• Josefin.elisabet

Skulle ta bort cerklage, fick bara bort knuten

Jag vet att det är ganska ovanligt att ha cerklage (ett band som man sätter runt livmoderhalsen för att den inte ska öppna sig för tidigt) i Sverige, och det är säkert inte alls många som har varit med om precis det här.. Men chansar iallafall.

Jag har haft cerklage sen v. 22 pga kort livmodertapp efter en konisering, och nu är jag i v. 36+1 och skulle ta bort det idag. Men läkaren kunde bara klippa själva knuten eftersom cerklaget tydligen hade växt fast och det skulle göra för ont att ta bort allt. Hon sa att resten antagligen kommer gå bort av sig självt när förlossningen startar o jag börjar öppna mig, och att det inte borde påverka förlossningen på nått sätt.

Men jag blir ändå orolig för att bebisen inte ska kunna komma ut ordentligt när det är dags.. Och jag har ingen aning om vem jag ska fråga (förutom läkaren som tog bort det men tänk om hon hade fel om det, hon lät inte helt säker).

Vet att det inte är så stor chans men finns det nån som vet nånting om det här?

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Skulle ta bort cerklage, fick bara bort knuten
  • modesty74

Vet ingenting om detta, men rådfråga en annan läkare eller barnmorska. Låter ju inte kul att ha det sådär. Jag hade inte nöjt mig med svaret du fick. Lycka till!

• Josefin.elisabet

Tack för svaret:)

Min mamma frågade min moster som är förlossningsläkare och hon sa att det inte alls gör nånting om tråden (cerklaget) sitter kvar o att det inte påverkar förlossningen , bara knuten är borta o att de ofta bara brukar klippa knuten.

Så det borde ju inte vara nån fara då..

• modesty74

Nej, men då är det säkert så. En förlossningsläkare har ju koll på sånt. Vad skönt! *pust*. Lycka till!

Svar på tråden Skulle ta bort cerklage, fick bara bort knuten