• Immortal84

Så mycket tankar om allt...

Hej på er,

Jag och min man väntar vårt första barn. Vi har BF 1 juni 2016.
    Jag är nu i V.26. Jag har så otroligt mycket tankar så jag blir galen på mig själv mellan varven...

Ena stunden känner jag mig redo...andra sekunden är jag livrädd och känner att det här kommer jag inte klara...

Förlossningen i sig är jag inte så orolig för än så länge..

Men skulle vara skönt att få höra andra mammor, hur era tankar såg ut/ ser ut.

/
    Anna

• Svar på tråden Så mycket tankar om allt...
  • mindedness

Jag är i någon sorts bergochdalbana just nu. Ena dagen längtar jag till att vi ska bli en familj andra dagar undrar jag vad fan jag gett mig in på! Idag är en sån dag när jag tänker att jag aldrig kommer fixa att vara mamma och ta hand om ett barn, känner mig allmänt deppig och trivs inte alls med situationen. Men jag tror nånstans att man behöver gå igenom de här tankarna, men försöka att inte fastna i dom. Att skaffa barn är ju något av det största som finns, det vore nästan konstigt om man inte tvivlade mellan varven :)

• My Sigma

Jag hade också många ambivalenta känslor när jag var gravid. Jag tror att det är vanligt, det är ju en stor livsförändring som ska komma, kanske den största. Har man från början läggningen att fundera och grubbla så vore det konstigt att sluta helt plötsligt :)

• Immortal84
    mindedness skrev 2016-03-01 11:54:36 följande:

Jag är i någon sorts bergochdalbana just nu. Ena dagen längtar jag till att vi ska bli en familj andra dagar undrar jag vad fan jag gett mig in på! Idag är en sån dag när jag tänker att jag aldrig kommer fixa att vara mamma och ta hand om ett barn, känner mig allmänt deppig och trivs inte alls med situationen. Men jag tror nånstans att man behöver gå igenom de här tankarna, men försöka att inte fastna i dom. Att skaffa barn är ju något av det största som finns, det vore nästan konstigt om man inte tvivlade mellan varven :)

Jo tack jag är också i en bergochdalbana :)
    Sant att det är nog "normalt" att ha dessa tankar...

Men ibland så känns det liksom så övermäktig att jag ska bli mamma...

Känner mig rätt så ensam mellan varven, fast jag vet att det är jag INTE :)
    Många som är gravida och går förmodligen med samma tankar och känslor som jag....
  • Immortal84
    My Sigma skrev 2016-03-01 13:19:56 följande:

Jag hade också många ambivalenta känslor när jag var gravid. Jag tror att det är vanligt, det är ju en stor livsförändring som ska komma, kanske den största. Har man från början läggningen att fundera och grubbla så vore det konstigt att sluta helt plötsligt :)

Hur länge sedan var det du var gravid?
    Hur är dina tankar nu när du har blivit mamma? Glad
  • My Sigma
    Immortal84 skrev 2016-03-01 13:54:13 följande:

Hur länge sedan var det du var gravid?

Hur är dina tankar nu när du har blivit mamma?

Mitt barn är 20 månader, så det är väl ungefär två år sedan jag var där du är nu.

Jag behövde tid att växa in i föräldraskapet och det håller jag väl på med fortfarande... Det är olika att vara bebis-förälder och småbarnsförälder och sen kommer det vara ny utmaningar. Så har jag lärt mig att inte planera så mycket utan go with the flow för barnets vilja och behov styr i alla fall och de är olika för alla barn och olika dagar för samma barn.
  • Immortal84
    My Sigma skrev 2016-03-01 14:39:22 följande:
    Mitt barn är 20 månader, så det är väl ungefär två år sedan jag var där du är nu.

Jag behövde tid att växa in i föräldraskapet och det håller jag väl på med fortfarande... Det är olika att vara bebis-förälder och småbarnsförälder och sen kommer det vara ny utmaningar. Så har jag lärt mig att inte planera så mycket utan go with the flow för barnets vilja och behov styr i alla fall och de är olika för alla barn och olika dagar för samma barn.
    Okej. Ja det kommer nog ta ett tag för mig också att växa in i en mammaroll :)
    Men mina tankar är ju lite längre fram, även fast jag försöker att stanna upp.

Jag funderar ju redan nu på om jag/vi ska orka skaffa en till efter denna bebis är kommen. Varken jag eller min man blir ju yngre och det känns som att ska vi ha ett andra barn, så får det blir rätt så tätt inpå...kanske tänker fel...jag vet inte :)

Som det känns just nu så är jag inte speciellt sugen på att skaffa ett till barn.
    Men samtidigt så vill vi ju ha ett syskon till vår prins...ghaaa blir galen på mig själv! Haha

Som sagt tankarna flyger omkring om allt möjligt och ibland är det som en karusell i skallen på mig :)
  • mammalovis
    Immortal84 skrev 2016-03-01 16:37:01 följande:
    Okej. Ja det kommer nog ta ett tag för mig också att växa in i en mammaroll :)
    Men mina tankar är ju lite längre fram, även fast jag försöker att stanna upp.

Jag funderar ju redan nu på om jag/vi ska orka skaffa en till efter denna bebis är kommen. Varken jag eller min man blir ju yngre och det känns som att ska vi ha ett andra barn, så får det blir rätt så tätt inpå...kanske tänker fel...jag vet inte :)

Som det känns just nu så är jag inte speciellt sugen på att skaffa ett till barn.
    Men samtidigt så vill vi ju ha ett syskon till vår prins...ghaaa blir galen på mig själv! Haha

Som sagt tankarna flyger omkring om allt möjligt och ibland är det som en karusell i skallen på mig :)
    Ta det lugnt! Försök vila i det kommande barn ni har nu. Ni hinner nog med syskon tids nog. Jag gissar att du är född 84 och då är du 11 år yngre än mig. Vi har hunnit med att få tre barn på 5 år, så man måste inte ha supertätt, sedan spelar det ju roll hur lätt man blir gravid förstås.

Andra barnet blev till när vi chansade månaden innan vi skulle försöka, trean var lite svårare då min mens var väldigt oregelbunden.

Sedan är det bra att fundera över sin föräldraroll för det gör dig med största sannolikhet till en bättre förälder. När barnet väl är fött kommer man kunna oroa sig för en hel massa, men en hel del misstag lyckas man i alla fall undvika.
Svar på tråden Så mycket tankar om allt...