Bokade lekdate på dotterns begäran oh sedan ångrar hon sig. Hur hade ni gjort?
Min dotter (4,5 år) har en kompis på dagis som hon lekt mycket med ända från start. För två veckor sedan kom hon hem och sa att hon pratat med pojkens mamma om att de ville leka efter dagis. de har gjort det en gång förut för några månader sedan. Så jag kontaktade mamman som föreslog dag (idag). Jättekul.
Igår när jag pratade med dottern om att hon skulle hem till kompisen idag sa hon att hon inte ville. Jag frågade då varför hon i så fall ville det förut och att kompisen kanske skulle bli ledsen. Hon hade inget bra svar och jag sa att vi ser hur det känns imorgon istället. Trodde hon kanske var trött och sur sådär på kvällskvisten. Dessutom tänkte jag att hon kanske borde lära sig att genomföra sånt man lovat så man inte gör andra barn ledsna.
I morse sa jag att då hämtar kompisens mamma er idag så ni får leka? Hon sa först nej varpå jag stod på mig och sa att nu hade vi ju bestämt, kompisen kanske blir ledsen osv. Då blev det vilda protester och hon började gråta. Så då ställde vi in. Jag frågade om hon var helt säker på att hon inte ville och det var hon.
Värt att nämna att den här killen är en av hennes bästa kompisar. Min dotter har lekt hemma hos flera dagiskompisar vid många tillfällen och det har aldrig varit några problem. Så hon är van vid det så att säga.
Hur hade ni reagerat i den här situationen? Jag vill såklart inte tvinga henne till något, samtidigt som man ill att hon ska lära sig att vara snäll mot andra.....