• SeethroughPsyche

Den öppna halvprostitutionen

Man talar ibland om den öppna resp. dolda prostitutionen
    Med öppen prostitution menas oftast t.ex. gatuprostitution, medan det med dold prostitution menas t.ex nätprostitution.

Vad jag nu undrar är hur ni ser på det, som jag har kommit att benämna:
    halvprostitution, som nästan alltid är öppen.

Tillåt mig att utveckla.
    Vad menar jag med halvprostitution?
    Handlingar, som utförs mot eller utan betalning och som inbegriper nakenhet och/eller intim beröring av egen eller annans kropp.

T.ex. yrken som dessa:

massör/massös
    "dansös" på "klubbar"
    vårdbiträde/undersköterska
    gynekolog/urolog.

Vad är det som tänks rättfärdiga denna halvprostitution och göra den etiskt och moraliskt försvarbar?
    Är det betalningen, d.v.s. den ekonomiska transaktionen, som ofta förekommer mellan köpare och säljare?

Den frågan kan även ställas om "vanlig" prostitution (/helprostitituion).
    Om transaktionen uteblir, är handlingen i sin ordning då?
    Om någon t.ex. är gynekolog eller urolog på hobbybasis, utan att ta emot betalningar, är det då att anse som ok?

Jag är nyfiken på vad som motiverar säljare av halvprostitution att fortsätta sitt värv, som om det vore den naturligaste sak i världen och hur de ser på sina arbetsuppgifter, t.ex. att följa med främlingar in på toaletten, utföra "nedre hygien", dusch, o.s.v. Och hur de ser på otrohet och sina ev. partners.

Det finns ytterligare en dimension av detta ämne och det är sexhjälp åt fysiskt eller psykiskt handikappade (s.k. "sexsamariter"). Hur vanligt förekommande är det i Sverige?

Är det något, som är ett krav på vissa arbetsplatser?
    Var går gränsen mellan "brukarens" och personalens integritet?

Det finns även en dimension av otrohet i sammanhanget.
    Varken personalens eller "brukarens" ev. partner gillar kanske tanken och det faktum att ens respektive tar emot eller ger "nedre hygien".

Nyfiken på att höra hur ni som är "halvprostituerade" själva ser på saken.
    Vad vinner ni och vad offrar ni genom era tjänster?
    Är det värt pengarna att vara notoriskt otrogen genom ert yrke?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-26 10:45
    OBS!
    Konstruktiv kritik emotses.
    Personangrepp och trollkommentarer undanbedes.
    Ska det behöva vara så svårt?
  • Svar på tråden Den öppna halvprostitutionen
  • Anonym (???)

Jag hänger inte riktigt med i din logik, ts.

Jag håller med när det gäller striptease.

Men inom vården förstår jag inte. Det är ganska enkelt. Någon behöver hjälper med en medicinsk åkomma, man går till läkare/ssk som har rätt expertis och får hjälpen man behöver. Varför har det med sex att göra för dig?

Detsamma gäller ju för intimhygien. Det är ju bara folk som inte klara av att sköta dem själv som får hjälp. Inte heller här förstår jag kopplingen till sex.

Sen kan man ju såklart inte garantera att det inte finns individer som tänder på det, oavsett om det är vårdpersonalen eller patienten det gäller.

Men det gäller ju alla andra människor också.

Hur kan du veta att inte skoförsäljaren har en fotfetishism, och fantiserar sexuellt om sina kunder?

• Anonym (anonym)
    SeethroughPsyche skrev 2016-02-27 13:48:35 följande:
    Massage:
    "Är det däremot en vanlig massage för hälsa och välmående utan sexuell grund mellan två normala människor så har det INGET med prostitution att göra."

Vem tänks avgöra det där med:
    "vanlig massage", "hälsa och välmående utan sexuell grund" och "två normala människor" då?
    "Givaren", "mottagaren", betraktaren eller lagen?

