• Anonym (AnnaP)

Vill byta jobb

Jag har jobbat med städning i 12 år. Var arbetslös i 5 år innan jag tog ett städjobb, men tänkte att jag tar ett sånt jobb medan jag söker bättre. Har fortsatt söka under alla år, det blir ett hundratal per år. Inga avancerade jobb... receptionist, telefonist, "kundtjänstmedarbetare", medarbetare på biograf, kontorsassistent osv. För trots att jag "bara" städat har jag inte gjort bara det... det har varit kontakt med "kunderna", sköta min tidrapportering i dator, haft telefonkontakt med både kollegor och kunder, och jag har ofta fått sköta introduktion av nya kollegor. Det känns hopplöst - jag vet att jag har ett superbra brev och CV, men jag har aldrig fått komma till ens en första intervju till nåt annat jobb än städ. Och till och med vissa chefer har frågat vad jag gör inom städ, varför jobbar jag inte inom nåt annat... för att jag inte får chansen kanske? :-P

Måste jag utbilda mig för att få chansen att komma ifrån?

• Svar på tråden Vill byta jobb
  • BCH52

Tyvärr är det så att det finns massor med fördomar när det gäller kompetensen hos dem som städar. Du har säkert stött på de flesta av dessa. Det blir som en ond cirkel, du blir bara aktuell för städjobb för att du har städjobb nu.

Det är troligen som du säger, du behöver utbilda dig för att liksom bryta cirkeln och få på papper den kompetens som du troligen till stor del redan har. Arbetsmarknaden idag är så att kunskaper man inte har på papper finns liksom inte.

Lycka till!

• Carambolan

Kan du inte avancera inom städbranschen då? Jag har inte så bra koll, men jag antar att det måste finnas tjänster där som inte gör städ utan sköter bemanning, kundkontakt, fakturering, etc. Prata med din chef om att du gärna vill prova nåt nytt?

• Anonym (AnnaP)
    Carambolan skrev 2016-02-20 11:12:13 följande:
    Kan du inte avancera inom städbranschen då? Jag har inte så bra koll, men jag antar att det måste finnas tjänster där som inte gör städ utan sköter bemanning, kundkontakt, fakturering, etc. Prata med din chef om att du gärna vill prova nåt nytt?
    Jodå, i den privata sektorn finns ju oftast speciella tjänster som sköter löner (och/eller bemanning) och fakturering. Kundkontakter sköts ofta av arbetsledaren. Jobbar nu på en stor statlig myndighet (som är tryggt och bra och en fin arbetsplats) och de har stor HR-enhet som sköter all lönehantering. Chefen och chefsassistenten sköter själva fakturering och övergripande kundkontakter. Vi är flera som vill ha andra arbetsuppgifter. Vi har haft uppe på möten att införa kombinationstjänster, städ/postutdelning/vaktmästeri. Men det är postutdelare och vaktmästare inte så pigga på... och jag förstår dem, vem vill "byta ner sig" till städning. De flesta som fått anställning här är tyvärr så nöjda med sina jobb att de kan bli kvar på tjänsten i årtionden... Så det är inte så ofta en tjänst blir ledig. :-/

Så jag ser att söka nytt jobb som den enda chansen till att få andra arbetsuppgifter.
Svar på tråden Vill byta jobb