• carpediem86

Sämre och mer sällan sex..

Hej!

Vi har haft mindre sex på slutet, och även mycket sämre sex. Kanske var femte dag nu. Tidigare runt 5-6 gånger i veckan. Detta har pågått nu i drygt två månader. Vi har pratat om det och jag tror att vi är lite på rätt väg. Vi har väldigt mycket kroppskontakt i övrigt, dagligen. Så det är inte som att hon undviker mig på något sätt förutom just kring sex. Vi är i 25-30 års ålder och har varit tillsammans i två år. Däremot två år där vi testat på distansförhållande, att bo tillsammans, att bo tillsammans utomlands och att ha mer vanlig vardag när båda arbetar heltid. Vi har därför hunnit rätt långt i vår relation tycker jag och fått prata och förstå varandra kring många saker redan trots den korta tiden tillsammans. 

Har någon ett bra tips kring det dalande sexlivet eller något ställe jag kan läsa så tar jag gärna emot tips. Jag har läst en del här och på andra ställen och fått en del nya tankar och en del konkreta tips. Men jag tänkte att det är bäst att starta en tråd själv.

Jag skulle gärna ha sex dagligen. Runt var femte dag kan fungera också så länge vi har bra sex och hon verkligen är delaktig. Nu tar jag alltid initiativet till sex och blir ofta nekad. Något hon har blivit mycket bra på, så att det inte tar så hårt på mig att bli nekad. Det stora problemet är att det känns som att hon inte är så delaktig, hon gör det mer bara för min skull och vill egentligen inte så mycket nu var femte dag heller. Jag har frågat ifall hon kan tänka sig att göra något bara för mig om jag är sugen och hon inte vill ha sex, men det vill hon inte.

Hon är även rätt blyg och pratar ogärna om sex vilket inte gör det lättare. När vi pratat om det så har hon ofta blivit ledsen trots att jag inte på något sätt anklagat henne eller lagt upp det som att hon gör något fel. Jag vill bara höra hennes tankar kring detta och tillsammans komma fram till hur vi kan gå vidare och göra situationen bättre för oss båda. Det har blivit lite bättre senaste 2-3 veckorna sedan vi pratat mer om detta, men inte mycket.

Tankar kring detta?

• Svar på tråden Sämre och mer sällan sex..
  • Celines Essence
    MrFlex skrev 2016-03-16 14:19:30 följande:

Du medger att du generaliserar kraftigt och det är det jag är emot.

Du får vara emot det. Jag gör det i alla fall.

Om man orkar utveckla sexlivet och relationen och inte begränsar sig av att kåtheten inte kommer över en som tidigt i relationen behöver inte sexlusten minska.

Det krävs att båda parterna orkar. Den som tappar lust tappar också orken att utveckla.

Du skriver uttryckligen att kvinnor tappar lust och intresse för sex efter 2 år och hur kan man uppfatta det på något annat sätt än att kvinnor är mindre intresserade av sex.

Ja, många kvinnor är mindre intresserade av sex efter flera år i relationen. Samma kvinna kan vara väldigt sexintresserad under andra omständigheter. Vill du tolka det som att denna kvinnan är mindre sexintresserad så är det upp till dig. Selektivt sexintresserad skulle jag säga.

Det finns för övrigt massor av andra anledningar än sex, som får långa relationer att brista.

Ja, vad har det med saken att göra?

Kvinnors problem är ofta att sex ofta blir kravfyllt, när de efter en tid i relationen inte blir kåt lika snabbt. Det gör dessvärre att kvinnorna ibland tappar tron på sin sexualitet. Männen visar ofta missnöje vilket ökar krav och pliktkänsla och att känna press och krav kring sex är en lustdödare.

Det är inte fel att visa missnöje i en relation. På samma sätt som det inte är fel av kvinnan att visa missnöje om mannen ändrar beteende. Vi blir ju trots allt förälskade och intresserade av den versionen av personen vi lär känna. Kommunikation och ärlighet är lösningen på detta.

Om ett par har sex 1ggr/dag under ett halvår och detta sedan sjunker till 1ggr/14 dag så resonerar jag:

Person X har absolut rätt till att ha sexlust/sex 1 ggr varannan vecka.

Person Y har absolut rätt att vara besviken och missnöjd med den nya frekvensen/förändringen.

