• tussan

Kan inte glädjas över graviditeten pga av detta jäkla illamående,så deppig:(

Fler som mår dåligt under sin gravilitet o är deppiga o vill dela med sig??:/

Jag är snart gravid i vecka 9 och enda sen vecka 5 har jag haft hemskt illamående som bara blir värre. Har även legat inlagd på sjukan med dropp pga av alla kräkningar och att jag har svårt o få i mig mat o vätska. 167 cm lång o har nu gått ner från 55kg till 48kg..de känns:/ får endast i mig päron och päronaplitt glassar och coca cola....Har fått lergigan comp utskrivet och det har tagit bort de värsta iaf..kräkningarna men illamåendet från helvetet kommer o gå hela dagarna.

Har nu varit hemma från jobbet två veckor...en veckas semester och en vecka sjukskrev jag mig. Ska träffa läkaren idag o böna o be om en sjukskrivning för ja fixar verkligen inte o jobba som jag mår nu:( jobbar annars natt och även llte dagtid på ett psykboende vilket ganska tufft både psykiskt o fysiskt imellanåt.

Jag e nu rädd o orolig att försäkrings kassan ska neka denna sjukskrivning:( nån som har nån erfarenhet???

Ush känner mig så nere o deppig pga av detta jävla illamående. Ligger jag nerbäddad i sängen med rullgardinen nerdragen o der mörk o svalt så ger illamåendet med sig men hur kul är de o behöva ha de såhär.....är rädd o drabbas av förlossnins depression elr att de här blir värre:( igår kväll låg jag nästan o grina mig till söms o tänkte på att jag ville gö en abort men ångrade mig såklart....är bara så less på o må illa o ligga såhär. Sambon är stöttande så gott han kan men han jobbar borta mkt så man e mkt ensam vilket inte gör saken så mkt bättre:(

• Svar på tråden Kan inte glädjas över graviditeten pga av detta jäkla illamående,så deppig:(
  • Anonym (HG)

Håll ut! Det kan fortfarande bli mycket bättre för dig från och med v12-13, dvs det vanliga. Om inte är kan jag bara varmt rekommendera den hemliga Facebookgruppen Hyperemedis Gravidarum Sverige, där vi som lider av extremt gravidillamående stöttar, pratar och tipsar varandra om vad som hjälpt för oss.

• Anonym (Ann)

Jag hade också hemsk graviditet med illamående hela graviditeten.

lega hemma i 6 månader sjukskriven och försäkringskassan godkände allt utan problem. så borde inte vara några problem för dig heller.. tycker man ju. Prata med din BM så kanske hon kan hjälpa med något. berätta hur deppig och nere du känner dig så tar dem dig på allvar.

va själv väldigt nere och ångrade mig hela tiden. men nu har jag en 3 månaders pojke som är så söt och de bästa som finns. har glömt hur det va att vara gravid. så kämpa på.

• tussan

Jag tvingade mig ut igår o gö saker o vist de kändes bra i tio min men sen åt helvete..jäkla illamående o kräkningar har förstört så mkt o jag e så deppig:( pga av detta...hur mkt mer ska man kräkas o må illa...från 55kg till 47kg nu känns inte direkt ok..folk som ser än tror man e jätte sjuk..nedå jag e graviiid haha. Nu på måndag ska jag till läkaren o hoppas på en sjukskrivning samt att försäkrings kassan godtar de...e de ja mest e nervös för. O så inskrivnings samtal nu på fredag till barnmorskan...

• *Ida*

Jag förstår precis hur du känner. Det här är min andra gång jag är gravid o mår så fruktansvärt illa. Förra gången dock fickvi missfall i v 13 så det känns ju självklart fortfarande.

Men ja känner oxå så att är allt värt det. Kroppen tar stryk, psyket tar stryk hela vardagen blir lidande.

Mina kollegor puschar mig hela tiden att jag ska vara glad för graviditeten o att det finns så många där ute som inte kan bli gravida. O det har dom så rätt i men just nu känns allt förjävligt. Vad brukar ni kunna stoppa i er trots illamåendet?