Kan inte en "vanlig massage" vara sensuell och uppeggande, även utan "happy ending"?

Om en "vanlig massage" skulle avslutas med att massören duschade dig då, inkl. ditt könsorgan, skulle det förändra något, eller ingenting?

Det är ju vad man ibland gör i vården och då anses det naturligt, trots att det kallas "intimhygien".

Om man vänder på resonemanget: om en dusch inom vården avslutades med massage, vore det konstigt för dig?

"Om du ligger och blir kåt av att bli masserad och ser något sexuellt i det hela utan att massösen är inblandad frivilligt i dina sexuella fantasier, inte prostitution utan du som går över gränsen för vad som är ok"

Vilken gräns går jag eller någon annan över, om vi skulle råka ha sådana fantasier? Gråzons-gränsen?

Vilka tankar menar du är ok under t.ex. massage eller "intimhygien"?

Hur kan du säkerställa att en person inte blir ofrivilligt inblandad i någon annans fantasier? 

Tips: det är i princip omöjligt men ett första steg vore väl att hålla nakenhet privat (t.ex. genom att låta robotar sköta "intimhygien") och att kalla halvprostitution för vad det är?

Parallell, om du skulle gå till en prostituerad och inte känns något sexuellt, vad skulle du kalla det då?

"Kan du inte skilja på de olika så behöver du hjälp...."
    Därför att?
    Är du psykolog eller "bara" självutnämnd sådan?
    Dansare:
    De utövar ett yrke, menar du? Ibland heter det att "äkta" prostitution (/helprostitution) är "världens äldsta yrke", så vari ligger skillnaden?

Är själva ordet "yrke" någon sorts garant för seriositet eller kvalitet?

Det sägs t.ex. att vissa "papperslösa" arbetar under slavliknande förhållanden. Där är "yrke" åtminstone liktydigt med "slaveri".

"Du som kund kan bli upphetsad och eggad av deras uppträdande, i mina ögon inte otrohet en med strippor även om kanske inte det charmigaste man kan göra att ränna på Strippklubb. Men upphetsningen är ensidig och så även det sexuella."

Så det är enligt dig inte att räkna som otrohet, trots det sexuella inslaget? Intressant och antagligen ganska subjektivt. Tror du att din partner är av samma uppfattning?

Och om det skulle ingå "vanlig massage" i samband med dansen, eller dusch med intimhygien? Skulle det förändra något? 

"Ser du det som prostitution visar det att du har dålig insyn och dålig människosyn."

Tycker du??? Dålig insyn i vad? Dålig människosyn på vilket sätt?

Tvärtom tycker jag att man ska kalla saker vid dess rätta namn! Dans som har uppenbart sexuella inslag, såsom striptease, bör kallas halvprostitution. Och all beröring av könsorgan, med undantag för "vanligt blöjbyte" på barn, akuta underlivsbesvär och förlossningar, är sex.

"Kan du inte skillnaden på Prostitution och dans... ja då behöver du som sagt hjälp...."

Nej, det är ju ganska svårt, särskilt den sortens dans du beskriver, som ofta är intimt kopplad till helprostitution. Och det är nog snarare samhället som behöver hjälp.

Samhället med sina "utmaningar", istället för problem, etc.
    Vårdbiträde/USK/Gynekolog/Urolog:
    "De är där för att VÅRDA."
    Hur definierar du "vårda"?
    Det är ett rätt otydligt begrepp, är det inte?

Ungefär som ordet "hemtjänst" och vad som ingår där.

En "helprostituerad" (/"sexarbetare"/"sexsamarit") kan använda liknande argument: "jag är här för att HJÄLPA".

"Rör de någons nedre regioner så det INTE sexuellt.".

Varför? Därför att du eller någon annan, som bekänner sig till "vårdbubblans" ganska annorlunda verklighetsuppfattning, har bestämt det?

Vem har bestämt att just illusionen om att vården är ett område och skyddad verkstad, utan sexuella känslor, ska vara sann?

