• orkide75

Råd om vuxen son som knarkar

Hej,

Min som är 21 år och har flyttat hemifrån för c:a 2år sedan. Nu visar det sig att han och hans flickvän som är 25 år håller på med droger/hash. Vad jag vet iaf, kan ha blivit värre saker. Han har blivit väldigt förändrad den senaste tiden, osocial och vill inte umgås med någon utom flickvännen. Hon har sedan tidigare en dotter på 3år och en gång åkte jag förbi oanmäld. Då satt dom inne och rökte på och dottern låg och sov i rummet bredvid.
    Jag undrar om någon har erfarenhet och vad man kan göra eller inte göra, min tanke har varit att åka förbi ofta och störa dom, risken finns att jag gör mig ovänn med honom ordentligt då.
    Ska man hålla sig borta eller ständigt störa? Har ingen erfarnehet av detta.
    Behöver hjälp och råd, borde gjort detta för länge sedan.

/Orolig mamma

• Svar på tråden Råd om vuxen son som knarkar
  • Anonym (Flaskhals)

Du ska absolut tala om att du vet vad som pågår. Sen, som vanligt, för ditt eget välbefinnande, inse att du inte kan "hjälpa" på något sätt.
    Eftersom han är så ung så finns det en god risk att han växer ur missbruket, om inte, måste du ställa ultimatum och vara besvärlig på det sättet.
    - "Kom inte hit och lukta hasch, din jävla pundare".

• orkide75
    Förstår vad du menar, men nu är det så att han kommer inte hem till oss så ofta. han kommer när man frågat flera gånger och har man tur så kommer han till ens födelsedag. Han skickar ibland sms att han vill låna 100 kr till små saker och jag tror det är något annat, så jag åker dit med en mat kasse när jag vet att dottern är där. Man får inte komma oanmäld får då blir det ett jävla liv på hans flickvän. Tror du att det är bra att åka ditt oftare och störa deras knark näste oftare så de tycker de är lite jobbigt eller har någon någon bra ide på försök innan jag ger upp helt.
  • orkide75

Vore tacksam om någon gav ett eller två bra tips , som själva varit men om en liknande situation. Tack på förhand. 

• orkide75

Så jag ska bara låta dem falla helt och barnet ska jag  inte bry mig om det? det låter ju helt inte okej ,de måste finnas något man kan göra snälla någon som kan ge något tips.

• Dr Nail

Det måste finnas ett sätt att få honom att göra slut med den där bruden. Min känsla är att det är hon som är roten till det onda.

• Anonym (Nnn)
    orkide75 skrev 2016-02-20 12:03:44 följande:

Så jag ska bara låta dem falla helt och barnet ska jag  inte bry mig om det? det låter ju helt inte okej ,de måste finnas något man kan göra snälla någon som kan ge något tips.

Du ska absolut INTE köpa mat och "underlätta" deras missbruk. Har de knarkat upp pengarna så att de inte kan köpa mat så ska de inte ha barn! Det låter hårt men tro mig - du gör INGET gott genom att täcka upp för deras brister. Vad du däremot SKA göra är att fortsätta anmäla varje gång du upplever något oroande kring barnet. Det är inte för att jävlas - alla föräldrar har möjlighet att få hjälp och stöd från soc för att bli fria från sitt missbruk. Målsättningen är ALDRIG att ta barn ifrån föräldrar. Nu underlättar du för din son och hans sambo att fortsätta missbruka och jag förstår att du naturligtvis gör det av omtanke om din son och hans familj, du är inte ensam i denna problematik. Sök hjälp och stöd i någon anhörigförening!
  • orkide75

Ja det tror vi oxå, ska man se till att hon avskyr oss ännu mer och det kommer kanske tillslut tära på deras förhållande helt. Han säger att det är bara hans fel att de bråkar med varandra men det är väl två som skapar ett bråk inte bara en. men vi träffas för sällan så jag har försökt hålla mig som vän med hans tjej för att inte skapa mer bråk för deras skull. men inser att de spelar ingen roll, hon tycker i allafall bara att allt är hans fel och att vi inte duger och hon vill inte träffa oss så mycket. det är nog bara när det är i mest knipa som hon försöker låtsas att vi är okej. detta gör så att min son säger ofta att de inte hinner komma eller att det har mycket nu som händer i deras liv. 

• Lilla Gs mamma

[quote=76358093][quote-nick]orkide75 skrev 2016-02-20 11:27:55 följande:[/quote-nick]Vi har anmält men det vet inte att det var vi.[/

Det var bra gjort. Förstår att det måste ha varit tufft, men det enda rätta.

• Anonym (Nnn)
    orkide75 skrev 2016-02-20 12:28:10 följande:

Ja det tror vi oxå, ska man se till att hon avskyr oss ännu mer och det kommer kanske tillslut tära på deras förhållande helt. Han säger att det är bara hans fel att de bråkar med varandra men det är väl två som skapar ett bråk inte bara en. men vi träffas för sällan så jag har försökt hålla mig som vän med hans tjej för att inte skapa mer bråk för deras skull. men inser att de spelar ingen roll, hon tycker i allafall bara att allt är hans fel och att vi inte duger och hon vill inte träffa oss så mycket. det är nog bara när det är i mest knipa som hon försöker låtsas att vi är okej. detta gör så att min son säger ofta att de inte hinner komma eller att det har mycket nu som händer i deras liv. 

