• LHUF

råd vid vätskersättning

Lillkillen på 18 månader har åkt på en riktig förkylning med hosta och feber. Ikväll har han kräkts 2 ggr oklart om det är pga febern eller ngt annat.

Har blandat i ihop vätskersättning och gett han 2 st sprutor med 5 min mellanrum. Men skall jag fortsätta ge under natten om det inte fortsätter? Just nu sover han äntligen eller skall jag ge i sömnen?

Har barn sedan tidigare men har glömt allt sådant här.

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden råd vid vätskersättning
  • Lemt77

Om han bara kräkt två ggr och du fått i honom vätska så nej, då hade inte jag fortsatt att ge vätska. Om han inte då har jättehög feber, då behöver han kanske lite vätska. Men det kan ju räcka med lite vatten eller saft. Lite alvedon för febern är ju bra.

• LHUF

Han har druckit ok under dagen dock inte velat äta men har mkt slem också.,

Känns så konstigt med kräkningarna. Han har ju hostat i 2 dagar utan att kräkas.. Men vet inte om han kräktes då febern var rätt hög då gick upp rätt snabbt kändes det som. Han fick behålla alvedonen jag fick i honom iaf för febern har gått ned..

• LHUF

Fiser dock väldigt fult men har som sagt inte ätit ngt vidare varken måndag/tisdag.. Kanske är ngt med magen ändå

Men om han fortsätter kräkas mer så fortsätter jag ge ersättningen

• Carambolan

Kombinationen hosta och feber brukade alltid få min ena son att kräkas när han var mindre.

• LHUF

Jo det är nog förkylningen som gör det men lika jobbigt ändå.. Han har bajsat lite slemmigt 2 ggr men kissat också..

Vet inte hur jag skall göra nu, ge bara vätska eller ngt att äta..

• Carambolan

Erbjud nåt lätt att äta men truga inte.

• LHUF

Idag verkade han vilja äta så han fick en bebissmothie och lite vitt bröd.. Men inga mängder.. Och vatten.. Kanske skall stötta med lite vätskersättning ändå..

• LHUF

Pratade med 1177 och hon sa att vätska var viktigt efter varje blöja/kräk. Men att erbjuda önskekost.

• Lemt77

Ja vätska är ju alltid det viktigaste. Men kissar han och så då är det ingen fara. Precis, stoppa i honom sådant han gillar. Saft är ju rätt bra då det är lite vätska och energi i form av socker. Men det kanske du inte vill ge.

• LHUF

Han har fått saft Idag. Och så
    Köpte jag proviva med goda bakterier. Och det gillade han men magen tyckte det blev lite mkt.. Men får se om han vill ha ngn middag. Det han äter är annars bebissmothie men det är ju yoghurt i dom så det skall man kanske undvika.

Men han har kissat under dagen iaf

• Lemt77
    LHUF skrev 2016-03-02 16:33:53 följande:

Han har fått saft Idag. Och så
    Köpte jag proviva med goda bakterier. Och det gillade han men magen tyckte det blev lite mkt.. Men får se om han vill ha ngn middag. Det han äter är annars bebissmothie men det är ju yoghurt i dom så det skall man kanske undvika.

Men han har kissat under dagen iaf

Ja man ska kanske vara lite försiktig med mjölkprodukter men på samma gång är det bra han får i sig lite. Det han gillar. Det verkar ju som han fått det oxå ???? De klarar sig väldigt bra med vätska så ingen större fara om han inte vill ha så mkt annat. Smörgåsrån med lite smör e rätt snällt för magen ex.
  • LHUF

Går verkligen inget vidare. Bajsar inte mer än 2-3 per dag men äter inget så måste ge han vätska i olika form. Men det kanske är så att han blir för mätt av all dricka att han inte orkar äta??

• Lemt77
    LHUF skrev 2016-03-04 17:51:54 följande:

Går verkligen inget vidare. Bajsar inte mer än 2-3 per dag men äter inget så måste ge han vätska i olika form. Men det kanske är så att han blir för mätt av all dricka att han inte orkar äta??

Ja det är ju oxå mättande..så länge han kissar då och då så behöver du ju inte ge ofantliga mängder vätska. Så se om han vill ha något annat då., sen kan det ju dröja innan aptiten är tillbaka.
    Sen får du kolla allmäntillståndet, är han pigg för övrigt? Trött? Hängig? Osv
  • LHUF

Hon sa 4 kissblöjor på en dag, och såklart allmäntillstånd.

Han är pigg, ungefär som vanligt men nog less att jag springer och trugar i honom vätska. Lite middag åt han ikväll iaf. Men så mkt som spelar in också, hostmedicin, penicillin, och ngn magvirus..

Är bara så orolig att han skall bli uttorkad. Men får ta det lugnt helt enkelt.

• LHUF

Trodde ju att han kräktes den första natten av hostan men börjar jag fundera så kanske han var magsjuk då. Hans syster kräktes kvällen efter och hans bror i går vid lunch.. Men ingen aning vart han skulle plockat upp det nånstans om det inte kan leva kvar i kroppen i 3 dagar innan det bryter ut.

• Lemt77

Det kan nog ligga i kroppen innan det bryter ut. Kissar han och är pigg så ska du nog vara lugn. Han äter när han är hungrig och är han pigg så ska du inte vara rädd för vätskebrist. Då blir de väldigt hängiga.

• Lemt77

Och ja.. Om man är på och trugar om att äta och dricka hela tiden så får det lätt motsatt effekt till slut.. ;)

• LHUF

Tusen tack för dina kloka ord. Kanske kan ligga så länge i kroppen. Men det har känts så aggressivt när det väl bröt ut.

Svar på tråden råd vid vätskersättning