• Aniiee

Hjälp mig starta upp mtt bloggprojekt i matekonomi

Jag har tänkt det många gånger. Jag har börjat lite smått förut. Jag har säkert till och med skrivit om det här på FL. Nu efter några diskussioner här på forumet om mat och ekonomi så tänker jag göra slag i saken, på allvar. 

Det är ju så, som ni säkert vet, att konsumentverket har räknat ut vad mat bör kosta per månad. Det ni kanske INTE vet är att de har en månadsmeny, som de baserar sin uträkning på. Eller så vet ni det. Det är bra. 

Jag tänker att jag ska utsätta 2-4 fiktiva familjer för denna ekonomi och matsedel i 3 månader. Varför tre? Helt enkelt för att jämna ut det. Jag gissar att summan för mat inte är beräknad för att det är helt tomt i skafferiet, att man inte har basvaror. Därför tänker jag även lägga till en liten summa för basvaror första månaden.

Eftersom det handlar om fiktiva familjer och priserna kommer tas från näthandlar så blir det naturligtvis aningens tillrättalagt. Jag kommer försöka räkna så gott det går med svinn från grönsaker och frukt (10% rakt av across the board, tänkte jag), ingen kommer äta mer än normalportioner, inget som helst spill, mm. Men det är nog bara till konsumentverkets fördel =P

Hur som haver, önskar jag nu 1) feedback på idén (och gärna förslag som ni har) och 2) några fiktiva familjer om 1-8 personer. Förslag på ålder är ett måste, då jag måste räkna ut vad de ska ha för matkostnader, mend e får även ha små egenheter, till exempel "Lisa äter bara mandariner till frukt" eller "Sture köper alltid det som har lägst pris till sin familj. Dock inga krångliga allergier/intoleranser/dieter. Alla ska äta normalkost. Jag KAN sträcka mig till laktosfritt, för det finns det kostnadsberäkning och meny för.

Jag hoppas att någon finner det intressant och kan ge mig lite förslag. Tack på förhand.

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Svar på tråden Hjälp mig starta upp mtt bloggprojekt i matekonomi
  • Carambolan

Varför fiktiva? Är det en helt vedervärdig meny de utgår från? Känns som att det borde gå att hitta en handfull riktiga familjer som kan tänka sig att testa och blogga om sina erfarenheter annars :)

• Aniiee
    Carambolan skrev 2016-02-20 13:45:28 följande:

Varför fiktiva? Är det en helt vedervärdig meny de utgår från? Känns som att det borde gå att hitta en handfull riktiga familjer som kan tänka sig att testa och blogga om sina erfarenheter annars :)

För att det här är mitt räkneprojekt, därför fiktiva. Inga variabler så som spontan tacomiddag eller farmors födelsedag får förekomma (kalla mig kontrollfreak) Men nej, det är inte en helt vedervärdig meny, den är rätt vanlig, men å andra sidan tror jag inte att någon riktig familj skulle vilja äta exakt samma meny 3 månader i rad. 

Om någon vill testa själv i sin familj, så be my guest. 
  • Almina

Vore intressant med en familj som, så långt det är möjligt, äter ekologiskt.

Gällande basvaror skulle du ju kunna beräkna hur stor del av paketet de förbrukar på tre månader, och sedan räkna med den delen av kostnaden.

Lite OT: Hur beräknar Konsumentverket kostnaden för bebisar? Tänker att matkostnaden beror rätt mycket på om man ammar eller ger ersättning...

Jag skulle gärna se en småbarnsfamilj, tex två föräldrar och två barn på 3 månader respektive 3 år.

• Aniiee
    Almina skrev 2016-02-20 19:35:00 följande:

Vore intressant med en familj som, så långt det är möjligt, äter ekologiskt.

Gällande basvaror skulle du ju kunna beräkna hur stor del av paketet de förbrukar på tre månader, och sedan räkna med den delen av kostnaden.

Lite OT: Hur beräknar Konsumentverket kostnaden för bebisar? Tänker att matkostnaden beror rätt mycket på om man ammar eller ger ersättning...

Jag skulle gärna se en småbarnsfamilj, tex två föräldrar och två barn på 3 månader respektive 3 år.

Tack för förslag =)

Ja, basvarorna kommer naturligtvis räknas med, både i inköpskostnader (när saker tar slut) och i portionspriser. Frågan är snarare "för hur mycket finns redan basvaror hemma innan vi börjar". Men, men, det kanske är lika bra att börja på 0. 

Konsumentverket räknar på att barn inte kostar alls i mat de första 6 månaderna, och mellan 6 och 11 månader beräknas 760 kr/månad. Jag kan inte avgöra om det är mycket eller lite, faktiskt. Jag ska leta efter noggrannare information om detta, och hittar jag ingen så tänker jag maila dem.
  • Aniiee

Inte världens gensvar direkt, men jag har i alla fall börjat.

Eftersom jag är helt fantasilös blev det så här med familjerna: 
    Jag bestämde att det skulle bli 4 familjer, och efter lite grävande så hittade jag en generator på webben, kopplad till Harry Potter. Wow... Så jag funderade på hur ett Hogwartshus skulle tänka om mat (om hus kunde tänka....). Det gick sådär, men jag kom i alla fall fram till något. Efternamnen räknade jag fram i bokhyllan och förnamnen och åldrarna kommer direkt från generatorn

Familjen Williams (Månader: August September October)
    Pappa: Augustus, 32 år
    Mamma: Emelie, 31år
    Son: Tony, 11 år
    Dotter: Athena, 9år
    Dotter: Perla, 7 år
    Summa, matpengar: Augusti: 7990 kr (barn+1 förälder semester till 17e), September: 7110kr (barn +1 förälder 1 studiedag), Oktober 7130 kr (1 dag semester (höstlov)) Athena och Perla äter mellis I skolan/på fritids, barnen äter lunch I skolan, båda föräldrarna har separate lunchbuget.
    Egenhet: Köper bara det dyraste och ingen färdigmat.
    Egenhet: Köper bara det billigaste
    Summa matpengar: Maj 4460, Juni 4460, Juli 4500
    Egenheter: Lagar alltid 4 portioner eller mer (när möjligt), Alltid eko/reko, gör matlådor
    Dotter: Linda 3 år
    Summa Matpengar: Juli 4320, Augusti 4320, September 4320
    Egenheter: Balanserar billigt/dyrt, eko/konventionellt.

Så, nu är det bara resten kvar......
Svar på tråden Hjälp mig starta upp mtt bloggprojekt i matekonomi