• radhusmamma

Sköldkörtel-värden graviditet - orolig!

Hej, 

Jag väntar mitt femte barn och fick i fredags veta att jag har sköldkörtelvärden som inte är riktigt ok. Har börjat äta 62,5 ug levaxin. 

Jag har nu läst SÅ mycket och riskerna är ju stora med att ha brist på sköldkörtelhormon i början på graviditeten. Det finns risker att barnet utvecklas dåligt kognitivt och mentalt, men även risker för ADHD och autism. Detta gör mig sjukt orolig!

Mina värden i vecka 11+2 var TSH 3,3 och fT4 11. Båda värdena ligger utanför referensintervallet. TSH ska vara under 2,5 och fT4 ska vara 12 eller över. Mest orolig är jag faktiskt för fT4... 

Det jag skulle vilja veta är hur det gått för er som också fått veta att ni har avvikande värden på sköldkörtelvärdena under graviditeten. Vad hade ni för värden och i vilken vecka? Hur gamla är era barn nu och har de utvecklats normalt (typ pratat i tid, motoriskt, beteende och om de är stora, funkar de bra i skolan?)

Tack på förhand! Era svar betyder jättemycket. 

• Svar på tråden Sköldkörtel-värden graviditet - orolig!
  • Gullego1

Jag fick reda på att jag har hypotyreos (underproduktion )dagen efter jag plussade. TSH PÅ 7.37. Började med 75 mg levaxin och har nu 1 mån senare 2.34 TSH och min läkare sa att jag ska försätted 75 mg levaxin och attraderna ligger bra nu. Är gravid i 10+1 idag.

• Gullego1
    Gullego1 skrev 2016-02-25 15:17:23 följande:

Jag fick reda på att jag har hypotyreos (underproduktion )dagen efter jag plussade. TSH PÅ 7.37. Började med 75 mg levaxin och har nu 1 mån senare 2.34 TSH och min läkare sa att jag ska försätta med 75 mg levaxin och att värdena ligger bra nu. Är gravid i 10+1 idag.

• Bullen2015
    bryrmiginte skrev 2016-02-24 02:41:08 följande:

Läkaren ringde mig dagen efter och sa jag inte behövde levaxin just nu, och att jag skulle ta ett nytt prov för säkerhets skull :s har också läst att man ska ligga under 2 så konstigt att hon säger 3.. ska till bm nästa vecka så ska fråga då

Stå på dig!!! Ligger du inte under 2,5 kräv levaxin!!! Det ska dom veta!!! :)
  • Bullen2015
    Fia80 skrev 2016-02-25 07:06:35 följande:

Jag äter levaxin oxh låg strax utanför gränsvärdet.

På tsh 2.8 om jag minns rätt. Jag läste en del om det då men som jag förstod det så är det med 2.5 att man inte behöver medicin är förlegat så nu ska man äta trots man har en liter för högt värde.

Så stå på er ni inte fått det.

Precis!!! Jag hade inte höga värden och jag råka ut för ett missfall och ett år av att inte kunna bli gravid. Jag var stenhård, jag höll mig under 2 och tog prover var 6e v hela graviditeten. Men bm hade samma linje som mig :) Så jag säger som dig "stå på er".
  • Bullen2015
    Gullego1 skrev 2016-02-25 15:17:23 följande:

Jag fick reda på att jag har hypotyreos (underproduktion )dagen efter jag plussade. TSH PÅ 7.37. Började med 75 mg levaxin och har nu 1 mån senare 2.34 TSH och min läkare sa att jag ska försätted 75 mg levaxin och attraderna ligger bra nu. Är gravid i 10+1 idag.

Skönt :) du fick reda på det direkt :) Du verkar ju fått bra läkare :)
  • Bullen2015
    Curlingmorsan skrev 2016-02-25 12:00:21 följande:

Pratade med MVC idag ang min sjukskrivning så passade på att fråga vad värdena var när de tog proverna sist. TSH var 4,58 och T4 14. Förstår att TSH var för högt, men vilket värde är ok på T4?

Man går ju på TSH för att det brukar vara det första som visat att något är fel ( om jag inte har helt fel ).. Lanbben har ju lite olika referens, mitt (unilabs) har T4 referensintervall: 10-22... Så ditt T4 är ju helt ok :)
  • radhusmamma

Är det någon av er som haft fT4 utanför referensintervallet? Jag har läst på en hel del nu och det finns inte så mycket forskning som visar att bara ett något förhöjt THS orsaker skador på barnet, men jag tycker att det låter värre med ett lågt fT4.

Mitt fT4 värde låg som sagt precis under referensvärdena. 

Det som gör mig orolig är också att jag läst att i slutet på första trimestern, då mina värden togs, är ofta fT4 förhöjt och THS lågt... Jag oroar mig då för att det varit högre/respektive lägre tidigare.. alltså sämre värden.

I vilka veckor togs era THS och fT4? 

• radhusmamma
    bryrmiginte skrev 2016-02-23 20:40:21 följande:

Jag hade 7.6 tsh så fick ta ett nytt prov och de visade 2.8 läkren sa att gränsen va på 3 och jag behövde inte börja med levaxin, kändes som att bm och läkaren inte kunde så mycket om de där :( har också varit väldigt orolig.

Oj, vilket skillnad på proven. Hur tätt togs de? Kan prover för THS och fT4 visa fel, tänker jag? 

