• Emmabo

SGI/Föräldrapenning

Hej!

Skulle uppskatta om någon hade lust att hjälpa mig att förstå, för försäkringskassans information blir man ju inte klok på.

Jag är nu gravid i vecka sju och har arbetat på samma arbetsplats i snart fyra år. Min fasta månadslön ligger på ca 25000 innan skatt (men får också ut ca 2000 i OB).

Just nu läser jag en kurs som jag tagit studieledigt från jobbet för, och jobbar bara 1-2 dagar i veckan. Detta under en period på tre månader, sedan kommer jag jobba som vanligt. Alltså får jag bara ca 7000 i månaden i tre månader från mitt arbete.

Får jag mindre föräldrapenning pga av det? Dras föräldrapenningen också ner för att jag har varit sjuk en period (var sjukskriven två månader för ca ett halvår sen).

Jag hade ju räknat på att min månadsinkomst är ca 27000 innan skatt och att det skulle vara min grund till föräldrapenning, men nu blir jag jätteosäker.

• Svar på tråden SGI/Föräldrapenning
  • Anonym (C)

Ja, det är inte lätt med Försäkringskassans 300 regler.

Sjukskrivning påverkar inte föräldrapenning. Har själv varit sjukskriven nästan hela graviditeten och kommer vara till fl. Det är inget som har effekt på min f-penning. Tjänstledighet gör dock (om jag förstått rätt) eftersom du får betydligt mindre i lön.

• Ingrediensen

Din tjänstledighet påverkar inte heller. Fk resonerar som så att sgi:n ska baseras på det som är din stadigvarande inkomst framåt. Dvs såvida du inte tar föräldrapenning under den tid du tjänar lite utan kommer att ha några fulla löner som fk kan räkna sgi på. Jobbet ska anmäla din inkomst inför föräldraledighet och jag hade ju sparat på det till du jobbar fullt.

• Heineken86

Håller med de andra... OB räknas dock inte in. Be din arbetsgivare rapportera in fin inkomst till försäkringskassan så vet du ju sen och kan använda planeringsverktyget som är grymt!

• Anonym (LO)
    Heineken86 skrev 2016-03-01 08:59:04 följande:

Håller med de andra... OB räknas dock inte in. Be din arbetsgivare rapportera in fin inkomst till försäkringskassan så vet du ju sen och kan använda planeringsverktyget som är grymt!

OB ska man räkna med, även om det skulle vara att du arbetar extra utöver din schemalagda tid Det som inte ska räknas in är semesterersättning. Så även och du har semester 1 månad så ska denna månad räknas som du skulle ha arbetat.
  • Emmabo

Tack för alla svar.
    Eftersom jag bara är i vecka åtta vill jag inte berätta för arbetsgivaren än. Men jag pratade med försäkringskassan och dom sa att det jag tjänar sex månader innan bf är det som jag kan räkna min föräldrapenning på.

Men är det sant att OB:t inte räknas? Isånafall blir jag ju av med rejält mycket pengar.

• Anonym (LO)
    Emmabo skrev 2016-03-01 12:20:06 följande:

Tack för alla svar.
    Eftersom jag bara är i vecka åtta vill jag inte berätta för arbetsgivaren än. Men jag pratade med försäkringskassan och dom sa att det jag tjänar sex månader innan bf är det som jag kan räkna min föräldrapenning på.

Men är det sant att OB:t inte räknas? Isånafall blir jag ju av med rejält mycket pengar.

Klart att du ska räkna med OB, du ska även räkna med om du jobbat extra utöver ditt vanliga schema. Om du vart sjuk så ska du räkna dessa dagar som om du skulle ha jobbat. 
    Det du inte ska räkna med är semesterersättningen, så har du haft semester 1 månad så ska den månaden räknas som att du har jobbat. 
  • Gladskit

Ob ska räknas med, liksom återkommande övertid/mertid.
    Däremot inte semesterersättning.

• Hera78

OB räknas med i SGI om den är återkommande. Har du ca 2000 kr/mån verkar det vara återkommande och ska då räknas med.

Är du tjänstledig sex månader eller mer ska det dras bort från din SGI eftersom det då ses som stadigvarande.

Svar på tråden SGI/Föräldrapenning