Bara för att en person iklär sig en vit eller grön rock, blå eller röd skjorta, etc, så upphör automagiskt alla sexuella känslor?

Ett lämpligt ord är: teater!
    Jämför t.ex. med hur det fungerar i simhallar.

"Och kan du inte se skillnaden mellan DET och Prostitution är du inte ens lämplig att vara ute bland folk....."

"Tack" för den "konstruktiva" upplysningen men jag kan ju säga motsvarande om dig: om du anser att prostitution/inte prostitution, sex/inte sex, våldtäkt/inte våldtäkt, rasism/inte rasism, m.m. är som svart eller vitt och tycker att samhället är tydligt, så är du ganska inskränkt.
    Och hur tänker du åtgärda "problemet" med om jag skulle råka vara "ute bland folk"?

Hemsamariter som gör sexuella tjänster:
    på den punkten är vi faktiskt överens, även om inte alla betraktar det som prostitution, utan snarare som en sorts VÅRD. Återigen: gråzonen, som tråden handlar om.
    "Kan du nu försöka se skillnader mellan de olika sakerna??"

Ditt svar har inte precis underlättat. Tvärtom bekräftat det som jag redan visste eller antog.

Fast det finns inget för mig att försöka se. Jag vore tvärtom glad om du kunde försöka se likheterna mellan de yrken jag räknade upp och "helprostitution".

Det sägs ibland att "sexuella känslor sitter i hjärnan", vilket bidrar till gråzonen.

"Eller har du svårt med dina lustar??"
    Jämfört med vem? Dig? Omöjligt för mig att besvara.

Vad skulle det innebära i praktiken?

"Eller kanske är du svartsjuk för att din partner jobbar inom vården och tvättar och hjälper folk även i det intima området och för att din svartsjuka inte skall verka så sjuk så försöker du vända det hela??"

Hurdå "vända på det hela"?
    På vilket sätt vore en sådan svartsjuka sjuk? (tautologi, "kaka på kaka") Tråden lades in under "otrohet" och jag anser absolut att det innebär otrohet, om ens partner utför intima handlingar på andra personer, bakom ens rygg, oavsett sammanhang!

På vilket sätt menar du att det innebär mindre otrohet än "riktig" sex? En sorts minimigräns för sex (även i lagens mening) brukar vanligtvis gå vid att röra någon annans könsorgan.

Då borde den gälla undantagslöst, snarare än godtyckligt. Så att det blir tydligt och utrymme inte lämnas för subjektiva tolkningar.

Var går din minimigräns för "sex"?
    F.ö. är det bara inom människosläktet som "svartsjuka" anses vara en sorts "sjuka" och problem. Varför säger man inte om hundar eller katter, som markerar revir, att de är svartsjuka?
    Aldrig funderat över det?

"Om så är fallet... SÖK HJÄLP!!!"
    Du verkar vara väldigt mån om det, eftersom det upprepades två gånger och nu skrivs med VERSALER, men jag undrar snarare: vad har du för problem?
    Du tycker att den som, till skillnad från dig, inte håller med om att gråzonen bör betraktas som svart eller vitt är "ett pervo", vilket är mindre smickrande.
    Tänk om det är tvärtom då: att den som, i likhet med dig, inte ser att gråzonen är just en gråzon, med olika nyanser, liksom det mesta i tillvaron, är pervot ifråga?
    Tänk om det råkar vara så att många av dem som söker sig till yrken inom "vården", massage och "dans" gör det p.g.a. egoistiska, låt vara omedvetna, skäl, såsom att de har ett outtömligt, kanske sjukligt, behov av fysisk, intim beröring och att känna att de befinner sig i maktposition över t.ex. en svag och sjuk patient?
    Tänk om de aldrig lämnade "leka med dockor"- och "mamma, pappa, barn"-stadiet bakom sig?
    Tänk om det är de som är de verkliga "pervona" i sammanhanget?
    Du anser alltså att robotar ska sköta massage, kiropraktiker/naprapat/ sjukgymnastbehandling samt sköta hygienen hos patienter, funktionshindrade samt dementa och andra grupper som inte klarar av att hålla sig rena själva? 
    Du tror att sjukgymnaster och massörer som hjälper människor med frozen shoulder gör detta för att ge sexuell njutning till sina kunder, du tror att vårdpersonal som tvättar dementa människor väljer detta för att de njuter sexuellt av det?
  • mycketsaft

