälpen, varför skulle man inte göra det? ObestämdHar jag missat något? 

• Anonym (mamma)

Jag kan också tycka att det är självklart. Jag hjälper även barnet att fixa present till sin mormor, morfar och syskon. Men det är aldrig någon som hjälper honom att fixa något till mig. Eller till sin farmor och farfar och syskon på papps sida (jo jag har gjort det ibland.)

Jag funderar även på från vilken ålder man börjar köpa presenter i stället för att göra eget pyssel? Vem betalar? Hur dyrt och vad brukar barnen få ge? (Mina yngre barn kan vara med och välja t.ex. en tröja till sin pappa, men då är det jag som betalar.  Skulle stora barnet göra det till sin pappa skulle det kännas som om presenten var från mig så det känns fel. )

Svar på tråden Vem hjälper barnen med present till sina föräldrar?