Carin86 skrev 2016-02-19 00:08:31 följande:
Är katthår farligt på nåvis? Måste man inte ändå ha uppsikt över sin bebis när den sover. Mina två innekatter är helt ointresserade av att vara nära oss eller varandra. De visar när de vill ha kel genom att jama och då "får" man bära dem och klia/pussa en stund, resten av tiden håller de sig en bit ifrån. Varför skulle de då vilja sova med -eller som skräckhistorien -uppepå bebisen? Och katthåren. De är ju liksom kört från början. Om man inte vill utsätta sitt barn för dem kan man ju inte ha husdjur. Katthåren är Överallt!! Nej alla trådar med er som grejar för att hålla katterna från bebisprylar. Har inte förstått er oro. Än. Kanske kommer när bebis kommer...
tror det är mest det att dom blir vana av att ligga där då, därför har man kattgaller på vagnen när man inte alltid har uppsikt, en katt man mycket väl gå och lägga sig på bebisen när den sover i vagnen och om en stor katt ligger på en bebis så klämms deras lungor så pass att dom får syrebrist. om katten är en famn katt är det väldigt troligt att den kunde lägga sig på bebisen om den blir van att få ligga i vagnen eller sängen osv. likadant på vintern när bebisen ligger i sovpåse så kan katten lägga sig åvanpå om man har vagnen ute för sovstund och så. att bli van med pälsdjur kan va bra från tidig ålder men det är risken att djuret lägger sig på bebisen som är oron hos många som har keliga famnkatter, jag är just nu gravid och ska få barn i april. min mamma och pappa har en katt men den är dock inte famnkatt, om man sätter sig i soffan med katten i famnen så sprattlar den som en fisk för att slippa iväg och är inte stilla ens en sekund, så för min del blir det nog inget problem när jag hälsar på här, men bra tycker jag att babyn får bli van med katt eftersom jag ska skaffa en maine coon sen när han är lite större . så om du har katter som inte är så kelsjuka så är det nog inget problem . :)