Gudasänd, är det du? Fast du har börjat med sexualitet istället för gudar och annat som inte finns?

• Aaaaah

Jag tror ts tycker han är otroligt smart som sett igenom det vi andra totalt missat. Grandios personlighetsstörning el. Dyl

• SeethroughPsyche
    Aaaaah skrev 2016-02-27 22:29:06 följande:

Jag tror ts tycker han är otroligt smart som sett igenom det vi andra totalt missat. Grandios personlighetsstörning el. Dyl

Eller så är du helt normalstörd? Som på "mifforadio"? Ja, det är klart, så kan ju världen också fungera, eller hur?
  • SeethroughPsyche
    mycketsaft skrev 2016-02-27 20:42:06 följande:

Gudasänd, är det du? Fast du har börjat med sexualitet istället för gudar och annat som inte finns?

Skulle du ha något problem med det?
  • SeethroughPsyche

mycketsaft skrev 2016-02-27 20:42:06 följande:

Anonym (enkelt om man inte är ett pervo) skrev 2016-02-27 14:32:55 följande:

Du lägger sexualitet där det inte finns, det är något du borde söka hjälp med för det är inte ett friskt tänk. Så enkelt är det!

Och jag måste bara fråga? Badhus? För mig är badhus och simhall något jag gör för träning och för att roa mig utan några som helst sexuella tankar. Det är för mig idioter som sexualiserar allt så fort de ser lite hud, det är inte den normale personen som sexualiserar allt, det är de som har någon form av sexuellstörning.

Du verkar besatt i det sexuella, har du fått någon diagnos för din störning? För i mina ögon är ditt tänk oroväckande eftersom folk med dessa störningar ofta begår övergrepp för att de inte kan skilja på vad som är sexuellt beteende och vad som inte är det utan tror att bara för att någon har bikini på sig så är det fritt fram. Eller som väljer att kalla dessa klassiska kvinnoyrken för prostitution (Alla kvinnor är horor i dina ögon??) Detta visar på dålig människo/kvinnosyn.Samt att du visar på att du inte är anpassad och fungerar i samhället utan borde vara under bevakning
    Varför accepterar du segregrerade omklädningsrum på badhus och simhallar?
    Det är väl bra att du tänker så här:
    "För mig är badhus och simhall något jag gör för träning och för att roa mig utan några som helst sexuella tankar."
    men verkligheten fungerar ju inte så!

De regler som styr segregrerade omklädningsrum lägger tydligen också sexualitet, där den inte finns, eller hur? Tror du på allvar att mina åsikter är ogenomtänkta?

Blir besviken på dig, som tänker så lågt om min tankeförmåga!

Sedan förminskar du dig själv, genom personangrepp:
    "Du verkar besatt i det sexuella, har du fått någon diagnos för din störning?".
    Jag kunde ställa samma fråga till dig men väljer, av respekt mot dig, att inte göra det.

Sedan mal du på:
    "För i mina ögon är ditt tänk oroväckande eftersom folk med dessa störningar ofta begår övergrepp för att de inte kan skilja på vad som är sexuellt beteende och vad som inte är det utan tror att bara för att någon har bikini på sig så är det fritt fram.".

Källor på det?
    Finns de i ditt huvud, eller även på annat håll?

