• höstsolen

Gravid i UK

Hej!
    Några här som är gravida i UK?
    Jag är i vecka 9 med första barnet, är 31 år och bor i norra London.
    x
  • Svar på tråden Gravid i UK
  • höstsolen

Vad kul! Grattis!
    Har nu bott här länge? Jag har varit här i 6 år.
    Hur upplever ni NHS so far?

• elevit

Rätt så bra faktiskt, jag har blivit jättebra omhändertagen faktiskt, det krångligaste var att skriva in sig, tanten i receptionen var väldigt snorkig, eftersom jag kommit tillbaka från ett år i Australien så jade jag ingen proof of address eller ingen räkning med mitt namn på så, men efter massa tjat så gick det. Väldigt irriterande eftersom att jag väntar tvillingar och måste gå på läkarbesök ofta, men efter det har jag bara haft positiva besök :)

• Månbjörnen

Så häftigt med tvillingar, elevit! Är det dina första barn? Jag har alltid velat åka till Skottland men det har inte blivit av än - Edinburgh verkar så fint! Trivs du bra där?

Var i norra London bor du (om du vill säga), höstolen? Jag har bott i East Finchley och Muswell Hill tidigare och gillar verkligen norra London, men har flyttat söderut för att det är så mycket billigare. Totalt har jag bott i London i 11 år nu.

Jag har mitt booking appointment på torsdag och det är också första gången som jag träffar eller pratar med en barnmorska under graviditeten så jag är lite spänd, som alltid när jag ska ha kontakt med sjukvården.

Däremot vet jag redan mycket om mödravård i UK eftersom jag jobbar på en hemsida som handlar just om det, vilket känns skönt.

Det jobbiga med NHS tycker jag är precis som elevit skriver att de är så väldigt byråkratiska - och dessutom på ett gammalmodigt sätt. Att hålla på och fixa fram pappersbevis på adress och liknande? Come on liksom. Samt att sjukhus och utrustning ofta är mer slitet, stora wards att ligga på istället för mindre rum osv.

Men det positiva med NHS när det gäller mödravård är att man har mer fokus på kvinnans val här. Som exempel hoppas jag kunna ha en home birth med community midwives om allt går som det ska - sånt är ju inte så vanligt i Sverige där det känns som att alla åker in till sjukhus. Och att ha val och kontroll känns väldigt viktigt för mig.

Så on balance gillar jag NHS och känner mig trygg i att jag får en lika bra mödravård och förlossning här som i Sverige.

Hur har du upplevt det? Har du haft ditt booking appointment redan?

• Fsake

Gravid i vecka 20 med tredje barnet, 34 år. Bor i London, i Barnes (SW). Har haft två besök hos midwife och de är bra. Visst det är lite slitet och de har inga datorer utan skriver ner allt i en pärm jag bär med mig. Har gjort dating scan och ska på fredag ha mitt anomaly scan (som rul i sve). Gjort min scan på Kingston där jag också kommer föda i juli.

• elevit

Hej :)
    Jag det är mina första, vilken chock jag fick ;) haha
    Jag går nästan enbart hos läkare pga tvillinggraviditeten och det har känts superbra. Det är bara folket i receptionen, alltså folk utan medicinutbildning som jag upplever som krångliga att ha att göra med hittills, läkare, sjuksköt. och barnmorskan har varit helt underbara. Ja jag har också en pappersbok som följer med mig vart jag än får i sjukvården, men dom fyller i exakt samma o deras databas också. Ganska snart att ha en pappersbok också om nu det skulle hända något med datasystemet eller att vi själva vill kolla upp något :)
    Ja, jag har varit på en del sjukhus i Edinburgh, och vissa var äldre och slitna med det jag är på nu känns modernt och ser ut som nya maskiner :)

Ja herregud du måste åka till Scotland, helt underbart. Högländerna är fantastiskt vackert och Edinburgh är som att bo på 1800-talet. En lagom stor stad :)

Ja, jag upplever också att man får mer valmöjligheter i graviditeten och att dom faktiskt lyssnar på vad man säger. Fick hem ett brev som upplyser om att jag har rätt till alternativ vid förlossningen osv. I Sverige är som ju så jäkla hårdhänta och alla ska föda på samma sätt, oavsett :/
    Sen är det ju en dröm att allt är gratis också =D

• höstsolen

Hej igen!

Fsake & Elevit: Bra tips med "pärmen". Lite chockad blev jag dock när jag läste om era pärmar - men inte förvånad! haha. 

Fsake: Är dina andra barn födda i UK?

