Gav bort present jag fått
Hej!
För några år sedan fick jag bland annat några koppar i present av mina svärföräldrar. De var jättefina och vi använde dem länge, men passade inte in bland "det övriga porslinet". Nu ska vi dock flytta till en väldigt liten lägenhet och vi höll på att rensa bort vad som vi verkligen vill behålla/skänka/sälja/slänga. Min kille rensade då ut kopparna i högen "skänkas" då jag tidigare sagt till honom att jag helst vill ha enhetliga saker i vår kommande lägenhet, typ endast ett slags glas, tallrikar etc. och inte blanda.
Hur som, han tog med sig en flyttkartong innehållandes en hel del blandat (och däribland kopparna) till sina föräldrar (utan min vetskap) och bad dem kolla igenom om det var något som de ville ha. Då hade de tagit upp kopparna och sagt att "de där har ju din flickvän fått i present av oss!". De tog i alla fall dem och ställde in i deras kök. Han berättade det för mig idag, några dagar efter.
Nu sitter jag hemma och skäms ihjäl. Jag kanske överdriver, men jag tycker detta är fruktansvärt pinsamt för jag vill verkligen inte verka otacksam (även om jag kanske är det..) och jag vill inte att de ska bli ledsna för att de gav något vi inte ville behålla. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta nu och vänder mig därför hit och hoppas någon kan vägleda mig i hur jag ska göra. Antingen säger vi till dem nästa gång att det var ett misstag och att vi gärna tar tillbaka dem. Eller så låter vi det bara vara, men jag kommer nog få höra om det här bra många år framöver (nej jag skojar inte). Hur tycker ni att man ska hantera den här situationen?
Vill bara poängtera att jag faktiskt tyckte att de var fina, men de passar ju inte in bland våra övriga grejer. Men jag hade verkligen inte åkt till de personer som givit mig presenten och sagt att de kunde få tillbaka dem. Som sagt, jag må överdriva, men det känns som om det kan bli rätt tråkiga konsekvenser från den här lilla händelsen.