• dekk

delad föräldraledighet

Jag och sambon väntar vårt första barn och vi funderar lite på hur föräldraledigheten ska se ut. Vi har kommit fram till att det bästa för oss vore att jag är hemma 6 månader sen är sambon hemma 1 år och efter det är jag hemma 5 månader till förskolan börjar. Är det någon därute som gjort på ett liknade sätt ?

• Svar på tråden delad föräldraledighet
  • Iowhannah

Det låter ju jättebra! Vi har sån tur att vi har samma jobb, och delar för tillfället på en tjänst, så vi tar ut varannan månad (får sambon fast anställning så kanske vi måste göra annorlunda, men hoppas inte). Det är väldigt ovanligt, men än så länge känns det jättebra! Huvudsaken är ju att det funkar för just er :)

• mammalovis

Allt beror ju på hur du tänker göra med barnets mat och hur/om ni delar på nätterna. Kör ni ersättning helt eller delvis och kan dela på nätterna fungerar det oftast alldeles ypperligt.

Väljer du istället att heltidsamma utan att pumpa, så skulle jag rekommendera att mamman är hemma längre. Jag testade att börja sommarjobba vid 6 månader inom äldreomsorgen i 2 månader med första barnet. Då jag ville fortsätta amma så ammade jag den tid jag var hemma. Dottern åt ofta på nätterna (d v s mitt uppdrag), så jag var i sämre kondition efter den arbetsperioden än innan då jag missade alla hennes middagsvilor på dagen när jag jobbade. Det jag pumpat ur vägrade hon ta på flaska så det var bara att hälla ut. Tack och lov gillade hon gröt och mat ...

Så allt beror på maten och sömnen skulle jag säga.

• Carambolan

Vi gjorde typ så med ena barnet. Jag var hemma 6 månader, han 10 månader sen jag 5 månader. Det var toppen! Det är mycket mycket roligare att vara hemma med ett äldre barn som man kan leka och busa med på ett annat sätt, så jag var jätteglad att få lite av den tiden också :)

Med vårt andra barn var jag hemma 5 mån sen var han hemma 5 och sen var vi båda hemma på 50% i ett år. Det tyckte jag nästan var ännu bättre, men det funkar ju inte med alla jobb.

Svar på tråden delad föräldraledighet