Månbjörnen - jag bor nära Alexandra palace, så i dina gamla hoods
    Har även bott i East Finchley tidigare. Kommer du få göra någon scan på torsdag? Jag var på ultraljud i veckan efter att ha haft lite blödningar, men allt var bra som tur var och hjärtat slog fint. Min 12 weeks är om 2-3 veckor. Så hiiiimla trött at the moment. Hur mår du? Vad har du för "BF" (Haha, alla dessa förkortningar man måste lära sig!)

• Gemmy

Hej!
    Bor också i England, men inte London, utan Bristol :)
    Gick in i vecka 21 idag, andra barnet x

• Fsake
    höstsolen skrev 2016-02-27 13:17:58 följande:

Hej igen!

Fsake & Elevit: Bra tips med "pärmen". Lite chockad blev jag dock när jag läste om era pärmar - men inte förvånad! haha. 

Har även bott i East Finchley tidigare. Kommer du få göra någon scan på torsdag? Jag var på ultraljud i veckan efter att ha haft lite blödningar, men allt var bra som tur var och hjärtat slog fint. Min 12 weeks är om 2-3 veckor. Så hiiiimla trött at the moment. Hur mår du? Vad har du för "BF" (Haha, alla dessa förkortningar man måste lära sig!)

Nej mina andra barn är födda i Sverige, så allt blir annorlunda denna gång :) änsålänge känns det bra. Har 2 minuters gångväg till skolan där min midwife huserar så det är väldigt smidigt.
  • Fsake
    Gemmy skrev 2016-02-27 21:33:06 följande:

Hej!
    Bor också i England, men inte London, utan Bristol :)
    Gick in i vecka 21 idag, andra barnet x

Då ska vi ha nästan samtidigt :) går in i vecka 21 på onsdag :)
  • Månbjörnen
    höstsolen skrev 2016-02-27 14:17:58 följande:

Hej igen!

Åh, jag älskar Alexandra Palace, vad härligt att du bor där! :) 

Låter läskigt med blödningarna - tur att allt såg bra ut! Det är ju väldigt vanligt med blödningar i början som det inte är någon fara med. Var det på en EPAU? Tycker det är himla bra att de finns i UK så att man snabbt kan få bekräftelse på att allt står rätt till ifall man får en blödning eller liknande

Jag har min första NHS scan inbokad till 24 mars. Det kändes som alldeles för lång tid så jag och sambon gick på ett privat tidigt ultraljud i lördags och fick se en perfekt liten böna på två centimeter med fint hjärta :) Så otroligt skönt - helt klart värt de extra punden! 

Mitt bf är 3 oktober, byter veckor på måndagarna :) När är ditt? Känns jättekonstigt fortfarande att tänka att vi kommer ha en liten bebis till jul - totalt overkligt!

Jag har också varit otroligt trött! Det har varit riktigt slitsamt att jobba, jag har stupat i säng när jag kommit hem och inte känt att jag har någon fritid alls. Dessutom har jag en hund och jag känner mig elak mot henne som inte får sina vanliga långpromenader. De senaste dagarna har det dock varit lite bättre, så jag hoppas att det håller i sig och att jag blir piggare framöver!

Däremot har jag inget direkt illamående vilket jag är väldigt tacksam för, commutar till och från centrala London varje dag så det känns som att det hade kunnat bli riktigt jobbiga resor annars. Jobbar/pluggar du? :)
  • Månbjörnen
    elevit skrev 2016-02-27 11:31:36 följande:

Hej :)
    Jag det är mina första, vilken chock jag fick ;) haha
    Jag går nästan enbart hos läkare pga tvillinggraviditeten och det har känts superbra. Det är bara folket i receptionen, alltså folk utan medicinutbildning som jag upplever som krångliga att ha att göra med hittills, läkare, sjuksköt. och barnmorskan har varit helt underbara. Ja jag har också en pappersbok som följer med mig vart jag än får i sjukvården, men dom fyller i exakt samma o deras databas också. Ganska snart att ha en pappersbok också om nu det skulle hända något med datasystemet eller att vi själva vill kolla upp något :)
    Ja, jag har varit på en del sjukhus i Edinburgh, och vissa var äldre och slitna med det jag är på nu känns modernt och ser ut som nya maskiner :)

Ja herregud du måste åka till Scotland, helt underbart. Högländerna är fantastiskt vackert och Edinburgh är som att bo på 1800-talet. En lagom stor stad :)

Ja, jag upplever också att man får mer valmöjligheter i graviditeten och att dom faktiskt lyssnar på vad man säger. Fick hem ett brev som upplyser om att jag har rätt till alternativ vid förlossningen osv. I Sverige är som ju så jäkla hårdhänta och alla ska föda på samma sätt, oavsett :/
    Sen är det ju en dröm att allt är gratis också =D

Och gratis tandvård! ;) Längtar nästan till att få mitt intyg så jag kan gå till tandläkaren, haha.