2,5 är gränsen här för att börja med Levaxin, men jag har haft kontakt med några som vet och även läst endel och det råder inte helt enighet kring om man ska ge Levaxin vid så så lågt förhöjning av THS. 
  • radhusmamma
    Bullen2015 skrev 2016-02-23 14:50:59 följande:

Hej

Jag var inte fördig inställd i början... Så jag blev jätte orolig när jag blev gravid... Hitta ingen info hur hög TSH skulle vara för att vara farligt för barnets utveckling... Men tror att det måste vara rätt högt... Däremot kan lite avvikelse göra att man har svårt att bli gravid eller får missfall...

Mina värden under gravideteten:

Jag börja med levaxinet 15/1.... Tog TSH i dec då var den på 4,4.,, Men 15/1 när jag började med levaxinet hade jag 2,9...

15/1 TSH 2,9 Börjat med Levaxin 25

16/3 TSH 3,0 Är gravid Levaxin 50

14/4 TSH 2,4 Levaxin 75

16/ 5 TSH 1,4 Levaxin 75

26/6 TSH 0,61 Levaxin 75

4/8 TSH 1,2 Levaxin 75

(16/9 TSH 1,2 Levaxin 75, provet försvann)

14/10 TSH 1,5 Levaxin 75

25/11 TSH 2.0 Levaxin 75

8/12 kom grodan <3

13/1-16 TSH 0,14 Börjar med Levaxin 50

Hade nog problem med Sköldsköteln redan när jag fick mitt första barn 2001... 05 och 08 TSH 3,5 och 5,3... Och då hade jag lidigt av trötthet och frysenhet sen graviditeten... Min syster har också en Sköldskötelsjukdom och många i släkten har dyselexi ( även jag och första barnet )... Så ibland funderar man på om det kan ha ett samband?!...

Minns du var du hade för värden på fT4? Vilka veckor i graviditeten var du i vid provtagningarna? 

Jag funderar också på om jag hade problem med sköldkörteln under förra graviditeten. I varje fall var jag frusen och trött då med. 

Graviditeten innan tog de faktiskt prov, men då var de ok. Ska kolla nästa gång hos barnmorskan vilka värden jag hade då.
  • HCS

Jag hade 11 i TSH vid min senaste graviditet som slutade i ma v 14 hade avstannat v. 10. Inget bekräftat att det berodde på det men har mina aningar.

När jag var gravid med tredje barnet hade jag 5,7 i TSH i v 8 och då höjdes dosen och allt gick bra. Finns inga tecken på "men" på barnet heller. Han är 2.5 år nu och klipsk som få i den åldern!

• Bullen2015
    radhusmamma skrev 2016-02-26 11:51:01 följande:

Minns du var du hade för värden på fT4? Vilka veckor i graviditeten var du i vid provtagningarna? 

Jag funderar också på om jag hade problem med sköldkörteln under förra graviditeten. I varje fall var jag frusen och trött då med. 

Graviditeten innan tog de faktiskt prov, men då var de ok. Ska kolla nästa gång hos barnmorskan vilka värden jag hade då.

25/1 började med Levaxin 25mg

28/2 sista första mensdag

10/3 ägglosning

16/3 börja med Levaxin 50mg

30/3 plusa jag

14/4 skrev in mig och tog blodprov hos bm

17/4 höjer Levaxin till 75mg då TSH var 2,4 (både jag och läkaren vill ha den under 2)

Efter som jag inte var fördiginställd (hade just fått min Sköldskötel dom... Och hade gett upp barnagörandet efter över ett år av försök ) Så tog vi prov var fjärde v tills jag låg under 2 och sen körde vi var 6e v tills grodan kom :). Mitt T4 låg på 15 hela tiden :)
  • Bullen2015
    radhusmamma skrev 2016-02-26 11:49:05 följande:

Oj, vilket skillnad på proven. Hur tätt togs de? Kan prover för THS och fT4 visa fel, tänker jag? 

2,5 är gränsen här för att börja med Levaxin, men jag har haft kontakt med några som vet och även läst endel och det råder inte helt enighet kring om man ska ge Levaxin vid så så lågt förhöjning av THS. 

Dom har snarare sänkt gränsen för när dom ska ge Levaxin idag... Förr låg det typ på 4 och förra året kom det nya direktiv till Gyn att ligger man på TSH 2,5 ska man ha Levaxin om man är eller ska bli gravid. Även dom som inte ska ha barn ska man titta mer på symtomen... Nu när jag är klar med mitt barnafödande vill jag hålla mig under två endå, eftersom jag inte mått så här bra på 10 år minst :). Min läkare sa då att apsolut och att de flesta mår bäst av ett TSH på mellan 1-2 :) Sen kan jag ju säga att jag hade ju inte så högt TSH när jag börja med Levaxin, 2,9... Och då hade jag försökt bli gravid i över ett år och fått ett tidigt missfall... Så lite fel i värdena kan göra mycket i kroppen :(
  • bryrmiginte
    radhusmamma skrev 2016-02-26 11:49:05 följande:

En månads mellanrum, de andra proverna va bra
  • Malla1

Jag har hypotyreos och har alltid haft högs värden under mina graviditeter, är just nu gravid för 5e gången och jag har hittills fått höjt mitt levaxin från 75 till 200, nu låg värdena oförändrade sen förra gången så ja ska inte höja något mer, men inget utav mina 4 barn har fått några problem pga mina höga värden

Svar på tråden Sköldkörtel-värden graviditet - orolig!