Gravid i UK
Hej!
Några här som är gravida i UK?
Jag är i vecka 9 med första barnet, är 31 år och bor i norra London.
x
Yep :) v 21 i Edinburgh. Tvillingar ;)
Vad kul! Jag är också i vecka 9, 31 år och bor i London :) Dock södra delen ;)
Vad kul! Grattis!
Har nu bott här länge? Jag har varit här i 6 år.
Hur upplever ni NHS so far?
Rätt så bra faktiskt, jag har blivit jättebra omhändertagen faktiskt, det krångligaste var att skriva in sig, tanten i receptionen var väldigt snorkig, eftersom jag kommit tillbaka från ett år i Australien så jade jag ingen proof of address eller ingen räkning med mitt namn på så, men efter massa tjat så gick det. Väldigt irriterande eftersom att jag väntar tvillingar och måste gå på läkarbesök ofta, men efter det har jag bara haft positiva besök :)
Så häftigt med tvillingar, elevit! Är det dina första barn? Jag har alltid velat åka till Skottland men det har inte blivit av än - Edinburgh verkar så fint! Trivs du bra där?
Var i norra London bor du (om du vill säga), höstolen? Jag har bott i East Finchley och Muswell Hill tidigare och gillar verkligen norra London, men har flyttat söderut för att det är så mycket billigare. Totalt har jag bott i London i 11 år nu.
Jag har mitt booking appointment på torsdag och det är också första gången som jag träffar eller pratar med en barnmorska under graviditeten så jag är lite spänd, som alltid när jag ska ha kontakt med sjukvården.
Däremot vet jag redan mycket om mödravård i UK eftersom jag jobbar på en hemsida som handlar just om det, vilket känns skönt.
Det jobbiga med NHS tycker jag är precis som elevit skriver att de är så väldigt byråkratiska - och dessutom på ett gammalmodigt sätt. Att hålla på och fixa fram pappersbevis på adress och liknande? Come on liksom. Samt att sjukhus och utrustning ofta är mer slitet, stora wards att ligga på istället för mindre rum osv.
Men det positiva med NHS när det gäller mödravård är att man har mer fokus på kvinnans val här. Som exempel hoppas jag kunna ha en home birth med community midwives om allt går som det ska - sånt är ju inte så vanligt i Sverige där det känns som att alla åker in till sjukhus. Och att ha val och kontroll känns väldigt viktigt för mig.
Så on balance gillar jag NHS och känner mig trygg i att jag får en lika bra mödravård och förlossning här som i Sverige.
Hur har du upplevt det? Har du haft ditt booking appointment redan?
Gravid i vecka 20 med tredje barnet, 34 år. Bor i London, i Barnes (SW). Har haft två besök hos midwife och de är bra. Visst det är lite slitet och de har inga datorer utan skriver ner allt i en pärm jag bär med mig. Har gjort dating scan och ska på fredag ha mitt anomaly scan (som rul i sve). Gjort min scan på Kingston där jag också kommer föda i juli.
Hej :)
Jag det är mina första, vilken chock jag fick ;) haha
Jag går nästan enbart hos läkare pga tvillinggraviditeten och det har känts superbra. Det är bara folket i receptionen, alltså folk utan medicinutbildning som jag upplever som krångliga att ha att göra med hittills, läkare, sjuksköt. och barnmorskan har varit helt underbara. Ja jag har också en pappersbok som följer med mig vart jag än får i sjukvården, men dom fyller i exakt samma o deras databas också. Ganska snart att ha en pappersbok också om nu det skulle hända något med datasystemet eller att vi själva vill kolla upp något :)
Ja, jag har varit på en del sjukhus i Edinburgh, och vissa var äldre och slitna med det jag är på nu känns modernt och ser ut som nya maskiner :)
Ja herregud du måste åka till Scotland, helt underbart. Högländerna är fantastiskt vackert och Edinburgh är som att bo på 1800-talet. En lagom stor stad :)
Ja, jag upplever också att man får mer valmöjligheter i graviditeten och att dom faktiskt lyssnar på vad man säger. Fick hem ett brev som upplyser om att jag har rätt till alternativ vid förlossningen osv. I Sverige är som ju så jäkla hårdhänta och alla ska föda på samma sätt, oavsett :/
Sen är det ju en dröm att allt är gratis också =D
Hej igen!
Fsake & Elevit: Bra tips med "pärmen". Lite chockad blev jag dock när jag läste om era pärmar - men inte förvånad! haha.
Fsake: Är dina andra barn födda i UK?
Månbjörnen - jag bor nära Alexandra palace, så i dina gamla hoods
Har även bott i East Finchley tidigare. Kommer du få göra någon scan på torsdag? Jag var på ultraljud i veckan efter att ha haft lite blödningar, men allt var bra som tur var och hjärtat slog fint. Min 12 weeks är om 2-3 veckor. Så hiiiimla trött at the moment. Hur mår du? Vad har du för "BF" (Haha, alla dessa förkortningar man måste lära sig!)
Hej!
Bor också i England, men inte London, utan Bristol :)
Gick in i vecka 21 idag, andra barnet x
Hej igen!
Fsake & Elevit: Bra tips med "pärmen". Lite chockad blev jag dock när jag läste om era pärmar - men inte förvånad! haha.
Har även bott i East Finchley tidigare. Kommer du få göra någon scan på torsdag? Jag var på ultraljud i veckan efter att ha haft lite blödningar, men allt var bra som tur var och hjärtat slog fint. Min 12 weeks är om 2-3 veckor. Så hiiiimla trött at the moment. Hur mår du? Vad har du för "BF" (Haha, alla dessa förkortningar man måste lära sig!)
Hej!
Bor också i England, men inte London, utan Bristol :)
Gick in i vecka 21 idag, andra barnet x
Hej igen!
Hej :)
Jag det är mina första, vilken chock jag fick ;) haha
Jag går nästan enbart hos läkare pga tvillinggraviditeten och det har känts superbra. Det är bara folket i receptionen, alltså folk utan medicinutbildning som jag upplever som krångliga att ha att göra med hittills, läkare, sjuksköt. och barnmorskan har varit helt underbara. Ja jag har också en pappersbok som följer med mig vart jag än får i sjukvården, men dom fyller i exakt samma o deras databas också. Ganska snart att ha en pappersbok också om nu det skulle hända något med datasystemet eller att vi själva vill kolla upp något :)
Ja, jag har varit på en del sjukhus i Edinburgh, och vissa var äldre och slitna med det jag är på nu känns modernt och ser ut som nya maskiner :)
Ja herregud du måste åka till Scotland, helt underbart. Högländerna är fantastiskt vackert och Edinburgh är som att bo på 1800-talet. En lagom stor stad :)
Ja, jag upplever också att man får mer valmöjligheter i graviditeten och att dom faktiskt lyssnar på vad man säger. Fick hem ett brev som upplyser om att jag har rätt till alternativ vid förlossningen osv. I Sverige är som ju så jäkla hårdhänta och alla ska föda på samma sätt, oavsett :/
Sen är det ju en dröm att allt är gratis också =D
Gravid i vecka 20 med tredje barnet, 34 år. Bor i London, i Barnes (SW). Har haft två besök hos midwife och de är bra. Visst det är lite slitet och de har inga datorer utan skriver ner allt i en pärm jag bär med mig. Har gjort dating scan och ska på fredag ha mitt anomaly scan (som rul i sve). Gjort min scan på Kingston där jag också kommer föda i juli.