Åh, jag förstår att det blev en chock! Men kul! Two for one :) 

Jag tror att jag får min pappersbok imorgon. Kommer kännas lite risky att ta med till jobbet, ingen som vet något där än och jag vill helst hålla det hemligt åtminstone en månad till. Får se till att hålla väskan väl stängd ;) Jag litar inte alls på NHS datorsystem så på det sättet är det ju bra att det finns på papper också.

Men vad bra att de faktiskt skickar brev och upplyser dig om dina rättigheter! :) Annars känns det ibland som att man har jättemånga rättigheter i UK, men det är många som inte känner till det. 

Oh ja, måste ta mig i kragen och åka till Skottland! Är bara lite rädd att jag inte kommer vilja åka tillbaka ner sedan igen ;)
  • Månbjörnen
    Fsake skrev 2016-02-27 09:53:50 följande:

Gravid i vecka 20 med tredje barnet, 34 år. Bor i London, i Barnes (SW). Har haft två besök hos midwife och de är bra. Visst det är lite slitet och de har inga datorer utan skriver ner allt i en pärm jag bär med mig. Har gjort dating scan och ska på fredag ha mitt anomaly scan (som rul i sve). Gjort min scan på Kingston där jag också kommer föda i juli.

Vad kul med en till i södra London, även fast jag på på andra sidan i Croydon :) Åh, lycka till på ultraljudet på fredag, vad härligt att se bebisen igen!
  • Fsake
    Månbjörnen skrev 2016-03-02 20:31:21 följande:
    Vad kul med en till i södra London, även fast jag på på andra sidan i Croydon :) Åh, lycka till på ultraljudet på fredag, vad härligt att se bebisen igen!
    Tack! Fick reda på att det är en flicka :)
  • höstsolen
    Månbjörnen skrev 2016-03-02 20:19:46 följande:
    Åh, jag älskar Alexandra Palace, vad härligt att du bor där! :) 

Låter läskigt med blödningarna - tur att allt såg bra ut! Det är ju väldigt vanligt med blödningar i början som det inte är någon fara med. Var det på en EPAU? Tycker det är himla bra att de finns i UK så att man snabbt kan få bekräftelse på att allt står rätt till ifall man får en blödning eller liknande

Jag har min första NHS scan inbokad till 24 mars. Det kändes som alldeles för lång tid så jag och sambon gick på ett privat tidigt ultraljud i lördags och fick se en perfekt liten böna på två centimeter med fint hjärta :) Så otroligt skönt - helt klart värt de extra punden! 

Mitt bf är 3 oktober, byter veckor på måndagarna :) När är ditt? Känns jättekonstigt fortfarande att tänka att vi kommer ha en liten bebis till jul - totalt overkligt!

Jag har också varit otroligt trött! Det har varit riktigt slitsamt att jobba, jag har stupat i säng när jag kommit hem och inte känt att jag har någon fritid alls. Dessutom har jag en hund och jag känner mig elak mot henne som inte får sina vanliga långpromenader. De senaste dagarna har det dock varit lite bättre, så jag hoppas att det håller i sig och att jag blir piggare framöver!

Däremot har jag inget direkt illamående vilket jag är väldigt tacksam för, commutar till och från centrala London varje dag så det känns som att det hade kunnat bli riktigt jobbiga resor annars. Jobbar/pluggar du? :)
    Helloj!
    Sorry sent svar. Vi hade också scan planerad den 24 mars, men sköt fram till morgonen den 19 eftersom vi ska på semester direkt efter. Såå nervös. Kommer absolut inte vilja åka nånstans om något är fel vid scannen. Usch. Att man alltid ska behöva oroa sig!
    Jag är också beräknad 3 okt. vilken tajming!
    Jobbar som freelancer med kontor i stan fast kan jobba hemifrån, så det är superskönt. Vi kanske kan lägga till varandra på FB sen? Fast helst efter scannen och när det blir officiellt x
  • Månbjörnen
    Fsake skrev 2016-03-06 11:48:13 följande:
    Tack! Fick reda på att det är en flicka :)
    Vad roligt, grattis! :)
  • Månbjörnen
    höstsolen skrev 2016-03-10 11:36:39 följande:
    Helloj!
    Sorry sent svar. Vi hade också scan planerad den 24 mars, men sköt fram till morgonen den 19 eftersom vi ska på semester direkt efter. Såå nervös. Kommer absolut inte vilja åka nånstans om något är fel vid scannen. Usch. Att man alltid ska behöva oroa sig!
    Jobbar som freelancer med kontor i stan fast kan jobba hemifrån, så det är superskönt. Vi kanske kan lägga till varandra på FB sen? Fast helst efter scannen och när det blir officiellt x
    Jag är lika seg själv på att svara! Har ju noll energi (fortfarande, trots att alla appar säger att jag säkert börjar bli piggare nu), så fort jag kommer hem från jobbet är jag slut. Hoppas att det vänder mycket, mycket snart :) 

