• niinnii87

Kan han nekas?

Min man hade tänkt att vara pappaledig nu om ett par månader men nu är det så att på den firman han är på har de slutat flera personer nyligen (som inte är ersatta ännu). Och en annan ska även han vara pappaledig en längre period.

Då kommer det bli kaos på firman utan denna personalen på plats.

Kan han nekas att ta ut pappaledigt en längre period under dessa förutsättningarna?
    Om ansökan är inskickad i tid.

• Svar på tråden Kan han nekas?
  • nnnnnnnn

Nej.
    Men de kan försöka övertala honom... Med förtäckta hot eller om man har mer tur, genom att locka med högre lön eller tex få skriva 20% övertid de veckor som han avstår FP.

Har hört det mesta!

• niinnii87
    nnnnnnnn skrev 2016-02-23 22:33:39 följande:

Nej.
    Men de kan försöka övertala honom... Med förtäckta hot eller om man har mer tur, genom att locka med högre lön eller tex få skriva 20% övertid de veckor som han avstår FP.

Har hört det mesta!

Ok..

För jag har för mig jag läst nånstans att en arbetsgivare får neka en föräldraledigt om arbetsgivaren inte kan lösa en sådan situation...
  • Holma

Nä inte om han sökt i tid (2 mån eller 3 mån på vissa arbetsplatser )
    Däremot vet jag arbetsplatsen kan kräva att man tar föräldrapenning alla dagar från FK om barnet är över en viss ålder .

• nnnnnnnn

Nya hårdare regler nu!

Om barnet är under 18 månader så måste de ge ledigt om man sagt till i rätt tid. Är barnet över 18 månader kan AG kräva att man visar att man tar ut FP för ledigheten dvs minst 5 dagar/vecka om man är helt ledig. Har man FP kvar, så måste de bevilja om man ansökt i tid.

Det var lättare för AG att neka förr, men reglerna har stramats upp.

Hittade bara detta på en snabb googling, vilket visar att AG inte har rätt att neka FL om man sagt till i tid.:

Kan vi neka föräldraledighet vid helger?
    Ämne: Föräldraledighet | Källa: Almegatidningen

Fråga: Vi har fått problem med schemaläggning vid helger. Flera av våra medarbetare har sagt att de kommer att ta ut föräldraledigt trots att de är schemalagda att arbeta. Kan jag säga nej?

Svar: En förälder har alltid rätt till ledighet tills barnet är 18 månader. För ledighet efter dessa månader krävs att föräldern får föräldrapenning från försäkringskassan.

En anställd som vill utnyttja rätten till ledighet ska dels samråda med arbetsgivaren om ledighetens längd och förläggning, dels som regel anmäla ledigheten två månader i förväg eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt. Om den anställde uppfyller dessa villkor kan arbetsgivaren inte säga nej.

Mitt tillägg: Tänk på att samråda, inte betyder att man måste göra som AG säger. Utan bara att man ska ha diskuterat det hela, innan man lämnar in ansökan.

• Gladskit

Det stämmer som ovan skriver, är barnet under 18 mån kan de inte neka om han sökt i tid enligt lag och eventuellt om kollektivavtal säger annat.
    Lagen säger 2 mån men AB som gäller för kommunal verksamhet exempelvis, säger 3 mån.

Det som det kan bli diskussion kring handlar oftast om förläggningen av arbetstiden när man vill arbeta deltid. Där ska arbetstagarens behov tillgodoses så länge det inte innebär påtaglig störning för verksamheten och där kan man bli oense om vad som menas med det. Men ska ha vara helt ledig och söker i tid så får inte arbetsgivaren säga nej. Hur de sen löser bemanningen är inte ert problem.

• AnkiC

Finns det inte nån regel också att man max få ta ut fp i tre olika perioder per år och sen kan AG neka efter det?

• nnnnnnnn
    AnkiC skrev 2016-02-28 20:19:54 följande:

Finns det inte nån regel också att man max få ta ut fp i tre olika perioder per år och sen kan AG neka efter det?

Ja, man har rätt till 3 perioder per år.
    Så det gäller att tänka till ordentligt, så att man inte ändrar för mycket fram och tillbaka.

Svar på tråden Kan han nekas?