Hjälp mig starta upp mtt bloggprojekt i matekonomi
Jag har tänkt det många gånger. Jag har börjat lite smått förut. Jag har säkert till och med skrivit om det här på FL. Nu efter några diskussioner här på forumet om mat och ekonomi så tänker jag göra slag i saken, på allvar.
Det är ju så, som ni säkert vet, att konsumentverket har räknat ut vad mat bör kosta per månad. Det ni kanske INTE vet är att de har en månadsmeny, som de baserar sin uträkning på. Eller så vet ni det. Det är bra.
Jag tänker att jag ska utsätta 2-4 fiktiva familjer för denna ekonomi och matsedel i 3 månader. Varför tre? Helt enkelt för att jämna ut det. Jag gissar att summan för mat inte är beräknad för att det är helt tomt i skafferiet, att man inte har basvaror. Därför tänker jag även lägga till en liten summa för basvaror första månaden.
Eftersom det handlar om fiktiva familjer och priserna kommer tas från näthandlar så blir det naturligtvis aningens tillrättalagt. Jag kommer försöka räkna så gott det går med svinn från grönsaker och frukt (10% rakt av across the board, tänkte jag), ingen kommer äta mer än normalportioner, inget som helst spill, mm. Men det är nog bara till konsumentverkets fördel =P
Hur som haver, önskar jag nu 1) feedback på idén (och gärna förslag som ni har) och 2) några fiktiva familjer om 1-8 personer. Förslag på ålder är ett måste, då jag måste räkna ut vad de ska ha för matkostnader, mend e får även ha små egenheter, till exempel "Lisa äter bara mandariner till frukt" eller "Sture köper alltid det som har lägst pris till sin familj. Dock inga krångliga allergier/intoleranser/dieter. Alla ska äta normalkost. Jag KAN sträcka mig till laktosfritt, för det finns det kostnadsberäkning och meny för.
Jag hoppas att någon finner det intressant och kan ge mig lite förslag. Tack på förhand.