• Anonym (?)

Att bara skaffa ett barn?

Jag har varken syster eller bror. Jag är ensamstående. Min mamma berättade för mig att mamma och pappa inte ville ha fler barn än ett. Samma sak har min syster gjort. Hon har enbart skaffat ett barn. Jag frågade min syster varför men hon sa att det räcker med ett barn. Min systerson förklarade att han helst gärna ville att de skulle vilja ha 2 syskon, men istället har han enbart en syster som min syster fick förra året.

Vad tycker ni om att föräldrar enbart skaffar ett barn? Är det inte lite taskigt mot barnet?

• Svar på tråden Att bara skaffa ett barn?
  • Anonym (II)

Taskigt och taskigt... Jag tror ensambarn får saker som syskon inte får och vise versa. I slutänden är det föräldrarnas vilja, behov och förmåga som styr vilket val man gör. För oss var det självklart att få fler barn, för andra inte.

• Anonym (Y)

Jag tycker att varje person får göra som de vill, är hellre ensam barn i en lycklig familj än i en med flera barn där föräldrarna bråkar hela tiden. Jag har själv flera barn och skulle inte vilja ha endast ett men det var mitt beslut. Jag tycker man lär sig mycket av syskon plus att man har ett stöd i livet (vissa saker vill man inte dela med sin mamma och pappa). I slutändan vill man att sitt/sina barn skall få en sådan bra start som möjligt i livet, vilket kan uppnås med eller utan syskon

• jenny99

Jag har växt upp med syskon och hade aldrig velat annat.Vi alla står varann nära idag,umgås ofta.Jag har valt två barn och dom har roligt tillsammans fast de skiljer 5 år.14 åringen och 8 åringen vill ha fler syskon,men vi är färdiga.Det är upp till var o en hur man vill göra.

• Annaspilar

Jag har tre systrar och min sambo har en syster. Jag skulle vilja ha två barn men om det blir så får tiden utvisa. :)

• Anonym (What?)

Jag förstår inte. Du är det enda barnet men du har en syster?
    Din syster har bara ett barn men hon har en son som har en syster?

• Drottningen70

Syskon är nåt vätdefullt (jo jag vet att det finns syskon som hatar varandra)

Min 7 åring gråter nästan ibland för att han vill ha syskon.

Men taskigt det skulle jag inte påstå. Alla har vi våra bördor

• Florimell

Eh... Jag hänger inte med, du har en syster som har en son som i sin tur har en syster, men både du och din systerdotter är ensambarn?

• Iowhannah

Hm, du nämner egentligen ingen som är ensambarn. Din TS är lite svårförstådd.

Jag tycker hur som helst att det är upp till föräldrarna att bestämma. Min brorsdotter är ensambarn (tills i sommar när det kommer ett litet halvsyskon) och hon har klarat sig jättebra.

• MyDestiny

Jag är ensambarn och vill verkligen inte att mitt barn ska få det likadant.
    För mig innebar/innebär det bara massa krav och regler. Ansvar och förpliktelser som kommer komma en dag. Och att stå ensam mitt i det.

• sportpappa
    Florimell skrev 2016-02-21 15:15:10 följande:

Eh... Jag hänger inte med, du har en syster som har en son som i sin tur har en syster, men både du och din systerdotter är ensambarn?

Det är lätt att missa att tråden ligger i "Sandlådan".

Jag hade gärna sett att alla trådar här markeras med en annan bakgrundsfärg för att man direkt ska se var man är så man inte tror att TS är helt sinnesförvirrad utan medvetet har skrivit en snurrig TS.
Svar på tråden Att bara skaffa ett barn?