Person X bör dock tala om för person Y varför det skett en förändring.

Person Y kan inte ställa krav på person X att ha mer sex/lust men bör samtidigt våga konfrontera och diskutera sexlivet.

Ja, det tar oftare längre tid att bli kåt nu än i början för mig, men det hindrar oss inte att ha mer och bättre sex än någonsin. Jag har som sagt en man som tar mig för den jag är och låter oss utvecklas från det. (det gäller åt båda håll)

Kul för er, grattis

Vet du varför du inte blir kåt lika lätt nu? Kan du acceptera att samma "fenomen" som drabbat dig nu kanske drabbar andra kvinnor ännu hårdare?

Du, som tycker att kvinnor är så tråkiga i relationer kanske skulle fundera på någon relationsform som bättre passar dig.

Tycker jag att kvinnor är tråkiga i relationer? Tack för informationen, det visste jag inte att jag tyckte. Jag kan konstatera en förändring utan att för den skulle lägga en värdering. För mig är förhållanden mycket mer än sex. Den minskade lusten kan absolut vara ett "pris" jag är beredd att betala om förhållandet i övrigt är bra.

Du läser inte vad jag skriver. Visst finns det kvinnor som verkligen tappar lusten, och att det i vissa fall är jättesvårt för mannen att påverka. (det har jag skrivit flera gånger)

Problemet är att du fokuserar så mycket på kvinnans grundläggande lust. Du förutsätter att det är där felet ligger. Inte i sexkvaliteten, inte i press, eller stress, inte i andra relationsproblem, inte i hälsa och det beror absolut inte på hur mannen är. Kvinnan bär all skuld. Det första du vräkte ur dig var att "sådana är kvinnor", utan att ställa en enda fråga till TS.

Ja, jag tror att så många fler kvinnor fungerar ungefär som jag, alltså att de skulle kunna växa sexuellt och få ökad aptit om de fick utvecklas kravlöst. Kvinnor behöver våga ta sin tid och tillåta sig ha sex helt utan inre och yttre krav, då händer det saker.
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • MrFlex
    Celines Essence skrev 2016-03-16 20:59:36 följande:
    Du läser inte vad jag skriver. Visst finns det kvinnor som verkligen tappar lusten, och att det i vissa fall är jättesvårt för mannen att påverka. (det har jag skrivit flera gånger)

Problemet är att du fokuserar så mycket på kvinnans grundläggande lust. Du förutsätter att det är där felet ligger. Inte i sexkvaliteten, inte i press, eller stress, inte i andra relationsproblem, inte i hälsa och det beror absolut inte på hur mannen är. Kvinnan bär all skuld. Det första du vräkte ur dig var att "sådana är kvinnor", utan att ställa en enda fråga till TS.

Ja, jag tror att så många fler kvinnor fungerar ungefär som jag, alltså att de skulle kunna växa sexuellt och få ökad aptit om de fick utvecklas kravlöst. Kvinnor behöver våga ta sin tid och tillåta sig ha sex helt utan inre och yttre krav, då händer det saker.
    Då har du så klart ett bra svar på frågan varför kvinnan inte behöver allt du skriver i början av en relation?
  • Celines Essence
    MrFlex skrev 2016-03-16 22:29:24 följande:

Då har du så klart ett bra svar på frågan varför kvinnan inte behöver allt du skriver i början av en relation?

