"vanlig massage", "hälsa och välmående utan sexuell grund" och "två normala människor" då?
"Givaren", "mottagaren", betraktaren eller lagen?
Kan inte en "vanlig massage" vara sensuell och uppeggande, även utan "happy ending"?
Om en "vanlig massage" skulle avslutas med att massören duschade dig då, inkl. ditt könsorgan, skulle det förändra något, eller ingenting?
Det är ju vad man ibland gör i vården och då anses det naturligt, trots att det kallas "intimhygien".
Om man vänder på resonemanget: om en dusch inom vården avslutades med massage, vore det konstigt för dig?
"Om du ligger och blir kåt av att bli masserad och ser något sexuellt i det hela utan att massösen är inblandad frivilligt i dina sexuella fantasier, inte prostitution utan du som går över gränsen för vad som är ok"
Vilken gräns går jag eller någon annan över, om vi skulle råka ha sådana fantasier? Gråzons-gränsen?
Vilka tankar menar du är ok under t.ex. massage eller "intimhygien"?
Hur kan du säkerställa att en person inte blir ofrivilligt inblandad i någon annans fantasier?
Tips: det är i princip omöjligt men ett första steg vore väl att hålla nakenhet privat (t.ex. genom att låta robotar sköta "intimhygien") och att kalla halvprostitution för vad det är?
Parallell, om du skulle gå till en prostituerad och inte känns något sexuellt, vad skulle du kalla det då?
"Kan du inte skilja på de olika så behöver du hjälp...."
Därför att?
Är du psykolog eller "bara" självutnämnd sådan?
Dansare:
De utövar ett yrke, menar du? Ibland heter det att "äkta" prostitution (/helprostitution) är "världens äldsta yrke", så vari ligger skillnaden?
Är själva ordet "yrke" någon sorts garant för seriositet eller kvalitet?
Det sägs t.ex. att vissa "papperslösa" arbetar under slavliknande förhållanden. Där är "yrke" åtminstone liktydigt med "slaveri".
"Du som kund kan bli upphetsad och eggad av deras uppträdande, i mina ögon inte otrohet en med strippor även om kanske inte det charmigaste man kan göra att ränna på Strippklubb. Men upphetsningen är ensidig och så även det sexuella."
Så det är enligt dig inte att räkna som otrohet, trots det sexuella inslaget? Intressant och antagligen ganska subjektivt. Tror du att din partner är av samma uppfattning?
Och om det skulle ingå "vanlig massage" i samband med dansen, eller dusch med intimhygien? Skulle det förändra något?
"Ser du det som prostitution visar det att du har dålig insyn och dålig människosyn."
Tycker du??? Dålig insyn i vad? Dålig människosyn på vilket sätt?
Tvärtom tycker jag att man ska kalla saker vid dess rätta namn! Dans som har uppenbart sexuella inslag, såsom striptease, bör kallas halvprostitution. Och all beröring av könsorgan, med undantag för "vanligt blöjbyte" på barn, akuta underlivsbesvär och förlossningar, är sex.
"Kan du inte skillnaden på Prostitution och dans... ja då behöver du som sagt hjälp...."
Nej, det är ju ganska svårt, särskilt den sortens dans du beskriver, som ofta är intimt kopplad till helprostitution. Och det är nog snarare samhället som behöver hjälp.
Samhället med sina "utmaningar", istället för problem, etc.
Vårdbiträde/USK/Gynekolog/Urolog:
"De är där för att VÅRDA."
Hur definierar du "vårda"?
Det är ett rätt otydligt begrepp, är det inte?
Ungefär som ordet "hemtjänst" och vad som ingår där.
En "helprostituerad" (/"sexarbetare"/"sexsamarit") kan använda liknande argument: "jag är här för att HJÄLPA".
"Rör de någons nedre regioner så det INTE sexuellt.".
Varför? Därför att du eller någon annan, som bekänner sig till "vårdbubblans" ganska annorlunda verklighetsuppfattning, har bestämt det?
