• anoonyym123

Socialtjänstens misstag

Hej,

Det så att vi hade två ensamkommande barn, X och Y, placerade hos oss (vi har jourhem). för att göra en låmg historia kortså fi k vi en dag nog av företget som placerade barnen och klagade då hos kommunen som barnen tillhör. SocialsekreterAren sade att vi får säga upp avtalrt med företget och att de då kommer att flyta över barnen till ett annat företag (de berömde oss samtidigt och tyckte att allt var perfekt hos oss). E vecka efter att vi sagt upp avtaletmed företget smsade socialtjänstens personal att kommunem nu sagt upp avtalet med oss. Orsaken fick vi aldrig veta men 2 veckor senare kom de helt plötsligt och hämtade barnen. Det var ej barnen vi hade prpblem med,utan företdet försökte vi förklara. barnen ville inte heller föytta någonstans men de tvingades... Nu har barnen, som är 16 år gamla, i princip varje dag ringt o h förklarat för socialtjänste hur dåligt de mår utan oss eftersom de enbart kände sig trygga hos oss och att de ej vill bo någonannanstans. Kommunen backar ej. Motiverar inte heller varför de nu helt plötsligt anset oss vara olämpliga som familjehEm. De vägrar även att skicka skriftligt beslut till barnen så att de kan överklaga beslutet.

Nu har de, eftr långa om och men, bestämt att vi ska ha möte nästa vecka. Jag vet ej vilka anklagelser de kommer att komma medmot mig och min familj men jag är säker på att de ej kmr att backa. Har inte barn rätt att välja var de vill bo om de vårdas med stöd av SOL och är över 15 år? vi har gjort allt vi ska och varken vi eller miljö i vårt hem är olämplig. Vi är en helt "normal" familj helt enkelt. Vilka argument tycker ni vi kan komma med för att få sociale att backa? eller är det omöjligt att vinamot dem? alla tips mottas!! behöver starka juridiska argument. Blir de rädda av att man hotar att jo anmäla?

• Svar på tråden Socialtjänstens misstag
  • Anonym (soc)

Nej vi blir inte rädda av en JOanmälan.

Tycker din beskrivning är rörig. Var ni anställda av kommunen eller av ett privat företag? Privata företag kan inte placera ut barn, däremot kan kommunen köpa plats av privata företag som tillhandahåller familjehem.

• Anonym (soc)

Och nej. 16 åringar som är under kommunens ansvar får ej bosätta sig var de vill.

• Meus Veritas

Kan inte ett jota om sånt och har inga råd att ge. Jag vill bara säga att jag blir varm ända in i hjärteroten av att läsa om personer som er. Ni har öppnat era hem för barn som behöver en stabil grund att stå på och det är beundransvärt! Håller alla tummar och tår för att det ska lösa sig så att barnen kan få komma hem till er igen!

• M1rella

Ni säger upp kontraktet med det företaget som har er som jourfamilj och sedan tycker ni det är konstigt att kommunen hämtar barnen.... Ni är ju inte jourfamilj längre så vad tycker du kommunen skulle gjort?

• Nalliwer

Prata i första hand med barnens goda man. Det är denne som kan föra barnens talar mot kommunen vad gäller bosättning.
    Ni har ingen rätt till varken skriftligt beslut eller att föra talan i ärendet.

Svar på tråden Socialtjänstens misstag