• Carin86

Varför får inte katten sova i barnvagn/skötplats/vagga

Är katthår farligt på nåvis? Måste man inte ändå ha uppsikt över sin bebis när den sover. Mina två innekatter är helt ointresserade av att vara nära oss eller varandra. De visar när de vill ha kel genom att jama och då "får" man bära dem och klia/pussa en stund, resten av tiden håller de sig en bit ifrån. Varför skulle de då vilja sova med -eller som skräckhistorien -uppepå bebisen? Och katthåren. De är ju liksom kört från början. Om man inte vill utsätta sitt barn för dem kan man ju inte ha husdjur. Katthåren är Överallt!! Nej alla trådar med er som grejar för att hålla katterna från bebisprylar. Har inte förstått er oro. Än. Kanske kommer när bebis kommer...

• Svar på tråden Varför får inte katten sova i barnvagn/skötplats/vagga
  • amalie79

Lycka till att stoppa min katt från att sova i sonens säng och barnvagn... :) däremot så lägger han sig inte där när sonen är där. Det gör nämligen ont när en stark sexkilos sexveckors fäktar och får tag i päls och tjuten är väl måttligt roande också. Däremot kan han ligga hos mig och sonen i sängen, eller stå över honom när han ska väcka mig på morgonen i söngen.

Jag dammsuger barnvagn och säng med resten av lägenheten helt enkelt och rullar sonen med klädrullar

• Carin86

Jaaa men det är så jag tänker att de ska bli. Dessutom har ju vi som flock en viss rang som i vår familj är väldigt tydlig. Jag-Mannen-katt 1-katt 2. Tänker att vi för jobba med att bebisen ska in i den rangordningen över katterna. De får ligga i vaggan men så fort bebis ska sova är det bort bort som gäller. Samma sak som vi lärt dem (genom samma maktspel som de utövar på varandra) när de ligger på våra matstolar eller på köksbordet. Vi har alltid första tjing på platsen. Och de få gånger som de vill utmana detta så får de ögonblickligen veta att det är kört... :)

• Tow2Mater

Katthår är väl knappast farligt, men vill du ha det på din kudde när du går o lägger dig? Om inte annat kittlar det ju i näsan om man andas in det från kudden. Och irriterar om det kommer i ögat.

• Carin86

Inget som jag har märkt. Men de ligger ju iof inte vid huvudändan. Och sen kan man ju rolla av bebisens sovplats. Däremot kör vi inte med någon 5 sekundersregel här. Tappas någon liten matbit på golvet så slängs det alltid. Annars får man alltid med lite katthår och det är väl knappas smaskigaste kryddan.

• Lillytroll

Jag är absolut inte rädd att katterna skulle lägga sej på eller kväva bebis. Lilla katten, väger straxt under 2 kilo fullvuxen brukar sova med lillan. Hon är av rasen Devon rex, och hårar inte nämnvärt därför tycker jag det är okej. Och hon ligger endast nere vid fötterna, för bebis är ju asläskig när hon är vaken! Men man kan ju sno lite värme när hon är tyst och stilla.

Att jag inte vill ha andra katten på hennes grejer är just pga hår. Den katten är långhårig och fäller som attans! Han tycker också att bebisen är läskig, men passar gärna på att "låna" hennes säng, vagn, babygym osv när hon inte är där. Han var kung över allt innan hon kom, så han ser det väl mer som att han lånar ut till henne. Men ja, jag vill som sagt inte ha han där för att i bästa möjliga mån minimera håret överallt.

Viktigt att tillägga är att skaffa katten/erna ordentligt med egna sovplatser. Annars kan det bli konkurrens med bebis, kisserier inne och andra tråkigheter. Lycka till annars!

• Carin86

En tänkbar lösning på att minimera katthår just där bebis ska sova är att fixa ett typ överkast. Men samtidigt så vet jag inte om jag vill tro på att det faktist är ett problem. Vi har inget överkast och bäddar iprincip aldrig sängen eftersom min man jobbar natt (=större delen av dygnet sover någon i sängen) och katterna älskar att leka mellan kuddar och täcken när de ligger hullerombuller. Och de är innekatter så de behöver sin stimulans. Jaga måttbandet i sängen är absolut bästa leken :) så katthåren är överallt där med. Som sagt. Kommer va helt omöjligt att undvika. Jag har Ragdolls som hårar jättemycket. Hade vi varit maniska städare hade vi kunnat dammsuga varje dag. Men det är vi inte så tussarna får ligga uppåt en vecka. Kanske mindre bra när bebisen börjar krypa runt. Inte stoppa i munnen... men det är ett senare problem.

