• Anonym (Smaragden)

Vilken ädelsten på smycken gillar du mest?

Om man ska ge bort en present och inte vet vilken ädelsten mottagaren gillar mest så undrar jag vad du skulle satsa på och vad du själv gillar bäst? Om ni väljer det sista alternativet med en annan sten så skriv gärna vilken sten ni föredrar. Om det finns någon speciell orsak att ni gillar en sten så skriv det också.

Om ni vill lägga in bilder på ädelstenar ni tycker är fina så får ni mer än gärna göra det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken ädelsten på smycken gillar du mest?
  • Anonym (Smaragden)
    Brunhilde skrev 2016-03-03 19:30:37 följande:
    Jag vill helst ha smaragder.
    Ge bort smycken är svårt och det kräver att man känner personen ifråga väl.
    Smaragder ser man inte lika ofta som blåa saffirer eller diamanter tror jag.
    LillaLoppi skrev 2016-03-03 19:39:13 följande:
    Har ingen möjlighet att lägga upp någon bild på ringen nu, men det kan jag absolut göra vid ett annat tillfälle.
    Gillar du ringar så kolla www.brollopstorget.se - finns "visa din ring"-trådar för alla år sedan sidan startades.
    Du behöver inte lägga upp på din egen och du kan gärna länka till en liknande om du vill.
    Anonym (:)) skrev 2016-03-03 19:52:13 följande:
    Vit safir :)
    Den har jag knappt sett. Ser den ut som en diamant? Och en lite ofin fråga men hur dyr är den jämfört med en diamant och går det att se skillnad för en lekman?

• LillaLoppi
    Anonym (:)) skrev 2016-03-03 19:52:13 följande:

Vit safir :)

Jag hade faktiskt en ring med en stor sten i, som jag köpte innan jag hade koll, som visade sig vara en vit safir (jag trodde det var en diamant; den såldes som diamant - och jag var ung och dum).

Insåg dock efter något år att det inte var en diamant; dels då den fick repor, men också då den helt förlorade sin glans.

Varför vit safir framför vit diamant?
  • LillaLoppi
    Anonym (Smaragden) skrev 2016-03-03 20:04:33 följande:

Smaragder ser man inte lika ofta som blåa saffirer eller diamanter tror jag.Du behöver inte lägga upp på din egen och du kan gärna länka till en liknande om du vill.Den har jag knappt sett. Ser den ut som en diamant? Och en lite ofin fråga men hur dyr är den jämfört med en diamant och går det att se skillnad för en lekman?

Jag lägger gärna upp en bild på just min ring (så får jag skryta lite också - det är nämligen jag själv som designat den).

Jag kan inte lägga upp bilder alls, endast länkar. Men jag tror inte att det finns någon som den. Möjligen tre i kombination, ska googla senare. ;)
  • LillaLoppi
    Anonym (Smaragden) skrev 2016-03-03 20:04:33 följande:

Smaragder ser man inte lika ofta som blåa saffirer eller diamanter tror jag.Du behöver inte lägga upp på din egen och du kan gärna länka till en liknande om du vill.Den har jag knappt sett. Ser den ut som en diamant? Och en lite ofin fråga men hur dyr är den jämfört med en diamant och går det att se skillnad för en lekman?

Svarar på sista frågan också; den är billigare än diamant och hat lägre hårdhet (mellan 7-9, diamant har 10). Och ja, man kan se skillnad, ett tränat öga kan. ;)
  • Anonym (Smaragden)
    LillaLoppi skrev 2016-03-03 20:08:03 följande:
    Jag lägger gärna upp en bild på just min ring (så får jag skryta lite också - det är nämligen jag själv som designat den). smile5.gif
    Jag kan inte lägga upp bilder alls, endast länkar. Men jag tror inte att det finns någon som den. Möjligen tre i kombination, ska googla senare. ;)
    Då ser jag fram emot ditt skrytande senare. 
    LillaLoppi skrev 2016-03-03 20:09:51 följande:
    Svarar på sista frågan också; den är billigare än diamant och hat lägre hårdhet (mellan 7-9, diamant har 10). Och ja, man kan se skillnad, ett tränat öga kan. ;)
    Då vet jag det. Kan tänka mig att gemene man inte ser någon skillnad om dom bara kastar ett getöga på någons smycke?

• LillaLoppi
    Anonym (Smaragden) skrev 2016-03-03 20:13:09 följande:

Då ser jag fram emot ditt skrytande senare.  Då vet jag det. Kan tänka mig att gemene man inte ser någon skillnad om dom bara kastar ett getöga på någons smycke?

Efter några år så syns det för alla, även den mest okunniga. Man kan jämför det lite med fönsterglas och plexiglas - med tiden blir plexi både repigt och "daskigt"/"suddigt". Detsamma för vit safir - den blir repig och tappar glans med åren.

Det är som med det mesta; man får vad man betalar för.
  • Anonym (Smaragden)
    LillaLoppi skrev 2016-03-03 20:17:31 följande:
    Efter några år så syns det för alla, även den mest okunniga. Man kan jämför det lite med fönsterglas och plexiglas - med tiden blir plexi både repigt och "daskigt"/"suddigt". Detsamma för vit safir - den blir repig och tappar glans med åren.
    Det är som med det mesta; man får vad man betalar för.
    Det är ju sant och det finns ju förstås en orsak till att diamant är dyrare. 
  • Anonym (:))

En diamant har en hårdhet på 10 och en safir på 9. Den är mycket billigare och jag kan ej se skillnad på en diamant och en vit safir så skillnaden skulle jag vilja säga är hårfin :)

En diamant har en hårdhet på 10 och en vit safir på 9. Den är mycket billigare och jag kan ej se skillnad på en diamant och en vit safir så skillnaden skulle jag vilja säga är hårfin :)

• LillaLoppi
    Anonym (:)) skrev 2016-03-03 20:23:11 följande:

En diamant har en hårdhet på 10 och en vit safir på 9. Den är mycket billigare och jag kan ej se skillnad på en diamant och en vit safir så skillnaden skulle jag vilja säga är hårfin :)

Mellan 7-9 brukar vita safirer ligga på.
    LillaLoppi skrev 2016-03-03 20:34:15 följande:
    Mellan 7-9 brukar vita safirer ligga på.
    Aha okej, min ligger på 9 så utgick ifrån den :)
  • Anonym (Smaragden)
    Anonym (:)) skrev 2016-03-03 22:39:17 följande:
    Aha okej, min ligger på 9 så utgick ifrån den :)
    Har din blivit "ful" med åren och användning?
  • Havstroll

Jag gillar klara smaragder men även vissa diamanter. Top Wesselton eller River med FL, IF eller VVS. Fast combon Conjak eller champagne med FL, IF är öven det trevligt. Och gröna diamanter, eller blå är trevligt. Stenar är kul

Anonym (Smaragden) skrev 2016-03-04 15:30:36 följande:
    Har din blivit "ful" med åren och användning?
    Jag har haft min förlovningsring i 8år och ja den är fortfarande fin :)
  • Anonym (Smaragden)
    Anonym (:)) skrev 2016-03-05 07:50:55 följande:
    Jag har haft min förlovningsring i 8år och ja den är fortfarande fin :)
    Härligt!
Svar på tråden Vilken ädelsten på smycken gillar du mest?