• tussan

Beklagar ditt missfall :(

Man önskar ju att man fick ha en sån där härlig graviditet som vissa andra har...flera som jag känner som varit elr är gravida har aldrig haft illamående elr kräkningar. .inte äns foglossning elr nånting. ..vadå avis haha:(

Jag äter lergigan comp fyra gånger per dag mot mitt illamående o kräkningarna. ..tar en mugg naturell yoghurt till morgonen med tabletten....senare under dagen så slinker det ner några päron och cola isglassar och ibland nån tugga mat... sen ligger ja mesta delen i sängen elr i soffan annars kräks ja upp allt om jag inte ligger ner:( så jävla less på detta men försöker tänka på pyret i magen och att jag fixar nog några månader till haha:(

• *Ida*

Ursch ja lider med dig. Ja man blir väldigt avis på hur andra har det. Graviditeter utan symtom verkar så underbart. Konstigt hur det kan vara så olika men tanke på att alla kvinnor går igenom samma förändringar i kroppen. Det bevisar verkligen hur olika man är fast ändå går vi igenom samma.

Vardagen ser just nu ut på samma sätt som dig. Under mina första två veckor hade jag bara molande värk o va så glad att illamåendet inte hade kommit som förra gången. Men så skulle jag aldrig ha sagt. Det är bara att hoppas att det går över snart.

• Anonym (Ann)

testat äta: sötmandel.. fungerade ett tag mot illamåendet.. tog några st då och då..

andra tips.. sockervatten.. proviva.. dextrosol.. ingefära - rå eller gör te.. finns ingefära godis på hälsokost, fungerade ibland.. clementiner kunde jag äta ibland.. bara testa dig fram och hoppas att de går över. många mår bättre efter v 12. 15. eller 20. hoppas på v 12 då.

• tussan

Sötmandel törs ja inte äta då svullnar min hals igen hehe men nu ikväll skedde ett under.......mitt illamående försvann bara sådär....tog bilen o körde ner till kebab restaurangen i stan..beställde en kebab o åkte hem fort o tryckte i mig allt utan illamående fy jelvete va gott!!! Jag satt typ o grina när ja ät för ja va så glad hahah tur att jag var ensam hemma så inte sambon sätt mig haha..såååå nu ska jag lägga mig o ta en lergigan comp tablett o hoppas ja inte kräks snart...fan måste få behålla nåt:( hoppas ni andra som e illamående o kräks får uppleva en timme o knte må illa haha...passa på o ät då!!!:)

• *Ida*

Åh va härligt ;)

Hoppas du fick behålla maten.

Jag har faktiskt sovit hela natten utan något illamående riktigt skönt.

• tussan

Då har jag varit hos läkaren o blev sjukskriven tre veckor till o börja med så hoppas verkligen att försäkrings kassan godtar det:(

Läkaren tog även prover som visade natrium brist och kalumbrist...förmodligen pga av alla kräkningar o så....uah nu vill man bara bli pigg o glad igen så man kan njuta lite över sin graviditet:/

• *Ida*

Jag var också inne hos barnmorskan idag. Jag blir hemma hela vecka. Jag fick åksjuketabletter till o börja med funkade inte det skulle vi gå vidare med starkare.

Lågt socker men högt blodtryck. Ingen näring alls i min kropp. Nu på kvällen har ja fått i mig lite socker men mår illa o får ont i magen av att det lilla som kommer ner i magen. Suck.

Är det någon som har hört av barnmorskan att ju mer illa man mår i sin graviditet ju starkare är den ? Ja tyckte det lät konstigt ?

• Curlingmorsan
    *Ida* skrev 2016-02-22 20:53:50 följande:

Jag var också inne hos barnmorskan idag. Jag blir hemma hela vecka. Jag fick åksjuketabletter till o börja med funkade inte det skulle vi gå vidare med starkare.

Lågt socker men högt blodtryck. Ingen näring alls i min kropp. Nu på kvällen har ja fått i mig lite socker men mår illa o får ont i magen av att det lilla som kommer ner i magen. Suck.

Är det någon som har hört av barnmorskan att ju mer illa man mår i sin graviditet ju starkare är den ? Ja tyckte det lät konstigt ?

Så sa läkaren till mig också. Att illamående är ett bra tecken. Mycket gravidhormoner.

