• Mammatillelise

dålig förälder?

Är man en dålig förälder om man kollar på telefonen, tex Facebook och instagram när bebisen är vaken? Vet att alla tycker olika om den frågan. Själv kan jag göra det någon minut när min bebis är vaken och ligger på golvet och kryper runt, men mest när bebisen sover. Hur ser ni på det? Skriv gärna eran ålder också :)

• Svar på tråden dålig förälder?
  • frökenelisabeth

Det korta svaret: någon minut då och då - nej, ingen fara. Kollar man hela tiden - JA då är man förmodligen inte helt hundra som förälder. 

Jag har definitivt kollat mobilen medans mitt barn var vaket. Han mår bra ändå

• buggi

Grejen är väl iinte mobilen, det kan vara vad som helst som distraherar. Alla föräldrar var inte närvarande före mobilerna heller.

Det du kan fråga dig istället är om du är en närvarande förälder som ser på ditt barn med nyfikenhet och kan koppla av i stunden för att bara möta barnet. 

Ingen orkar möta varandra 100% dygnet runt, så självklart tar man pauser då man lagar mat, kollar sina mail, läser en bok etc. Men hur mycket beror ju på barnets ålder - riktigt små barn brukar ju behöva oerhört mycket närhet. Är man närvarande, tar en paus och kollar Facebook, för att sedan återvända till sammanhanget är det väl inget konstigt alls. Däremot ser man ibland föräldrar som leker med vänsterhanden och messar med högerhanden - det mår ingen bra av.

• Dixie

bara för man är förälder behöver man ju inte rikta all sin uppmärksamhet på barnet - men visst ska man ha koll och inte lämna barnet, men att kolla på en mobil någon minut förstår jag inte varför det skulle anses som fel, eller titta i tidningen, på tv eller ngt liknande?! varför undrar du? 

• Mammatillelise

Undrar bara hur alla tänker om sånt :)

• Fru Ve

Nej om man kollar litegrann medan barnet är nöjd och leker ser jag inget problem. Men att vara "fast" i telefonen så att det gör att barnet inte får uppmärksamhet - nej. En del sitter ju klistrade 24/7 och det ska man självklart inte göra med en liten bebis som behöver kontakt.

Svar på tråden dålig förälder?