Om man förväntar sig att allt fungerar lika sexuellt (som i början tex), riskerar man nog oftare problem. De par jag känner, som varit tillsammans länge har utvecklats sexuellt. Inte är det något konstant. Om Anton förutsatte att jag var precis likadan som jag var första halvåret skulle vi inte ha det fina sexliv vi har i dag. Faktum är att även Anton snabbare och lättare blev kåt på mig i början, men jag fattar inte varför vi skulle hänga upp oss på det.
  • MrFlex
    Celines Essence skrev 2016-03-17 06:15:57 följande:
    Om man förväntar sig att allt fungerar lika sexuellt (som i början tex), riskerar man nog oftare problem. De par jag känner, som varit tillsammans länge har utvecklats sexuellt. Inte är det något konstant. Om Anton förutsatte att jag var precis likadan som jag var första halvåret skulle vi inte ha det fina sexliv vi har i dag. Faktum är att även Anton snabbare och lättare blev kåt på mig i början, men jag fattar inte varför vi skulle hänga upp oss på det.
    Varför vi ska hänga upp oss på det? För att det är just precis det hela diskussionen handlar om. Att lusten ändrar karaktär en bit in i ett förhållande, för vissa lite och för andra mer.
  • Mrs Okänd
    Celines Essence skrev 2016-03-17 06:15:57 följande:
    Jag och min man har också utvecklats sexuellt, mest för att vi båda kanske började tänka på att man kunde hitta på roligare saker än en ställning. Vi kanske inte har så mycket andra nöjen än sex...Skrattande skämt o sido så är det ändå så att jag tror att han tänder MER och lättare på mig nu än när vi träffades. Det var mycket då med men nu har vi ändå båda mognat och är mer öppna i sexlivet. Så han är bättre på att stå för det och visa det. Ändå vet jag att han håller tillbaka mycket...vilket är trist. Så man måste ju ändå jobba en del på det i perioder i livet. Det viktigaste är nog att se att det är något man måste fixa tillsammans och se om man hittar vad som "felar" när en av parterna börjar tappa lusten.
  • Anonym (matty)
    Hej!
    En hel del information och tips för dina problem kan hittas på följande webbplats - http://ordercheappills.com/ hitta produkter för alla tillfällen och billigt.
  • Anonym (olika)

Oavsett, så är det viktigt att skilja på äpplen och päron. Lever du i en och samma långa relation eller är det så att du redan har levt i en längre relation som dels ledde till separation just p.g.a bristande intima aktiviteter dels andra orsaker eller är ni unga i relationen utan barn eller är det din andra längre relation som nu funkar sexuellt just p.g.a att du har med dig erfarenheter sedan tidigare osv.

Lått oss "jämföra" äpplen med äpplen och päron med päron, tack! :)...

...blir så himla skevt o konstigt annars, men detta forum är ju fullt med liknande bladder.

TS har inga barn exempelvis, kanske kan det vara så att det är dags för nästa steg i deras relation och utveckling, kanske inte. Kan vara så att relationen behöver lite fart i någon riktning för att komma upp på banan igen eller så är det något annat psykiskt/fysiskt som spökar.

Så, hur har det gått för dig TS?

• Celines Essence
    Mrs Okänd skrev 2016-03-17 11:59:19 följande:

Jag och min man har också utvecklats sexuellt, mest för att vi båda kanske började tänka på att man kunde hitta på roligare saker än en ställning. Vi kanske inte har så mycket andra nöjen än sex... skämt o sido så är det ändå så att jag tror att han tänder MER och lättare på mig nu än när vi träffades. Det var mycket då med men nu har vi ändå båda mognat och är mer öppna i sexlivet. Så han är bättre på att stå för det och visa det. Ändå vet jag att han håller tillbaka mycket...vilket är trist. Så man måste ju ändå jobba en del på det i perioder i livet. Det viktigaste är nog att se att det är något man måste fixa tillsammans och se om man hittar vad som "felar" när en av parterna börjar tappa lusten.

Kul att läsa . Tack för att du delar med dig! Jag tror precis som du att man måste jobba tillsammans. Dock måste den som har mer lust möta den som har mindre på ett sätt så att den som vill mindre inte bara känner sig otillräcklig och att sex börjar kännas som ett krav eller en plikt . Vilket ju du visar på att du kan . Man måste

precis som du skriver förstå att det inte bara går av sig själv.