Jag var blev gravid i slutet av förra sommaren. Hade då inga gravidsymtom alls, något ömma bröst nån vecka sen försvann det och jag kände inget alls. Efter några veckor fick jag missfall. Så jag försöker tolka illamåendet som något positivt (även om det är svårt). Att det fortfarande finns en himla massa gravidhormoner i min kropp. :)
  • Moonlight83

Har med ett illamående från helvetet. Äter lergigan comp men kräks ändå ett par ggr om dagen. Men illamåendet är värst,hatar att vara gravid pga detta. Måste ligga ner och ta det lugnt efter varje måltid för att få behålla det.Sjukskriven och är själv livrädd att försäkringskassan ska neka ersättning.Har varit hemma i 3 veckor nu och är sjukskriven 3 veckor till.

• tussan

Man önskar man hade en graviditet där illamående från helvetet o kräkningar inte fanns med:( känner flera som inte haft problem med varken illamående elr kräkningar. ..ush så olika en graviditet kan vara :(

• *Ida*
    tussan skrev 2016-02-20 21:26:36 följande:

Sötmandel törs ja inte äta då svullnar min hals igen hehe men nu ikväll skedde ett under.......mitt illamående försvann bara sådär....tog bilen o körde ner till kebab restaurangen i stan..beställde en kebab o åkte hem fort o tryckte i mig allt utan illamående fy jelvete va gott!!! Jag satt typ o grina när ja ät för ja va så glad hahah tur att jag var ensam hemma så inte sambon sätt mig haha..såååå nu ska jag lägga mig o ta en lergigan comp tablett o hoppas ja inte kräks snart...fan måste få behålla nåt:( hoppas ni andra som e illamående o kräks får uppleva en timme o knte må illa haha...passa på o ät då!!!:)

Hur gick det för dig sen. Fick du behålla maten ? Mina tarmar känns som att dom ska explodera när det kommer ner mat. Flytande vätska funkar bättre. Idag fick ja lergigan Comp så hoppas ja kan börja äta nu. Känns mycket bättre med dessa tabletter.
  • tussan

Det känns som illamåendet o kräkningarna börjsr avta endel.......fick behålla kebaben ja skrev om haha och igår o idag har ja lyckats fått i mig hyffsat.

Var på inskrivnings samtalet hos barnmorskan idag...sa att ja fått spring o kissa mkt...hon sa att de är normalt men jag blev nojig eå ja haft jätte problem med urinvägsinfektioner förut o jag hade rätt..ja hade fått en rejäl urinvägsinfektion så fick pencilin men när jag skulle hämta ut de så sa apotekaren att illamående o kräkningar är vanliga biverkningar. ..å fyfan känner jag nu.....har inte tagit pencilinet än men ska gö de:( men tänkte avakta tills söndag iaf...vill fan kuna äta idag o imorn o inte riskera illamående o kräkningar igen suck!!!

• Anonym (Ann)

hur gick det för dig Tussan?

mitt illamående höll tyvärr i sig tills pojken föddes.

hoppas de gick bra för er alla

• Anonym (Uff)

Stackare! Känner igen mig, mådde skit vecka 7-16 och särskilt vecka 9-10 då jag låg hemma sjukskriven. Googlade och postade på FL för jag höll på att bli knäckt och kunde inte se slutat och hittade då bara historier om folk som sa att de hade hållt i sig länge. Då kan det ca skönt att komma ihåg att För några extremt få så håller illamåendet i sig men för de allra allra flesta så blir det bättre från senast vecka 12-13, kanske tidigare.

Eftersom du varit hos läkare och säkert har koll på alla tips som att äta i sängen innan du går upp etc så kan jag bara säga så här - HÅLL UT! Det blir bättre!! Ta en dag i taget och försök att hålla hoppet uppe.

Och en annan sak, när illamåendet gick över blev jag så otroligt tacksam till livet och var hög på endorfiner över att va må bra och så kom verkligen glädjen över att vara gravid också. Så gick från att varit extremt låg och deppig till att uppleve otrolig lycka och kärleksrus som varade ungefär vecka 18-28. Då var det omöjligt att komma ihåg hur jobbigt det var i starten ;) kroppen är rolig så sett ;)

Lycka till!

Svar på tråden Kan inte glädjas över graviditeten pga av detta jäkla illamående,så deppig:(