• Anonym (Inte säga sanningen)

Vad kan jag skylla på.

Jag gjorde en medicinsk abort i hemmet, tyvärr blev det komplikationer så jag fick åka akut in samma kväll. Jag blev inlagd samma kväll på sjukhuset och fick stanna för dagen därpå fick jag göra en skrapning. Sen fick jag vara kvar för observation. Så idag kom jag hem så spenderat 2 nätter på sjukhuset. Nu vet ju alla på min arbetsplats (och ryktet går) att jag gjort en operation men jag har inte berättat vad!! Vad kan jag säga att jag gjort för operation?? Jag kommer aldrig nämna att jag gjort abort!!! Det finns inte! Så vad kan jag säga? Operera blindtarmen går inte för då skulle jag ha synligt på magen, har någon förslag??

• Svar på tråden Vad kan jag skylla på.
  • Anonym (.)

Förstår att det kan kännas privat och inget man vill prata om med alla. Om jag absolut inte hade velat berätta hade jag nog sagt att jag haft en cysta på äggstockarna, vilket är väldigt vanligt och oftast ofarligt men kan ibland behöva operation. 

• Anonym (Inte säga sanningen)

Ja den har jag nämnt till någon. Kanske kör på den till alla då, tack

• Anonym (?)

Operation av cysta på äggstocken görs ju laparoskopiskt (med titthål) vilket också är det vanligaste sättet att operera bort blindtarmen idag, båda operationerna ger ju således samma typ av små ärr på magen så jag förstår faktiskt inte skillnaden?

• Pentra

TS, du har rätt till din egen privatsfär och rätt till ditt eget privatliv. Ingen har rätt att kränka dig och kräva att du skall tillhandahålla ditt privata likt en öppen bok till nyfikna, alla och envar. ... Det är aldrig bra att ljuga. Men att säga att du drabbades av akuta magproblem är ju knappast någon lögn. Det borde räcka, så säg ifrån och sätt punkt där. ... Sköt om dig och krya på dig. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (.)
    Anonym (?) skrev 2016-02-23 11:17:19 följande:

Operation av cysta på äggstocken görs ju laparoskopiskt (med titthål) vilket också är det vanligaste sättet att operera bort blindtarmen idag, båda operationerna ger ju således samma typ av små ärr på magen så jag förstår faktiskt inte skillnaden?

Du har säkerligen alldeles rätt. Jag var lite snabb där, är inte alls kunnig inom ämnet utan fick idén från att en kompis precis fått en cysta. I vilket fall tycker jag att TS inte ska behöva berätta om h*n inte vill, borde väl räcka med att berätta att det är privat tycker jag. 

• Anonym (?)

Jag instämmer verkligen, finns ingen anledning att man måste dela med sig av så privats saker. Men även om de vet att du legat på sjukhus Ts, varför måste du ha blivit opererad? Finns ju många andra anledningar att ligga inne på sjukhus, ex. säga att du hade ont i magen och lades in för observation? I många fall hittar man ingen orsak till symptomen..

Svar på tråden Vad kan jag skylla på.