• Lillahjärtat

Potträning, när är det dags?

Hej

Jag har en son på 1 år och 4 månader,

när började ni potträning era barn?

Har tänkt att man kanske ska börja sätta honom där snart för o hitta ett pottintresse, då det vore skönt om han vart blöjor till sommaren..

Hans storebror vart av med blöjan sommaren innan han fyllde två år..

Tycker ni det låter ???? el ???? ?

• Svar på tråden Potträning, när är det dags?
  • isolande

Runt tvåårsåldern med båda barnen. När de börjar reflektera över vad som händer i blöjan liksom, då är det dags. Börja med rutinpottning typ morgon och kväll och få barnet att sitta kvar en stund mhj av böcker iPad eller framför TVn Glad

• Studentpappa
    mammalovis skrev 2016-02-22 11:07:41 följande:

Det vore intressant att veta om det skiljer sig i kissmönstret beroende på när man börjar med pottan.

Med min äldsta försökte vi under sommaren när hon var 2,5 år med att hon fick gå i trosor, på 2 timmar kissade hon skvättar 5-6 gånger i trosorna. Efter sommaren när förskolan började igen kunde hon hålla sig 5 timmar på förskolan utan problem. Vi försökte en vända under hösten, men det ledde bara till protester, så vi la ner det. Dock började hon säga till när hon hade kissat. Sedan började hon självmant vilja, men det var först när hon stannade upp i rörelsen och konstaterade "nu kissar jag" för att senare bytas till nu behöver jag kissa.

Vår andra tös på 2,5 år sätter sig en del på pottan, men hinner inte alltid sätta sig innan kisset kommer. Jag upplever att hon kissar oftare än vid frukost, lunch, middag typ. Vi frågar henne oftast efter maten och innan läggdags eller hon går spontant dit själv.

Om man då sätter dem tidigt på pottan när börjar de spontant gå själva när de behöver? I början rutinkissar de väl varje till varannan timme typ.

Det finns det nog sannolikt ingen logik i, vår äldsta ville inte sitta på pottan. När hon var kring 2,5 tog vi av henne blöjan och mer eller mindre sa nu är det pottan eller toaletten som gäller. Jaha verkade hon tycka och började kissa på toaletten, bajsa tog ett tag, för i början sa hon till och vi fick sätta på henne en blöja att bajsa i. Hon hade väldiga problem med hård mage och bajsa var en konstant kamp med att det gjorde ont. Men hon har aldrig bajsat på sig, och kissat på sig går nog att räkna på två händer på snart fem år. Då är det främst på natten det skett, för vi tog bort blöjan då också. 

Yngsta har vi haft på pottan sedan fem månader, skulle inte förvåna mig om det tar längre tid att få henne torr. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • kixan

Mina har börjat säga till ordentligt och i princip utan undantag när de varit runt året. Jag har minne som en guldfisk, så jag minns inte hur ofta de äldre kissade i den åldern, men jag gissar att det var ungefär samma som yngsta, hon är nu nästan 18 månader. Hon kissar direkt hon kliver upp på morgonen, ibland en gång till ganska snart inpå, sen någon gång till på fm, efter att hon sovit dagsvilan och så några gånger under em kväll. Inte så ofta att vi springer på toa jämt och ofta blir jag rätt imponerad över hur länge hon kan hålla sig. Hon vägrar dock oftast potta utan vill sitta på toa istället, så jag får följa med och hjälpa henne.

mammalovis skrev 2016-02-22 11:07:41 följande:

Om man då sätter dem tidigt på pottan när börjar de spontant gå själva när de behöver? I början rutinkissar de väl varje till varannan timme typ.

A -03, F -05, V -10, S -14
  • Anonym (Potta)

Beror lite på barnet.

Barn nr 1 var vi sena med potträning, hon skrek nämligen alltid när hon gick nära pottan så där var det motigt tills hon blev 2,5 år. Gick ju det också, även om vi velat sluta tidigare.

Barn nr 2 är nu drygt 2 år gammal och började hållas över toaletten vid 3 månader,så hon har alltid bajsat rakt ner i toalettstolen (har sittring till henne) och endast bajsat i blöjan 3-4 gånger sedan dess. Hon tycker det är "äckigt".Förskolan behåller (tyvärr) blöja på henne av bekvämlighetsskäl nu under vintern så hon är ju inte officiellt blöjtorr på dagtid ännu (även om hon alltid varit helt blöjfri hemma sedan sin 1,5-årsdag förutom nattetid). Till våren har personalen dock lovat att sluta med blöjan även på förskolan eftersom hon tydligt fixar att säga till och vill slippa blöjan, som är torr 99% av tiden ändå.

• Iowhannah
    Anonym (Potta) skrev 2016-02-23 15:23:32 följande:

Beror lite på barnet.

Barn nr 1 var vi sena med potträning, hon skrek nämligen alltid när hon gick nära pottan så där var det motigt tills hon blev 2,5 år. Gick ju det också, även om vi velat sluta tidigare.

Barn nr 2 är nu drygt 2 år gammal och började hållas över toaletten vid 3 månader,så hon har alltid bajsat rakt ner i toalettstolen (har sittring till henne) och endast bajsat i blöjan 3-4 gånger sedan dess. Hon tycker det är "äckigt".Förskolan behåller (tyvärr) blöja på henne av bekvämlighetsskäl nu under vintern så hon är ju inte officiellt blöjtorr på dagtid ännu (även om hon alltid varit helt blöjfri hemma sedan sin 1,5-årsdag förutom nattetid). Till våren har personalen dock lovat att sluta med blöjan även på förskolan eftersom hon tydligt fixar att säga till och vill slippa blöjan, som är torr 99% av tiden ändå.