• viseversa

Så du menar att du ska sitta uppe hela nätterna och stirra på ditt barn medan hen sover? Man kan inte "hålla koll" varje sekund på ett barn som sover. Därför jag hade andningslarm. Och dom vill väl inte ha katthåren överallt. Det hade inte jag heller velat och jag har haft katt nästan hela mitt liv(inte just nu dock)

• Mrs Okänd
    Carin86 skrev 2016-02-19 00:28:55 följande:
    Jaaa men det är så jag tänker att de ska bli. Dessutom har ju vi som flock en viss rang som i vår familj är väldigt tydlig. Jag-Mannen-katt 1-katt 2. Tänker att vi för jobba med att bebisen ska in i den rangordningen över katterna. De får ligga i vaggan men så fort bebis ska sova är det bort bort som gäller. Samma sak som vi lärt dem (genom samma maktspel som de utövar på varandra) när de ligger på våra matstolar eller på köksbordet. Vi har alltid första tjing på platsen. Och de få gånger som de vill utmana detta så får de ögonblickligen veta att det är kört... :)
    Haha...tycker din man också att du är högst i rang?

Jag har aldrig direkt märkt att katterna försökt klättra i rang när det gäller bebisar men jag hade en katt som alltid sov jämte mig och så kom en bebis och det blev trångt men det gick.
  • Ellie

Jag vill inte ha min säng full av katthår, och tänker att bebisen inte heller vill ha hår överallt. Våra katter är utekatter så särskilt om somrarna får de med sig en hel del fästingar mm. Vi har också fått loppbett när de legat bland våra kläder. Trots att vi givetvis plockar bort fästingarna, ger förebyggande läkemedel i pälsen osv vill jag inte att katterna och bebisen delar plats.

• SoulsWillRise

En katt är väl inte direkt ett flockdjur? Eller? Min katt är den som bestämmer hemma mer eller mindre ;) Hon kommer själv när hon vill ha kärlek, när jag ropar på henne kommer hon oftast, men BARA om hon själv vill ;) Vill hon inte sitter hon och "ler" mot mig och jag ser på hela henne "nej du matte, just nu ids jag inte komma" :) Hon äter mina blommor fast hon "vet" att hon inte får ;) Jag kan säga nej tusen gånger och göra ljud men likt förbannat måste jag resa på mig, först då slutar hon :) Hon "vet" att hon inte får vara på bänken och bordet, men så fort jag inte ser hoppar hon upp och när jag kommer hoppar hon ner lika fort igen :p

• straw2008

Förstår inte vad du frågar men vi ville inte ha katten i barnvagn eller spjälsäng pga att den hårade o drog med sig kattsand (dvs kattpiss o kattskit). 
    Annars inte ett dugg rädd för katthår eller rädd för att katten ska sova nära bebisen. 

I kinamockaskogen.....
  • Fru Ve

Tycker det känns ofräscht då katterna hårar ner där de ligger. Så jag skulle helst inte låta dem ligga där bebisen ska ligga. Våra katter är ju också utekatter och äter fåglar, möss m.m. De har en hel del bakterier. De får inte ligga i våra sängar heller, dit in har jag stängt.

• sairda
    Carin86 skrev 2016-02-19 00:08:31 följande:

Är katthår farligt på nåvis? Måste man inte ändå ha uppsikt över sin bebis när den sover. Mina två innekatter är helt ointresserade av att vara nära oss eller varandra. De visar när de vill ha kel genom att jama och då "får" man bära dem och klia/pussa en stund, resten av tiden håller de sig en bit ifrån. Varför skulle de då vilja sova med -eller som skräckhistorien -uppepå bebisen? Och katthåren. De är ju liksom kört från början. Om man inte vill utsätta sitt barn för dem kan man ju inte ha husdjur. Katthåren är Överallt!! Nej alla trådar med er som grejar för att hålla katterna från bebisprylar. Har inte förstått er oro. Än. Kanske kommer när bebis kommer...

tror det är mest det att dom blir vana av att ligga där då, därför har man kattgaller på vagnen när man inte alltid har uppsikt, en katt man mycket väl gå och lägga sig på bebisen när den sover i vagnen och om en stor katt ligger på en bebis så klämms deras lungor så pass att dom får syrebrist. om katten är en famn katt är det väldigt troligt att den kunde lägga sig på bebisen om den blir van att få ligga i vagnen eller sängen osv.  likadant på vintern när bebisen ligger i sovpåse så kan katten lägga sig åvanpå om man har vagnen ute för sovstund och så. att bli van med pälsdjur kan va bra från tidig ålder men det är risken att djuret lägger sig på bebisen som är oron hos många som har keliga famnkatter, jag är just nu gravid och ska få barn i april. min mamma och pappa har en katt men den är dock inte famnkatt, om man sätter sig i soffan med katten i famnen så sprattlar den som en fisk för att slippa iväg och är inte stilla ens en sekund, så för min del blir det nog inget problem när jag hälsar på här, men bra tycker jag att babyn får bli van med katt eftersom jag ska skaffa en maine coon sen när han är lite större . så om du har katter som inte är så kelsjuka så är det nog inget problem . :)

Svar på tråden Varför får inte katten sova i barnvagn/skötplats/vagga