Vem har bestämt att just illusionen om att vården är ett område och skyddad verkstad, utan sexuella känslor, ska vara sann?
Bara för att en person iklär sig en vit eller grön rock, blå eller röd skjorta, etc, så upphör automagiskt alla sexuella känslor?
Ett lämpligt ord är: teater!
Jämför t.ex. med hur det fungerar i simhallar.
"Och kan du inte se skillnaden mellan DET och Prostitution är du inte ens lämplig att vara ute bland folk....."
"Tack" för den "konstruktiva" upplysningen men jag kan ju säga motsvarande om dig: om du anser att prostitution/inte prostitution, sex/inte sex, våldtäkt/inte våldtäkt, rasism/inte rasism, m.m. är som svart eller vitt och tycker att samhället är tydligt, så är du ganska inskränkt.
Och hur tänker du åtgärda "problemet" med om jag skulle råka vara "ute bland folk"?
Hemsamariter som gör sexuella tjänster:
på den punkten är vi faktiskt överens, även om inte alla betraktar det som prostitution, utan snarare som en sorts VÅRD. Återigen: gråzonen, som tråden handlar om.
"Kan du nu försöka se skillnader mellan de olika sakerna??"
Ditt svar har inte precis underlättat. Tvärtom bekräftat det som jag redan visste eller antog.
Fast det finns inget för mig att försöka se. Jag vore tvärtom glad om du kunde försöka se likheterna mellan de yrken jag räknade upp och "helprostitution".
Det sägs ibland att "sexuella känslor sitter i hjärnan", vilket bidrar till gråzonen.
"Eller har du svårt med dina lustar??"
Jämfört med vem? Dig? Omöjligt för mig att besvara.
Vad skulle det innebära i praktiken?
"Eller kanske är du svartsjuk för att din partner jobbar inom vården och tvättar och hjälper folk även i det intima området och för att din svartsjuka inte skall verka så sjuk så försöker du vända det hela??"
Hurdå "vända på det hela"?
På vilket sätt vore en sådan svartsjuka sjuk? (tautologi, "kaka på kaka") Tråden lades in under "otrohet" och jag anser absolut att det innebär otrohet, om ens partner utför intima handlingar på andra personer, bakom ens rygg, oavsett sammanhang!
På vilket sätt menar du att det innebär mindre otrohet än "riktig" sex? En sorts minimigräns för sex (även i lagens mening) brukar vanligtvis gå vid att röra någon annans könsorgan.
Då borde den gälla undantagslöst, snarare än godtyckligt. Så att det blir tydligt och utrymme inte lämnas för subjektiva tolkningar.
Var går din minimigräns för "sex"?
F.ö. är det bara inom människosläktet som "svartsjuka" anses vara en sorts "sjuka" och problem. Varför säger man inte om hundar eller katter, som markerar revir, att de är svartsjuka?
Aldrig funderat över det?
"Om så är fallet... SÖK HJÄLP!!!"
Du verkar vara väldigt mån om det, eftersom det upprepades två gånger och nu skrivs med VERSALER, men jag undrar snarare: vad har du för problem?
Du tycker att den som, till skillnad från dig, inte håller med om att gråzonen bör betraktas som svart eller vitt är "ett pervo", vilket är mindre smickrande.
Tänk om det är tvärtom då: att den som, i likhet med dig, inte ser att gråzonen är just en gråzon, med olika nyanser, liksom det mesta i tillvaron, är pervot ifråga?
Tänk om det råkar vara så att många av dem som söker sig till yrken inom "vården", massage och "dans" gör det p.g.a. egoistiska, låt vara omedvetna, skäl, såsom att de har ett outtömligt, kanske sjukligt, behov av fysisk, intim beröring och att känna att de befinner sig i maktposition över t.ex. en svag och sjuk patient?
Tänk om de aldrig lämnade "leka med dockor"- och "mamma, pappa, barn"-stadiet bakom sig?
Tänk om det är de som är de verkliga "pervona" i sammanhanget?