• powerpuff

Kan man häva hyreskontrakt?

Har man någon form av ångerrätt på hyreskontrakt? Eller kan man häva det? Jag flyttade in igår och har knappt kunnat sova inatt för det är så sjukligt kallt här... Är värmefläkt här och ett element, men tjocka stenväggar, så väggarna är ju iskalla och gör hela huset/lägenheten iskallt... :o

• Svar på tråden Kan man häva hyreskontrakt?
  • Aikido

Prata med hyresvärden först kanske? Hur kallt är kallt? Har du någon inomhustermometer? Vad är det för typ av element? Är hela elementet varmt?

• Elefantflickan

Har det stått tomt länge? I så fall skulle jag ge det ett par dagar till och se om det blir bättre.

Det finns bestämmelser för hur kallt det får vara i en lägenhet (specificerat med temperatur ett visst mått från fönstret och golvet tex.).

Hyresvärden är skyldig att se till att det är varmt.

Vill du flytta är det bara att säga upp kontraktet. Det brukar stå där hur lång uppsägningstid det är (dvs hur länge du måste fortsätta att betala hyran efter att du formellt sagt upp kontraktet), oftast är det tre månader.

• powerpuff

Alltså, jag får gå med duntofflor för att tårna typ inte ska frysa till is, och jag skakar tänder när jag går på toa. Fått sova med fleecefilt och duntäcke, och har ändå frusit med två hundar i sängen också. Har värmefläkt och element på fullt speed. :o

• Elefantflickan
    powerpuff skrev 2016-03-02 13:10:12 följande:

Alltså, jag får gå med duntofflor för att tårna typ inte ska frysa till is, och jag skakar tänder när jag går på toa. Fått sova med fleecefilt och duntäcke, och har ändå frusit med två hundar i sängen också. Har värmefläkt och element på fullt speed. :o

Vad säger din hyresvärd?
  • sportpappa

Mät temperaturen mitt i rummet och dokumentera. Du kan ha rätt till hyressänkning om det är för kallt.

• Stårschan
    powerpuff skrev 2016-03-02 13:10:12 följande:

Rent objektivt - hur många grader är det i lägenheten? Mät både vid golvet och en bit upp.
Svar på tråden Kan man häva hyreskontrakt?