• Selmica1

Tillväxt UL!

Hej. Liten fråga. Är gravid i vecka 32 och har gjort sån tillväxt UL. 
    Nu undrar jag hur vet man eller ser man hur lång bebisen är? BM sa bara vad den vägde men nämnde inte längden? 

Tacksam för svar! :) 

• Svar på tråden Tillväxt UL!
  • Selmica1

Ok. För jag var på UL också i vecka 18 och där står det högst upp 15.4 cm. Står likadant i denna vecka 32, tänkte om det är huvudet eller så? :) 

• bohan85

15,4 cm från ultraljudet i vecka 18 är troligen måttet från huvud till stjärt som de då mäter. Efter ca hälften av graviditeten mäter man istället från huvud till fot. Varför samma siffra står nu vet jag inte men bebis ska ju ha växt sedan första ultraljudet och i v 32 borde det vara ca 42 cm långt.

• Milleman

Vi var på tul igår och fick bara veta vikt. Nämndes inget om längd utan bara avvikelse i vikt och procent.

• LillaLoppi

Jag fick inte veta längden varken på RUL eller TUL.
    Jag vet bara att längden stämde överens med dagen för beräknad födsel vid RUL, samt att min son låg på +18 på vikten vid TUL. Jag tror nog att hon som utförde TUL:et nämnde vad hon uppskattade att han vägde, samt vad han eventuellt skulle komma att väga vid förlossningen.

De enda siffrorna (som jag tror har med storlek att göra) som jag kan se på UL-bilden från RUL, är 15.2 cm, samt 94%.
    Har dock ingen aning om vad de står för.

• Väntande

Jag är ganska säker på att siffrorna längst upp ni syftar på är antal centimer in till barnet från huden där ultraljudet utförs. Kan ha fel, men det var förklaringen jag fick ;P

• Milleman
    LillaLoppi skrev 2016-03-03 01:25:22 följande:

Jag fick inte veta längden varken på RUL eller TUL.
    Jag vet bara att längden stämde överens med dagen för beräknad födsel vid RUL, samt att min son låg på +18 på vikten vid TUL. Jag tror nog att hon som utförde TUL:et nämnde vad hon uppskattade att han vägde, samt vad han eventuellt skulle komma att väga vid förlossningen.

De enda siffrorna (som jag tror har med storlek att göra) som jag kan se på UL-bilden från RUL, är 15.2 cm, samt 94%.
    Har dock ingen aning om vad de står för.

Lite OT men vad vägde ditt barn vid födsel när det vid tul var +18? Min ligger på +16% och jag är lite rädd för det. Mitt förra barn vägde 5300 g vid födsel.
  • LillaLoppi
    Milleman skrev 2016-03-03 07:11:23 följande:

Lite OT men vad vägde ditt barn vid födsel när det vid tul var +18? Min ligger på +16% och jag är lite rädd för det. Mitt förra barn vägde 5300 g vid födsel.

4450 gram. Sedan var han rätt så lång också.
  • Milleman
    LillaLoppi skrev 2016-03-03 08:55:46 följande:
    4450 gram. Sedan var han rätt så lång också.
    Sattes du igång eller fick vänta in naturlig start?
  • LillaLoppi
    Milleman skrev 2016-03-03 08:57:19 följande:

Sattes du igång eller fick vänta in naturlig start?

Han föddes på dagen för beräknad födsel. Allt kom igång av sig självt. :)
  • Majken03
    Väntande skrev 2016-03-03 06:14:06 följande:

Jag är ganska säker på att siffrorna längst upp ni syftar på är antal centimer in till barnet från huden där ultraljudet utförs. Kan ha fel, men det var förklaringen jag fick ;P

Japp, så sa de till mig oxå. De cm har inget med längden på bebisen att göra. De mäter ju med att dra sina streck hit och dit.
  • Gina43

Tips för den intresserade: här finns utförliga tillväxtkurvor där samtliga vanligt förekommande mått finns med.

www.baby2see.com/medical/charts.html

Den som skrev att man mäter huvud till fot..hur menar du att det skulle gå till? Men det stämmer att man inte mäter huvud-rumpa (crown rump length) annat än under den första tiden i graviditeten.

Svar på tråden Tillväxt UL!