Hur lång tid tog det för er dotter att lära sig att man bajsar i toaletten (då syftar jag på hon som hölls över toan när hon var bebis)? Vi tänker som sagt börja göra det med vår son snart, men han bajsar oftast i anslutning till mat och det känns som att det kan bli stressigt att springa iväg till toan när han knappt har ätit färdigt :/
  • Anonym (Potta)
    Iowhannah skrev 2016-02-23 16:03:10 följande:

Hur lång tid tog det för er dotter att lära sig att man bajsar i toaletten (då syftar jag på hon som hölls över toan när hon var bebis)? Vi tänker som sagt börja göra det med vår son snart, men han bajsar oftast i anslutning till mat och det känns som att det kan bli stressigt att springa iväg till toan när han knappt har ätit färdigt :/

Det gick rätt så snabbt, vill jag minnas. Två veckor kanske? Lyckligtvis är hon som en klocka med bajsandet och vi kunde alltid "tömma av henne" efter kvällsmaten som bebis för då ville hon ändå bajsa. Smidigt, så länge vi gjorde just som du skrev och skyndade in på toa direkt efter kvällsmaten

Min upplevelse är faktiskt att det varit lättare för henne att lära sig bajsa på toaletten än att alltid kissa där (tror att hon lättare uppfattat att det tryckt på där bak). Men det tar lite tid att hitta barnets rutin och det har för vår del blivit långa stunder sittandes inne på toagolvet hos henne och läsa böcker tills hon är klar om vi missbedömt tidpunkten lite
  • Iowhannah
    Anonym (Potta) skrev 2016-02-23 20:58:56 följande:

Det gick rätt så snabbt, vill jag minnas. Två veckor kanske? Lyckligtvis är hon som en klocka med bajsandet och vi kunde alltid "tömma av henne" efter kvällsmaten som bebis för då ville hon ändå bajsa. Smidigt, så länge vi gjorde just som du skrev och skyndade in på toa direkt efter kvällsmaten

Min upplevelse är faktiskt att det varit lättare för henne att lära sig bajsa på toaletten än att alltid kissa där (tror att hon lättare uppfattat att det tryckt på där bak). Men det tar lite tid att hitta barnets rutin och det har för vår del blivit långa stunder sittandes inne på toagolvet hos henne och läsa böcker tills hon är klar om vi missbedömt tidpunkten lite

Tack för svar! Det låter som att det borde gå att få till med min son också, bara man har lite tålamod och koll på exakt när det är dags :)
  • Fru Ve

Inget fel i att låta barnet gå utan blöja under den varma årstiden, så barnet får upptäcka hur det är och vad som händer. Bara man inte har för höga förväntningar på att barnet ska bli blöjfri vid en viss ålder eller inom en viss tid. Tycker det låter tidigt att få ett barn blöjfritt vid 1-2 års ålder men det kanske beror på att mina barn varit betydligt senare med detta. De har varit blöjfria dagtid vid ca 3 år men det har varit en del olyckor dagtid ända upp i 5-6 årsåldern. 

Man känner ju sitt eget barn bäst. Jag skulle börja potträna ett barn om barnet själv visade att hen förstår vad kisset/bajset kommer från och börjar säga till själv. Innan dess ingen mening tycker jag. 

• Gravitation

Vi har satt dottern på pottan ett par gånger (den står alltid framme) men hon reser sig bara upp och ner eller sätter den på huvudet. Hon är inte redo än, hon är 18 månader.

• Studentpappa
    Gravitation skrev 2016-02-28 11:01:34 följande:

Vi har satt dottern på pottan ett par gånger (den står alltid framme) men hon reser sig bara upp och ner eller sätter den på huvudet. Hon är inte redo än, hon är 18 månader.

Om inte vår dotter är nödig så reser hon sig också. Så det kan vara värt att testa fler ggr och inte bara avfärda henne som inte redo på ett par försök. Av fem försök så kanske dottern bajsar på två - tre st.
  • Gravitation

Fast vi har provat många ggr den senaste veckan varje dag då hon vart tvungen att springa utan blöja och lufta mycket pga utslag men nej, det har hamnat på golvet istället även om vi försökt med pottan. Men där bara går hon upp och ner....

• Studentpappa
    Gravitation skrev 2016-02-29 21:46:16 följande:

Fast vi har provat många ggr den senaste veckan varje dag då hon vart tvungen att springa utan blöja och lufta mycket pga utslag men nej, det har hamnat på golvet istället även om vi försökt med pottan. Men där bara går hon upp och ner....

Aha, jag tolkade ett par ggr bokstavligt.
  • Anonym (Sturting)
    kixan skrev 2016-02-22 09:46:59 följande:

BVC rekommenderar numera att det är bra att introducera pottan innan barnet börjar gå, runt 10 månader säger de. Toppen tycker jag att de tar ställning för att hjälpa föräldrar och barn att sluta med blöja tidigare!

Vi har i princip aldrig haft blöja på våra barn, bara som backup de första månaderna, kan jag absolut rekommendera, men det är ju lite sent för er nu. :)

Ja för mitt första barn blev hon blöjfri vid ettårsåldern det var absolut inga problem med att få henne att gå till pottan då jag ec:ade från tvåveckors ålder. Hur smidigt som helst!

Men med mitt andra barn har det varit motstånd hela tiden. Jag försökte ec:a men han vägrade så jag hoppade över det köpte en potta till honom strax innan han fyllde ett år men han vägrade ens att ta på den. Nu när han är två år gammal kan han tänka sig att småskvätta i den ståendes. Men han vill inte sitta på den eller kissa helt i den han kan ställa sig o kissa lite för att hålla sig och ställa sig längre bort och kissa på golvet istället.

Tänk om det vore lika lätt för alla barn att acceptera pottan!
Svar på tråden Potträning, när är det dags?