Hon avskyr ju inte er för att "ni är ni". Hon har en missbruksproblematik och det förändrar ens personlighet. Försök att inte tycka illa om henne, utan förhåll er neutrala. Du ska fokusera på att rädda DITT barn. När det gäller den lilla flickan är det inte ert problem på annat sätt än att ni ska slå larm VARJE GÅNG ni ser att hon kan råka illa ut eller far illa på något sätt. Ser ni att hon svävar i akut fara så måste ni självfallet ingripa!

En 21-åring är vuxen i lagens mening men hjärnan är faktiskt inte helt utvecklad i den åldern och trots allt - han är DITT barn.

Har sett en nära anhörig gå under i exakt samma situation som din son och det är INTE roligt!

Vänd dig till Al-Anon som är en förening för anhöriga till missbrukare. Du kommer att kunna få jättebra råd helt anonymt. De är experter och vet vad de pratar om!
  • Anonym (nn)

Hej TS. Bra att du som mamma kan erkänna att din son har problem. Det är många som inte klarar av det. Jag är anhörig till missbrukare. Jag har tre stycken som står mig väldigt nära som har missbruksproblem. Jag känner ofta att jag står ensam. Min mamma är missbrukare, min bror är missbrukare, och min man/ex man är missbrukare. Det tog väldigt lång tid innan min svärmor kunde erkänna att hennes son har problem. Hon såg det klart och tydligt, men valde att blunda för problemen. Jag önskade många gånger att hon skulle se och förstå hur illa det var. Jag hade behövt mer stöd från henne. Det absolut värsta var för omkring 3-4 år sen då jag valde att anmäla oss själva till socialen och jag fick ingen hjälp. Då handlade det om både missbruk och försäljning av narkotika. Socialen valde att inte göra nån utredning trots att problemen var ENORMA. Jag ansåg att dom gjorde ett tjänstefel och jag anmälde kommunen men inget hände med det.

Jag tycker du ska vara rak mot din son och hans flickvän att du vet och att du inte kommer tveka att göra en anmälan till soc för barnets skull. Det finns bruk, riskbruk och missbruk. Alla dessa har en sak gemensamt: Det är lika illa och lika farligt för det handlar om att sabba hjärnan. Och det är kostsamt. Risken finns att för kunna ha råd att röka så måste man kanske börja sälja. Och då blir polisen inkopplad förr eller senare, oavsett hur smart säljaren är. Eller så kan man krita och då bygger man till sist ett berg av skulder för allt ska betalas tillbaka också. Ger man sig in i affärer med fel folk kommer man till sist få känna på den bittra verkligheten. Man vill inte bli skuldsatt hos fel personer. Jag skulle kunna skriva en hel novell men jag ska ge mig nu.

Ge inte din son pengar om han ber om det. Det kommer antagligen gå till knark eller skulder. Och blir han skuldsatt och du hjälper honom med pengar kommer han aldrig att lära sig att ta ansvar för det han gör för han vet att du alltid ställer upp.

Om du ser att han är påverkad, låtsas inte som att du inte ser det. Påpeka utan att låta aggressiv att du ser att han är påverkad, och att du inte tycker det är okej med tanke på att han har barn.

Var jobbig mot honom men på ett bra sätt. Erbjud hjälp att vara barnvakt om han behöver läggas in på avgiftning. Nu kanske det "bara" handlar om hasch. Men risken finns att när effekten försvinner så kommer han gå över till andra saker.

Det är ditt barnbarn det handlar om. Tillåt inte att hennes barndom blir förstörd pga sin pappas riskbruk. Du måste kontakta soc och du måste kunna stå för att du gjort det också. Var ärlig mot din son om du bestämmer dig för att anmäla. Och tala om att det gör det av kärlek till honom och till ditt barnbarn.

• Anonym (nn)

Förlåt. Såg nu att det är hennes barn sen tidigare. Ber om ursäkt :)

• orkide75

Förstår hur du tänker, men hon skyller på sin ADHD därför har hon problem med människor och att träffa nya människor och de som kommer in i sitt liv, de ser hon till att  bli ovän med och jag tror inte hon ser att hon kan vara den som ställer till det och startar intriger. Hon pratar först tänker sen och det kan vara vanligt när man har ADHD, Men hon verkar inte heller vilja ta tag i den delen, har trott att hon själv medicinerar sig och hon säger till mig att hon slutat och inte håller på med detta länge men att min son gör det. Jag tror att hon ljuger för att rädda sitt eget skin och för att hon är rädd att någon ska ta hennes dotter, vilket jag hoppas på att det gör om det är värre än jag tror. Jag har inte träffar henne sen julafton när vi sågs i 2 tim.

• orkide75

Han har även hamnat hos kronofogden nu och de letar efter honom , så det känns ju inte som detta är påväg åt rätt håll, vi tänkte hjälpa honom ringa jobbiga samtal om räkningar men kanske lika bra att låta honom falla tyvärr.

Svar på tråden Råd om vuxen son som knarkar