• Anonym (ma)

2 veckor.... När börjar man blöda efter ma?

Jag hann knappt vara gravid innan mina hcg värden visade på att graviditeten avstannat (mindre än en vecka från plusset). Två positiva tester och vi hann bli jättelyckliga innan en rutinundersökning visade att hcg-värdena sjunkit igen. Sjukvården kallar det för avstannad graviditet och jag har googlat och läst på lite granna och förstår att det händer.
    Jag har inga gravsymtom längre mer än ett lätt illamående.
    Men jag har fortfarande inte blödit? Det är nu två veckor sedan det bekräftades att graviditeten avstannat. Vården sa att jag skulle vänta upp till 3 veckor, och det är jag väl inställd på att göra, men jag vill ändå höra ifall det när någon annan som varit med om samma sak? 

Behöver råd och pepp för det är otroligt psykiskt påfrestande att veta att man går omkring med ett dött foster inom sig.

• Svar på tråden 2 veckor.... När börjar man blöda efter ma?
  • Anonym (ma)

Puff? 

• Anonym (3 MA)

Beklagar! Det kan i värsta fall dröja flera månader om man ska vänta på att kroppen frivilligt stöter ut resterna. Finns extremfall där de gått på UL och barnet dött i typ v.6. Mitt första hände inget alls-var tvungen ta 2 omgångar Cytotec. Andra kom ena tvillingen ut ganska direkt, den andra blödde jag i 4,5 vecka innan allt var ute. Det tredje dog det efter v.9 och kom ut v.14. Om inget händer få de göra nånting-piller eller skrapning.

• Anonym (ma v.13)

Beklagar ts :(

Jag började blöda fyra dagar efter att ma konstaterats på ul i v.13. Ultraljudet var på torsdagen och vården bokade in en tid på tisdagen då jag skulle fått hjälp att sätta igång missfallet (fick dock åka in på måndagen efter att jag börjat blöda och få tabletter för att få ut allt).

Dåligt att vården inte ger dig en tid för att sätta igång blödningen! Men jag vet att det skiljer mycket mellan olika landsting. Vissa ger tid omgående och vissa låter en vänta.. Kan du ringa till någon annan kvinnoklinik och få hjälp, eller be någon att ringa åt dig om du inte fixar att göra det själv? Jag vet hur psykiskt påfrestande det var att gå med en död graviditet i fyra dagar, så jag kan knappt föreställa mig att behöva gå med det i tre veckor.

Vill skicka alla styrkekramar jag kan! Ta hand om dig.

• vikkey

Jag började blöda och fick värkar i v 11+5, konstaterades på akuten MA redan i vecka 7-8. Min kropp fattade inte alls att Maggoten (working name) hade gett upp där inne, inte jag heller såklart. Fick dock Cytotec för att få ut moderkakan som inte ville ut frivilligt. Tog ytterligare ett dygn innan den kom ut.

Beklagar ditt MA, det är tufft. Men solen kan komma åter en dag, även om man inte tror det.

• Anonym (ma)

Tack för era fina svar. Jag förstår det helt logiskt, men det är jobbigt att veta om det. Att veta att man går runt med ett dött litet frö där inne. Och konstigt, för jag har verkligen inga symptom alls som sagt, mer än illamåendet. Så om kroppen nu "vet" att den inte är gravid så varför gör den sig inte av med resterna? 

Svar på tråden 2 veckor.... När börjar man blöda efter ma?