Jag tror ibland det kan vara svårt för den som har mindre lust att förklara varför man inte vill/kan. Då behöver man mötas av kärlek och att den som vill mer möter den som inte vill i sin "vilsenhet". Det finns ju alla varianter. Vissa har lättare att uttala sina behov och vad den saknar. Andra behöver mer stöd och hjälp av en förstående partner.
  • Mrs Okänd
    Celines Essence skrev 2016-03-17 12:27:55 följande:
    Kul att läsa smile1.gif . Tack för att du delar med dig! Jag tror precis som du att man måste jobba tillsammans. Dock måste den som har mer lust möta den som har mindre på ett sätt så att den som vill mindre inte bara känner sig otillräcklig och att sex börjar kännas som ett krav eller en plikt . Vilket ju du visar på att du kan smile1.gif . Man måste
    precis som du skriver förstå att det inte bara går av sig själv.
    Jag tror ibland det kan vara svårt för den som har mindre lust att förklara varför man inte vill/kan. Då behöver man mötas av kärlek och att den som vill mer möter den som inte vill i sin "vilsenhet". Det finns ju alla varianter. Vissa har lättare att uttala sina behov och vad den saknar. Andra behöver mer stöd och hjälp av en förstående partner.
    Jag tror att min man förr hade svårt att förstå sig på min lust eftersom hans lust är konstant över månaden och egentligen dygnet med. Men jag kan säga exakt på dagen när min lust ökar och när den minskar. Hormonerna styr mig väldigt mycket när det gäller "ren" sexlust men den går ju att styra, jag vet att den minskar dagen efter ägglossningen och är allra starkast dagen innan ägglossningen och jag känner alltid när jag har ägglossning. Men det finns ju saker som kan "störa" mig ändå men jag har förklarat ganska många gånger för min man att det inte handlar om honom. Det blir ju svårt för honom när jag ena dagen vill ha sex 2 ggr och sen nästa helt tappar intresset...men jag tror att han ändå förstår att det är som det är. Och jag är ju sån som verkligen lägger in lite extra krut de dagar som lusten är hög. Innan kunde jag stressa mer över de dagar när lusten var mindre men nu accepterar jag det mer och ser till mina behov.
  • Celines Essence
    Mrs Okänd skrev 2016-03-17 13:42:53 följande:

Jag tror att min man förr hade svårt att förstå sig på min lust eftersom hans lust är konstant över månaden och egentligen dygnet med. Men jag kan säga exakt på dagen när min lust ökar och när den minskar. Hormonerna styr mig väldigt mycket när det gäller "ren" sexlust men den går ju att styra, jag vet att den minskar dagen efter ägglossningen och är allra starkast dagen innan ägglossningen och jag känner alltid när jag har ägglossning. Men det finns ju saker som kan "störa" mig ändå men jag har förklarat ganska många gånger för min man att det inte handlar om honom. Det blir ju svårt för honom när jag ena dagen vill ha sex 2 ggr och sen nästa helt tappar intresset...men jag tror att han ändå förstår att det är som det är. Och jag är ju sån som verkligen lägger in lite extra krut de dagar som lusten är hög. Innan kunde jag stressa mer över de dagar när lusten var mindre men nu accepterar jag det mer och ser till mina behov.

Intressant!

Jag tror det är jätteviktigt att kunna kommunicera om sådana här saker. Jag känner att min lust är som starkast innan mens. Efter mens är jag lite mindre intresserad av sex, men jag kan vara pigg, harmonisk och får mycket andra saker gjorda. Innan mens har jag större sömnbehov och kan vara lite mer känslig, men också mer kåt. Jag känner inte av ägglossning. Har ändå lite mer lust i mitten av månaden. Jag använder hormonspiral, så jag är inte "ren" hormonellt och blöder sällan. Det kan vara lite svårt ibland att ha koll på var jag är i månaden, men Anton vet att jag har olika perioder.

Om man inte kan kommunicera om sådana här saker kan det skapa osäkerhet och obalans i sexlivet.
  • Celines Essence
    MrFlex skrev 2016-03-17 10:22:12 följande:

Varför vi ska hänga upp oss på det? För att det är just precis det hela diskussionen handlar om. Att lusten ändrar karaktär en bit in i ett förhållande, för vissa lite och för andra mer.

Om lusten ändrar karaktär betyder det att man måste ändra sig. Det handlar mycket om inställning.

I början av vår relation blev Anton kåt för minsta lilla. Nu kan det hända att jag håller på med hans kuk (myser/leker) och trots att avsikten aldrig var sex från början, och ingen av oss var kåta, blir det ofta resultatet.(Anton är likadan mot mig) Skulle jag bara sura över att hans lust ändrat karaktär skulle läget blivit helt annat.

Kan du förstå att den här inställningen till sex inte minskar, eller försämrar (i stället förbättrar) sexlivet, trots lusten faktiskt har minskat?

Detta bottnar i en kravlös inställning till sex.
Svar på tråden Sämre och mer sällan sex..