Åh, var du på ultraljud igår alltså? Hoppas att allt gick bra och att ni fick se en fin liten bebis! :) Fick du ha kvar 3 oktober som bf? Är ju sjukt kul att vi är så synkade med allt!

Jag är också nervös inför mitt ultraljud på torsdag, men längtar samtidigt till att se att det (förhoppningsvis) ser bra ut så att jag kan börja berätta för fler vänner och på jobbet. De få jag har berättat för hittills har blivit jätteglada, och känslosam som jag är just nu har jag blivit jätterörd över att någon bryr sig om att just jag ska få en bebis. Känner mig som en hormonell tonåring ;)

Gud vad skönt att ha så flexibelt arbete! Jag kan också jobba hemifrån då och då, men har möten de flesta dagar så tyvärr funkar det inte att känna efter på morgonen hur jag mår och bestämma då om jag vill stanna hemma, vilket annars hade varit perfekt. 

Ja, låter bra att lägga till varandra på fb någon gång efter påsken! :) Jag är mer där än på familjeliv. Såg att det fanns ett par "svenska föräldrar i London"-grupper som det kliar i fingrarna att gå med i, men som sagt vill man ju gärna vänta tills det är lite senare och mer officiellt ;) 
  • Månbjörnen
    höstsolen skrev 2016-03-10 11:36:39 följande:
    Helloj!
    Oh, hoppas du får en trevlig semester förresten! Vart bär det av? :)
  • höstsolen
    Månbjörnen skrev 2016-03-20 20:30:28 följande:
    Jag är lika seg själv på att svara! Har ju noll energi (fortfarande, trots att alla appar säger att jag säkert börjar bli piggare nu), så fort jag kommer hem från jobbet är jag slut. Hoppas att det vänder mycket, mycket snart :) 

Åh, var du på ultraljud igår alltså? Hoppas att allt gick bra och att ni fick se en fin liten bebis! :) Fick du ha kvar 3 oktober som bf? Är ju sjukt kul att vi är så synkade med allt!

Jag är också nervös inför mitt ultraljud på torsdag, men längtar samtidigt till att se att det (förhoppningsvis) ser bra ut så att jag kan börja berätta för fler vänner och på jobbet. De få jag har berättat för hittills har blivit jätteglada, och känslosam som jag är just nu har jag blivit jätterörd över att någon bryr sig om att just jag ska få en bebis. Känner mig som en hormonell tonåring ;)

Gud vad skönt att ha så flexibelt arbete! Jag kan också jobba hemifrån då och då, men har möten de flesta dagar så tyvärr funkar det inte att känna efter på morgonen hur jag mår och bestämma då om jag vill stanna hemma, vilket annars hade varit perfekt. 

Ja, låter bra att lägga till varandra på fb någon gång efter påsken! :) Jag är mer där än på familjeliv. Såg att det fanns ett par "svenska föräldrar i London"-grupper som det kliar i fingrarna att gå med i, men som sagt vill man ju gärna vänta tills det är lite senare och mer officiellt ;) 
    Ja! Fortfarande 3 okt! :) Nu väntar vi på svar på kub-testet. Alltid ska man behöva oroa sig för nått!
    Testade att PM:a dej men det blev error. Du kanske kan testa att PM:a mej efter påsk?
    Vi är just nu hos sambons föräldrar. Berättade för dem i lördags. I morgon drar vi till Sverige för att berätta för min familj ? can't wait! Tror inte de misstänker något.
    SÅ kul att börja berätta för folk, känns så himla mkt mer verkligt. 
    Håller tummarna för att allt går bra på torsdag! Exciting!!!
    x
Svar på tråden Gravid i UK