• Misskittycat

Baka utan socker

Så nu har jag bestämt mig för att försöka minska mitt onödiga sockerintag. Har redan slutat med läsk sedan en vecka tillbaka och även låtit bli att äta choklad (stort för mig!) och annat som kakor etc. Nu är jag på jakt efter saker som jag kan baka som inte innehåller särskilt mycket eller inget socker. Jag älskar att baka och vill verkligen inte sluta med en av mina hobbys då jag går hemma hela dagarna, promenader och andra hobbys inte är tillräckligt. 
    Recepten får inte heller innehålla något sötningsmedel då jag oturligt nog är allergisk mot nästan alla, även stevia.

Har du några passande recept? Jag är för att testa det mesta! :D

• Svar på tråden Baka utan socker
  • Carambolan

Vill du minska fruktsockret också? Raw-food-chokladbollar på en bas av dadlar och nötter är min "nyttigt godis"-stapelvara i frysen :)

• Misskittycat

Nej fruktsockret stannar kvar, det är ett måste med frukt för mig hehe. Hmm.. det ska jag testa, har du något speciellt recept i tankarna?

• Carambolan

Jag kör 2-3 deciliter cashewnötter i matberedaren tills de blir till som ett grovt mjöl. Många använder mandel som bas, men det är jag allergisk mot så jag kör bara cashew och det blir toppen. Därefter har jag i typ 15 urkärnade dadlar, några matskedar kakao samt en klick kokosolja (går säkert lika bra med vanligt smör) och låter det mixa ihop. Smeten ska få samma konsistens som vanliga kokosbollar. Är det för smuligt så är det bara att ha i lite vatten och mixa lite mer, men var försiktig och tillsätt lite i taget, du vill inte att smeten bli för lös. Forma till bollar och rulla i kokos. Ställ svalt en stund :)

Ursäkta att det är väldigt ungefärliga mått här, jag brukar bara höfta. Det är svårt att misslyckas, bara att smaka av! De smakar verkligen som riktiga chokladbollar, trots att det varken är socker eller havregryn och bara pyttelite fett i jämförelse.

Svar på tråden Baka utan socker