När göra ultraljud före RUL?
Är gravid i vecka 5 och vill gärna göra ett ultraljud före RUL. Hade ni gjort i vecka 9 eller i vecka 11-12?
Är gravid i vecka 5 och vill gärna göra ett ultraljud före RUL. Hade ni gjort i vecka 9 eller i vecka 11-12?
Ja, det beror på vilket landsting du tillhör. I Stockholm kan man få tidigt UL på begäran och för KUB gäller samma sak, man måste bara fråga. Det har ingen betydelse här hur gammal du är. I andra landsting kan de vara hårdare och inte bevilja UL alls förrän RUL. Då kan du istället bekosta UL själv för ca 500 kr på en privat klinik. I vilket fall så skulle jag nog försöka vänta till vecka 11-12.
Jag gjorde i vecka 7 för att fastställa graviditetslängd och vecka 10 då jag mådde psykiskt dåligt pga återkommande fruktansvärda migränattacker och behövde veta att allt såg bra ut. Sen RUL och efter det gjort ett ultraljud pga magont och på tisdag tillväxtultraljud.
Jag gjorde det flera ggr då det är IVF och sen fick jag blödningar.
Ingår annars inte, så du får isåfall boka in ett privat.
Ja jag tänkte privat och planerar ej kub.
Skulle också rekommendera privat. Vi valde privat från start då vi hade dåliga erfarenheter från mvc tidigare. Gjorde ul i vecka 9 för att se att allt var bra (fick missfall några månader innan), sen kub i vecka 14 och rul vecka 19. Får ett till i vecka 23 pga en studie jag valde att delta i.