• Bonisagus

Engelskaundervisning för sexåring

Vi bor just nu i ett icke-EU land, men planerar att flytta till Stockholm (eller möjligen Göteborg) om halvtannat år. Vår femåriga dotter pratar majoritetsspråket här och svenska, men lär sig också en hel del engelska som tredjespråk genom en duktig förskolefröken. I Sverige kommer hon ju gå i svensksåråkig förskoleklass och sedan skola. 

Vad finns det för bra alternativ till att träna sexåringars engelska i Stockholm (eller Göteborg). Antingen socialt med andra barn eller i mer regelrätt undervisning. Eller en blandning. 

• Svar på tråden Engelskaundervisning för sexåring
  • Mrs Moneybags

I Stockholm finns det ju flera engelska skolor som antingen undervisar enbart på engelska eller både svenska och engelska.

Det finns också kurser i engelska för barn på t ex Berlitz och Upgrades mm.

Det finns föräldraträffar för engelskspråkiga föräldrar, men det kanske inte känns helrätt för dig eftersom du är svenskspråkig?

• Bonisagus
    Mrs Moneybags skrev 2016-02-22 12:57:11 följande:

I Stockholm finns det ju flera engelska skolor som antingen undervisar enbart på engelska eller både svenska och engelska.

Det finns också kurser i engelska för barn på t ex Berlitz och Upgrades mm.

Det finns föräldraträffar för engelskspråkiga föräldrar, men det kanske inte känns helrätt för dig eftersom du är svenskspråkig?

Tack för svar!

Vi hoppas att hon kan ha delvis engelsk undervisning från ÅK 4. Innan dess blir det förmodligen svenska. Separata engelskkurser är definitivt en möjlighet om vi hittar nåt som verkar bra.

Föräldrarträffar för engelskspråkiga låter intressant, om barnen verkligen pratar engelska med varandra. Fast jag pratar ju svenska med min dotter, men det skulle kunna vara värt ett försök.
  • Anonym (Det finns.)

Det finns svenska skolor som läser engelska från förskoleklass. Mina barn går i en sådan, dock ej i Göteborg eller Stockholm utan i en mindre stad. Men finns det här, lär de finnas även på andra håll tänkte jag.

• Anonym (Mami)

Min son har engelska redan från åk. 1. Det trodde jag att alla barn hade?

Själv gick jag i Engelska Skolan Norr (ligger vid Roslagstull/Ruddammen i Sthlm). Där sker all undervisning, (förutom svenskan då, givetvis), på engelska.

• harryville

If your daughter speaks another language before arriving in Sweden you should be able to get extra lessons in Modersmål.  You should be able to choose either the language she speaks now or English.

• Anonym (göteborg)

Små möjligheter i Göteborg. Det finns Engelska skolan, men där kommer ni inte in. Där pratar man engelska på lektionerna, men svenska på rasterna. Sen finns det ISGR, men det är inte mycket engelska där (det finns ett spår för såna som inte stannar så länge i landet, men där vill ni ju inte att hon går, där pratar de mer engelska).

Hemspråk gäller bara om det är en förälders modersmål och ni pratar det i hemmet.

• Bonisagus

Tack för alla svar. Jag hade glömt bort att titta i den här tråden på ett tag.

Vi tänker oss att dottern skall börja i Engelska Skolan och hon står i kö, men det finns ju bara från ÅK4.

Rörande modersmålsundervisning: Det är en intressant fråga. När vi väl är i Sverige skulle vår dotter definitivt kunna få modermålsundervisning i det som är hennes förstaspråk, men just nu har vi tänkt att inte begära det. Det kan mycket väl vara fel val. För det är ju jätteviktigt att hon behåller sitt förstaspråk, så det är knivigt.

Men det är ett muslimskt land vi lever i och trots att min fru är muslim och att min dotter uppfostras som muslim är vi lite bekymrade över att låta hennes ha för mycket kontakt med folk vi inte känner från hennes hemland i Sverige. Det är ju helt klart så att många i den muslimska världen (åtminstone där vi bor) ogillar att ha kontakt med muslimer i Västeuropa för att de upplevs som för relgiöst extrema. 

Här umgås vi ju verkligen enbart med med folk härifrån, vi lever inte alls i någon exilbubbla. Fast vi bor  rätt trygga medelklasskvarter. Men vi är lite osäkra på dynamiken bland invandrare härifrån i Sverige.

• Bonisagus

Jag kollade nu också upp Upgrades, som någon nämnde. Jag har varit inne på deras sajt förut, men hade nog missat lite. Deras barnpassning med språkfokus låter ju som en väldigt bra idé! Det tror jag att vi kör på om vi lyckas flytta till Sverige.

Det pratades ovan också om engelskaundervisning från förstaklass. jag är medveten om att man börjar med främmande språk betydligt tidigare än när jag gick i skolan på 80-talet. "Problemet" är ju att dottern har haft engelskaundervisning sedan hon var tre. (Det var inget vi såg till att fixa, utan det är standard i medelklasskvarteren här, även i de rätt billiga (dyra med svenska mått mätt!) förskolor vi använder oss av. 

• LillaLoppi
    harryville skrev 2016-03-11 11:25:56 följande:

If your daughter speaks another language before arriving in Sweden you should be able to get extra lessons in Modersmål.  You should be able to choose either the language she speaks now or English.

Oh vilken cracky enläsh you skriver.
Svar på tråden Engelskaundervisning för sexåring