"Eller som väljer att kalla dessa klassiska kvinnoyrken för prostitution (Alla kvinnor är horor i dina ögon??) Detta visar på dålig människo/kvinnosyn".

Eller så kan man omformulera det till frågeställningen:
    varför väljer så många kvinnor att arbeta som halvprostituerade?
    Vad betyder "vård" och "omsorg" i praktiken?

Det handlar allra minst om människosyn/kvinnosyn!
    Snarare om hur människor ser på vilka tjänster, som anses förnedrande eller acceptabla att utföra, i utbyte mot det relativa och godtyckliga, som i vardagligt tal kallas "pengar" (papperslappar, nollor och ettor, metallbitar, etc).

Du avslutade med:
    "Samt att du visar på att du inte är anpassad och fungerar i samhället utan borde vara under bevakning".
    Eftersom samhället finns till för att övervaka "missanpassade" oliktänkare?
    Borde då inte samhället även övervaka dig?

• Anonym (naken forbi?)

Inte läst hela tråden - vårdpersonal halvprostituerade?

Nej de gör ett jobb och som proffs ser de inget sexuellt i att röra vid kön/se patienter utan kläder etc.

I min ungdom behandlades jag med bla medicinska bad. På avdelningen arbetade mest åldre damer, 50 + som vårdbiträden.

En tjej var dock i min ålder, runt 25, En morgon när hon smörjed in mig, hela kroppen, berättade hon att hon taget hem en kille under helgen och de hade haft det trevlig. Plötsligt hade killen frågat om hon tyckte det var sexit att han var ogenerad naken. Hon blev direkt avtänd och förklarade att "Nakna karlar ser jag varje dag - av all åldrar, alla storlekar och alla modeller, - hundratals av dem". Det blev inget mer trevligt.

Kan faktiskt inte se att det är prostition om har med personer som måste vara nakna för t.ex en behandlig. Faktiskt inte heller om man arbetar naket eller lättklätt, som masörer, krokimodeller, strippor mfl ibland måste göra. 

• Anonym (asdf)

Brottsbalken:

"Den som mot ersättning skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse, döms - om inte gärningen är belagd med straff enligt brottsbalken - för köp av sexuella tjänster..."

Vad menas med en 'sexuell förbindelse' egentligen. Menar lagen själva beröringen av könsorgan eller syftar lagen till sexuell njutning?

Vissa kan ju få orgasmer genom att man stimulerar deras öron. Hur pass kriminellt är öronmassage om någon tänder på det? Och hur är det för dem som inte upplever sexuell njutning genom beröring av könsorganen. Är det ändå olagligt för dem att köpa könsorgansmassage?

• SeethroughPsyche
    Anonym (asdf) skrev 2016-09-11 13:18:25 följande:

Brottsbalken:

"Den som mot ersättning skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse, döms - om inte gärningen är belagd med straff enligt brottsbalken - för köp av sexuella tjänster..."

Vad menas med en 'sexuell förbindelse' egentligen. Menar lagen själva beröringen av könsorgan eller syftar lagen till sexuell njutning?

Vissa kan ju få orgasmer genom att man stimulerar deras öron. Hur pass kriminellt är öronmassage om någon tänder på det? Och hur är det för dem som inte upplever sexuell njutning genom beröring av könsorganen. Är det ändå olagligt för dem att köpa könsorgansmassage?

Ursäkta sent svar.
    Läs gärna mitt senare inlägg om "prostitution" (tyvärr felstavat i rubriken).
    Ja, vad menas med "sexuell förbindelse"? Ingen vet?
    Det du tar upp om öron är intressant!
    Vem är det, som ytterst avgör, vad som är "godkänd" "sexuell njutning"?

Sedan tog du upp: "dem som inte upplever sexuell njutning genom beröring av könsorganen.".
    Ja, vad gäller för dem? Men varför skulle deì såfall "köpa könsorgansmassage?"?
    Du kanske vet mer om den saken?
Svar på tråden Den öppna halvprostitutionen